رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است مدیر با رویکرد سیاسی نمی‌تواند فهم درستی از فرهنگ داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰ 01 June 2016

به گزارشخبرنگار مهر،حسن بنیانیان شامگاه سه‌شنبه در جلسه فرهنگ، هنر و اقتصاد مقاومتی با تأکید به ضرورت بازنگری در مفهوم فرهنگ تصریح کرد: هر چند باید کشور در منطقه رتبه نخست ثروت آفرینی به واسطه فرهنگ باشد، اما در این خصوص با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به فهم نادرست از فرهنگ افزود: متأسفانه این فهم نادرست در بیشتر مدیران به واسطه اینکه بینش سیاسی به مسائل دارند مشاهده می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی متذکر شد: در حال حاضر وابستگی به پول نفت اقتصاد ایران را دچار مشکل ساخته است و با هزینه کرد پول نفت توسط مدیران بسیاری از ظرفیت‌ها ناشناخته باقی‌مانده است.

بنیانیان با بیان اینکه بهانه کردن مشکل ساختار از سوی مدیران صحیح نبست و لازم است مدیر فهم درستی از فرهنگ داشته باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال یک مدیر راه و شهرسازی فقط در مسئولیت خود فقط ۲۰ درصد از علم دانشگاهی استفاده می‌کند.

وی افزود: در مقابل ۸۰ درصد از کار وی به دخالت در روابط انسانی صرف می‌شود و در حالی که برای ساخت یک مسکن این مدیر لازم است از متخصصان مختلف بهره گرفته و برای روابط انسانی افق بلندمدت داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است عمق و ابعاد کاستی در رابطه فرهنگ و اقتصاد ایجاب می‌کند در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل این مهم به گفتمان تبدیل شده و فهم مدیران از فرهنگ تغییر کند.

بنیانیان با تأکید به تأثیرگذاری متقابل اقتصاد و فرهنگ اضافه کرد: در مدیریت فرهنگی جهان‌بینی اسلامی می‌تواند اعتقادات و باورها و در ادامه اعتقادات می‌تواند هنجارها و ارزش‌ها را بسازد.

وی متذکر شد: در ادامه ارزش‌ها می‌تواند به الگوی رفتاری و نمادها انتقال یابد و وقتی باورهای اسلامی در روابط سیاسی به کار گرفته شود تمدن اسلامی شکل می‌گیرد.

وی برخی معضلات اجتماعی موجود از جمله اختلافات و طلاق را به دلیل غفلت از به کار گیری باورهای دینی در الگوهای رفتاری دانست و تأکید کرد: لازم است در خصوص بررسی معضلات فرهنگی هنرمندان به تولید اثر پرداخته و با تولیدات تأثیرگذار در سطح جامعه فرهنگ‌سازی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتقا بهره‌وری در اقتصاد را در سایه توجه به فرهنگ دانست و بیان داشت: اقتصاد و فرهنگ باید در کنار یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و این مهم در وضعیتی مورد تأکید است که ما حتی علم اقتصاد نداریم.

وی به ضرورت شناسایی ابعاد داده و ستاده اقتصاد و فرهنگ، پذیرش اهمیت اصلاح فرهنگ و همراه سازی قاطبه مردم در اصلاح نقش خویش تأکید و اضافه کرد: امروز تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تدابیر مدیریتی، سیاست‌های صحیح اقتصادی و سیاست‌های فرهنگی است.

بنیانیان با بیان اینکه دشمن پیگیری اهداف انقلاب را هدف قرار داده است اضافه کرد: در چنین وضعیتی کشورهای پیش رفته به ما محصول با فن‌آوری برتر می‌فروشند و در مقابل نیروی انسانی نخبه ما را جذب می‌کنند و ما تولیدات هنری مطلوبی نداریم که این اقدامات را وارونه کنیم.

وی معتقد است تا مدیران ارشد به صورت جدی پی به اهمیت فرهنگ نبرند حتی مشکلات اقتصادی رفع نمی‌شود؛ چراکه این فرهنگ است که ریشه‌های یک درخت را تشکیل می‌دهد و در ادامه نظریات مختلف شکل‌گرفته و در نهادها و سازمان‌ها استفاده می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی معضلات فرهنگی متعددی در پیرامون ما وجود دارد از جمله مسئولیت‌پذیری و وقت‌شناسی مدیران در وضعیتی که در جلسات ساعت‌ها اتلاف وقت دارند محل سؤال است.

وی اولین قدم در رشد اقتصادی را کاهش مصرف داخلی و در ادامه افزایش پس‌انداز دانست و افزود: با افزایش پس‌انداز عموم مردم زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و تولید کیفی و در ادامه صادرات توسعه می‌یابد.

بنیانیان جامعه را نیازمند علم و فن‌آوری، سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، نهادسازی و سازمان‌دهی مدیریتی دانست تا بتواند به رشد مقبول فرهنگ عمومی دست یابد.

وی با تأکید به اینکه امروز ۷۵ درصد از مشکلات جامعه به مسائل فرهنگی گره خورده است، اضافه کرد: کشور زمانی توسعه پیدا می‌کند که مردم یاد بگیرند منافع خود را در ذیل منافع اجتماعی ببینند.

وی افزود: در وضعیتی که برای هر ۳۵ الی ۳۰ نفر یک واحد صنفی در کشور داریم؛ در حالی که استاندارد جهانی یک واحد برای هر ۷۰۰ تا هزار نفر است باید به اصلاح فرهنگ‌ها اقدام کرد.

بنیانیان با بیان اینکه حتی برخی فعالیت‌های مخرب از جمله قاچاق هزینه‌های گزاف در کشور دارد، تصریح کرد: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل مواد مخدر به کشور آسیب وارد می‌شود و ما حتی آموزش فرهنگی مطلوبی در این خصوص نداریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید دارد به دلیل اینکه مدیران ما استبدادزده هستند، در ابتدا تمایل دارند معضلات را با قانون حل کنند، در حالی که پله اول حل معضلات فرهنگ است


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار