غذاهای فست فود برخلاف ظاهر زیبا و گول زننده‌ای که دارند دارای ارزش غذایی پایینی هستند و این غذاها نه تنها ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند، بلکه مصرف مداوم آنها باعث بروز اختلالات رشد در کودکان و نوجوانان به ویژه در سنین بلوغ می‌شود
کد خبر: ۲۴۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 05 June 2016
تابناک خوزستان؛ مهرداد شریفی - در سالهای اخیرتعداد مغازه های فست فود در اهواز به طور چشمگیری افزایش یافته است. در خیابان های شهرو در هر گوشه و کناری که مینگریم با یک مغازه فروش فست فود مواجه می شویم که با زرق و برقی وصف نشدنی در تلاشند تا مشتری جذب کنند. معمولا در تمام جوامع  عرضه و تقاضا نسبت مستقیم با همدیگر دارند و  با توجه به اینکه رغبت و میل مردم به غذاهای فست فودی و آماده زیاد می باشد، لذا افزایش بی رویه مصرف و فروش را بدنبال خواهد داشت.

 امروزه فست فودها جزء لاینفک برنامه غذایی روزانه اغلب مردم شده‌اند، غذاهایی که دیگر احتیاج نیست چند ساعت در آشپزخانه وقت صرف کرد و همان‌طور که از نامشان پیداست به‌سرعت تهیه‌شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پیشینه رواج فست فودها به شکل امروزی به اوایل قرن بیستم در آمریکا بازمی‌گردد.

گویا یک مرکز تهیه غذاهای آماده در شهر، این مواد غذایی را در اختیار مشتریان قرار می‌داد. اما اگر وجه مثبت سریع آماده شدن را کنار بگذاریم،  فست فودهای تولیدی از گوشت های فرآوری شده در ظاهر شیک، متنوع و خوشمزه‌شان، باطن بیماری دارند که اگر بخواهیم در هفته چندین وعده غذایی را به خوردن آنها اختصاص دهیم باید به‌سلامتی مان شک کنیم.

غذاهای فست فود برخلاف ظاهر زیبا و گول زننده‌ای که دارند دارای ارزش غذایی پایینی هستند و این غذاها نه تنها ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند، بلکه مصرف مداوم آنها باعث بروز اختلالات رشد در کودکان و نوجوانان به ویژه در سنین بلوغ می‌شود. غذاهای فوری بدلیل داشتن کالری زیاد و اسید چرب ترانس، چاق کننده و مضر برای سلامتی هستند واحتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و پوکی استخوان را افزایش می دهند.

 همچنین نمک زیاد موجود در این غذاها، احتمال بروز فشار خون بالا و سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد. علاوه بر آن مصرف چاشنی های غذایی مضر و پرکالری دیگری از قبیل نوشابه های گازدار و سس به همراه فست فود، عوارض این قبیل مواد غذایی را دو چندان میکند. بنابراین با توجه به عوارض غذاهای فوری لازم است که برصدور مجوز اینگونه مراکز توجه ویژه ای صورت گیرد. متولی صدور مجوز بر اساس قانون نظام صنفی در هر شهرستان به عهده اتحادیه‌های صنفی است و افزایش بی‌رویه واحدهای صنفی در هر یک از مشاغل یک فاجعه است.

همچنین طبق گفته مسئولان اتحادیها  قانون قبلی اتحادیه می‌توانست در مورد افزایش و حریم صنفی مشابه اعمال‌نظر کند اما در قانونهای جدید باتوجه به  رویکرد اشتغال‌زایی بیشتر این حق از اتحادیه سلب شده است. قانون جدید مشکلات زیادی را به دنبال داشته است و افزایش درگیری‌ها در خصوص حریم صنفی از جمله این مشکلات است. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مراکز فروش فست فود از جمله  مراکز فلافل فروشی فاقد مجوز صنفی بوده و  به همین دلیل نظارت بر آنها با سختی انجام می گردد.  

ارائه راهکار مناسب در جهت کاهش مصرف فست فود در جامعه می تواند بسیار موثر باشد. یکی از مهمترین راهکارها  فرهنگ سازی در جامعه است که می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از روی آوردن اطفال و یا بزرگسالان به این مواد غذایی می باشد.

راهکار دیگر  اجرای قانون ماده 37 برنامه پنجم توسعه است .این قانون شامل ممنوعیت تبلیغ کالای  آسیب رسان به سلامت جامعه می باشد که  که لازمه آن  آموزش و  افزایش آگاهی مردم در زمینه  کاهش مصرف غذاهای فوری از طریق رسانه جمعی است. کاهش ساعات فعالیت، نظارت بیشتر اتاق اصناف بر اینگونه  مراکز، کاهش صدور مجوز بر حسب میزان صنف وتعداد فست موجود در هر منطقه از جمله راهکارهای دیگر می باشند.

 البته تمام مراکز زیر نظر بهداشت از جمله فست فود ها توسط کارشناسان بهداشت محیط باتجربه حداقل هر30الی45روز 1 بار مورد بازدید قرار می گیرند و نقطه ضعف آنها گوشزد می شود.

 لازم به ذکر است که ارگانهای دولتی در جهت  ارتقاء  سطح بهداشت وضعیت موجود باید اقدامات جدی را در اولویت کاری خود قرار دهند که در این رابطه پیشنهاداتی ارائه می گردد که امید است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.  

1- داشتن برنامه عملياتي جامع و منسجم در ارگانهای مرتبط با موضوع همچون اتحادیه ها، مراکز        بهداشت، سازمان صنعت و معدن، شهرداریها، شبکه دامپزشکی و سایر ارگانها 

2- برگزاری کلاس های آموزشی جهت متصدیان مراکز و همچنین عموم مردم در خصوص مسائل بهداشت، مواد غذایی و ارتقاء سواد سلامت جامعه 

3-  برنامه ريزي روزانه جهت کنترل مواد خوردني  و آشاميدني  و تشدید نظارت ها 

4- نظارت دقیق بر کارخانجات تولید مواد غذایی از سوی ارