مرکز درمانی سیمرغ این سال‌ها بیشتر شبیه یک بیغوله و مخروبه شده تا یک مرکز درمانی که مردم را در زمان بیماری درمان کند یا حتی به سمت خود بکشاند.
کد خبر: ۲۴۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷ 03 June 2016

به گزارش تابناک مازندران، روزگاری مرکز درمانی شهر کیاکلا سرآمد شهرهای اطراف و محل رجوع و درمان بیماران بود و مردم شهرهای کوچک‌تر و روستاهای دور و نزدیک برای بهبود جسم و بعضاً تنگناهای روحی این مرکز درمانی را دارالشفای خود می‌پنداشتند و این مرکز به‎منظور مدیریت و رسیدگی خوبی که داشت، اگرچه در آن زمان‌ها خیلی مجهز به امکانات پیشرفته نبود اما مُسکن دردهای جسمی و روحی مردم و فرزندان و سالمندان آنها به‌شمار می‌رفت و چشم امیدشان محسوب می‌شد.

اما این سال‌ها بیشتر شبیه یک بیغوله و مخروبه شده تا یک مرکز درمانی مردم را در زمان بیماری درمان کند یا حتی به سمت خود بکشاند.

 

از جمله موضوعاتی که امروزه تبدیل به نقل‌قول هر مجلسی در شهرستان شده مربوط به مرکز بهداشت و درمان و مشکلات آن است که این مباحث در فضای مجازی به‌صورت فزاینده‌تری پیگیری می‌شود.

خبرگزاری فارس نکات مهمی درباره وضعیت فعلی مرکز بهداشتی درمانی 10 تخت‌خوابی امام علی(ع) شهرستان سیمرغ مورد بررسی قرار داده است که در ذیل آن را می‌خوانید.

نخستین موضوع مطرح‌شده در رابطه با سابقه تأسیس این مرکز بوده که باگذشت حداقل نیم‌قرن از احداث آن امکانات مرکز بهداشت شهرستان سیمرغ و درمانگاه امام علی(ع) را مناسب باگذشت زمان ندانسته و می‌گویند به‌خاطر عدم رسیدگی مناسب رجوع مردم به این سمت بسیار اندک شده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ در این زمینه در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در یک مرکز درمانی قرار داریم و افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند افرادی هستند که دچار بیماری یا مشکل خاصی شده‌اند، به همین دلیل در مواردی توقع و انتظار این افراد بالا بوده که این موضوع منطقی است.

محمدرضا احمدی ادامه داد: خدمات این درمانگاه نسبت به دو الی سه سال گذشته و حتی پیش از مستقل شدن شبکه بهداشت بسیار بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان این مرکز قسمت رادیولوژی نداشته است، تصریح کرد: امروز رادیولوژی این مرکز در دو نوبت در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ افزود: در آن زمان آزمایشگاه مرکز با دو پرسنل و در ساعات اداری مشغول خدمات‌دهی بوده که امروز با هفت پرسنل و به‌صورت 24 ساعته به مراجعان خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با بیان اینکه در مرکز آمبولانس مجزا حضور نداشته اما یک دستگاه آمبولانس به مرکز هدیه شده بود که راننده نداشت و در گوشه‌ای در حال خاک خوردن بود، اضافه کرد: این آمبولانس راه‌اندازی شده و در کنار آمبولانس 115 در حال خدمت‌رسانی است.

احمدی ادامه داد: این آمبولانس در کنار 115 در مواقعی که نیاز به حضور دو آمبولانس در صحنه حادثه وجود دارد یا در صورت عملیاتی بودن آمبولانس 115 این آمبولانس وارد عمل می‌شود که این کار انجام‌شده و اجازه نداده‌ایم بیماری به‌خاطر نبود آمبولانس با مشکل روبه‌رو شود.

وی با اشاره به اینکه مرکز هاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان مراحل پایانی کار خود را سپری می‌کند، تصریح کرد: دیگر لازم نیست مردم برای حیوان گزیدگی به قائم‌شهر مراجعه کنند، زیرا تمام کارها در شهرستان انجام می‌شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ بیان کرد: گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که پرسنل آن‌طور که شایسته است خدمات ارائه نکنند که در صورت اطلاع از وقوع چنین موردی قطعاً پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

 

این مسؤول خاطرنشان کرد: اعتقاد ما در شبکه بهداشت و درمان سیمرغ بر این باور است که اگر در تمام فعالیت‌ها امتیاز 100 کسب شود اما بیمار ناراضی باشد همه این امتیازات ریزش می‌کند.

بر اساس این گزارش، دومین موردی که مورد انتقاد مردم بوده، جذب نیروی غیربومی در مرکز بهداشت و درمان شهرستان بوده است.

احمدی در رابطه با این موضوع، اظهار کرد: تا امروز یک مورد هم جذب نیرو نداشته‌ایم، زیرا جذب نیرو متخصص پروسه‌های خاص خود را دارد که ابتدا باید بر اساس ردیف‌های کاری به دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست دهیم بعد از تأیید دانشگاه این درخواست برای وزارتخانه ارسال و پس از تأیید در فراخوان قرار می‌گیرد و این افراد بر اساس امتحان جذب می‌شوند.

بر مبنای این گزارش، سومین مسأله در رابطه با مرکز بهداشت و درمان نبود نیروی خدماتی است که موجب شده فضای درمانگاه و مرکز بهداشت مورد توجه و رسیدگی لازم و کافی قرار نگیرد و محوطه این مجموعه درمانی به مخروبه‌ای تبدیل و محل رویش علف‌های هرز و خودرو شده است.

این تبدیل‌شدن به محل تجمع نخاله‌ها و زباله‌ها باعث گذر سگ‌های ولگرد به این منطقه شده است، همچنین وجود کانکس فرسوده و بلااستفاده اورژانس در محوطه شبکه بهداشت نمای نامطلوبی به آن افزوده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ در این‌باره بیان کرد: جذب نیروی خدماتی و نگهبان نداشته‌ایم، البته درخواست‌ها برای دانشگاه علوم پزشکی ارسال‌ شده است و بعد از طی کردن روال اداری در صورت صادر شدن مجوز اقدام به افزایش کادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: تأمین نیروهای شبکه بهداشت و درمان از شهرستان قائم‌شهر صورت گرفته که این افراد استخدام‌شده هستند و از جای دیگر نیرویی نداشته‌ایم.

احمدی با اشاره به اینکه کانکس 115 موجود در شبکه بهداشت بلااستفاده نبوده و استفاده‌های مفیدی از آن می‌شود، تصریح کرد: برای اورژانس یک ساختمان آماده‌ شده که فعلاً در آنجا استقرار دارند.

وی ادامه داد: نقشه ساختمان 115 در داخل درمانگاه آماده‌ شده و با کمک خیرین قرار است در محیط درمانگاه ساختمان 115 نیز احداث شود.

 

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ خاطرنشان کرد: فعلاً از کانکس 115 به‌عنوان انبار دارو و تجهیزات استفاده می‌شود و بلااستفاده نیست.

وی افزود: پرسنل خدماتی موجود مرتب در حال نظافت هستند اما به‌دلیل اینکه این مکان جایی است که مراجعه‌کننده زیادی دارد و به‌دلیل بزرگ بودن درمانگاه در موارد معدود شاید کار به‌درستی انجام نشود البته این موضوع از دید ما منتفی است چون تا امروز این‌چنین اعتراضی نشده و اگر موردی دیده و اطلاع داده شود سریع پیگیر موضوع می‌شویم.

بر اساس این گزارش، مسأله بعدی نبود نماینده بهداشت محیط به تعداد کافی در مرکز بهداشت بوده که معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ ضمن تکذیب این موضوع، اظهار کرد: یک کارشناس بهداشت محیط در مرکز نجارکلا قدیم، یک نیرو در مرکز نجارکلا جدید، دو نیرو در مرکز کیاکلا و دو نیرو در ستاد حضور دارند و از این نظر کمبود نیرو نداریم.

از دیگر موارد انتقاد مردم نسبت به مدیریت این مجموعه است، زیرا مدیریت این مجموعه به‌صورت هم‌زمان دو شبکه بهداشت شهرستان قائم‌شهر و سیمرغ را بر عهده دارد و به‌دلیل مشغله‌های فراوان از عهده مرتفع ساختن مشکلات برنمی‌آید.

احمدی در این زمینه اظهار کرد: این بحث در حیطه دانشگاه علوم پزشکی است و من نمی‌توانم در این موضوع ورود پیدا کنم.

 

این گزارش حاکی از آن است، مسأله بعدی و مهم‌ترین مسأله که انتقاد شدید مردم شهرستان را در محافل عمومی و مجازی در پی داشته، مربوط به خرابی دستگاه نوار قلب و الکتروشوک (دفیبریلاتور) است.

با وجود چنین مشکل بزرگی پُرواضح است که هیچ اقدام مناسب یا شرایط احیاکننده‌ای در مواقع بحرانی برای هیچ بیماری در این مجموعه نمی‌توان انجام داد و خانواده بیمارانی که وضعیت بحرانی دارند و به‌صورت فوری نیازمند به دستگاه نوار قلب و الکتروشوک (دفیبریلاتور) برای بهبود یا تشخیص وضعیت بیمار هستند، باید مستقیم  راه طولانی قائم‌شهر، بابل یا ساری را طی کنند.

یوسف‌علی کاظمی 57 ساله اهل روستای کارتیج‌کلا بخش تالارپی سیمرغ یکی از این افرادی است که این اتفاق برایش رخ‌داده و در زمانی که نیازمندی شدید به الکتروشوک (دفیبریلاتور) داشته دستگاه از کار می‌افتد.

گروه پزشکی حاضر در درمانگاه به‌صورت دستی مشغول انجام عمل احیا این شخص می‌شوند اما به‌دلیل جواب نگرفتن این شخص را به شهرستان قائم‌شهر منتقل می‌کنند اما به‌دلیل تأخیر در درمان بیمار جان خود را از دست می‌دهد.

برخی حاضران در صحنه نیز اذعان کردند که دستگاه الکتروشوک(دفیبریلاتور) آمبولانس 115 نیز دارای مشکل بوده که این مسأله هنوز تأیید نشده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان سیمرغ در رابطه با این موضوع ضمن تأیید خرابی دستگاه نوار قلب و الکتروشوک(دفیبریلاتور) در آن ساعت خاص، اضافه کرد: تا قبل از رخ دادن آن حادثه 9 نوار قلب توسط دستگاه انجام شده بود.

وی ادامه داد: کارشناس فنی با حضور در محل دستگاه را چک کرده و بیان کرده سیستم هیچ مشکلی ندارد و حتی برای مطمئن شدن از سالم بودن دستگاه مسیر برق‌رسانی چک شده که مشکلی در این بخش هم مشاهده نشده است.

احمدی بیان کرد: درخواست خرید یک دستگاه الکتروشوک(دفیبریلاتور) دیگر به دانشگاه علوم پزشکی مازندران داده شده است و پس از تهیه در کنار دستگاه موجود مستقر و در صورت بروز مشکل به‌کار گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش، در هر حال مردم سیمرغ انتظار دیگری پس از شهرستان شدن از مجموعه‌های اداری، درمانی و خدماتی و ... . دارند و البته این انتظار نابه‌جا نیست.

شهرستان شدن یک شهر و حومه آن به‌نظر می‌رسد مفهوم توسعه و ارتقای کیفیت و خدمات را به ذهن متبادر می‌کند.

مسؤولان مربوطه و تابعه و بالادست باید متوجه چنین مشکلاتی باشند و درصدد حل آنها برآیند.

اگرچه در یک نگاه مشکلات مرکز بهداشت شهرستان از دید مردم شمرده و پاسخ داده شده است اما مجموعه درمانی سیمرغ با مدیریت دقیق و توجه مسؤولان در سریع‌ترین زمان ممکن قابل حل است و امیدواریم با توجه مسؤولان دیگر شاهد بروز این مشکلات نباشیم.


فارس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
بر اساس حضور شخصی خودم در این مرکز و مشاهده نزدیک خود از این محل براتون نظر میزارم..
اول اینکه موردی که خیلی از مردم کیاکلا بخاطرش شاکی هستن و حتی بارها شاهد بودم به پرسنل کیاکلا توپ و تشر میزنند. این بود که هیچ کیاکلایی اینجا کار نمیکنه.. برای این موضوع باید به عرضتون برسونم که جدا از نداشتن افراد تحصیل کرده کافی برای کار در این شهر، اون دسته از تحصیل کرده هایی که رشته متناسب برای کار در مرکز دارند خودشون حاضر به اشتغال در این مرکز نیستن..و موارد زیادی داشتیم که خودشون استعفا دادن و در مراکز و شهرهای دیگه مشغول شدن
در مورد اون دستگاه شوک هم بعد از پیگیری خود پرسنل درمانگاه ، مشخص شد که از مرگ بیمار یاد شده چندین ساعت گذشته بوده و بیمار دچار جمود نعشی شده بوده و دستگاه شوک به همین دلیل جمود شدن بیمار روی بیمار کار نمیکرده.. و حتی دستگاه شوک امبولانس هم کار نمیکرده.. قابل به ذکر است که احیای بیماری که دچار ارست قلبی شده دارای یه زمان طلایی( گلدن تایم) میباشد..و حتی در زمان احیای بیماران در اکثر موارد شوک دادن نیاز نیست و این تصور در عموم که حتما در احیا باید شوک داده بشه اشتباهه.. صحت مساله رو میتونین از پزشکان بررسی کنین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار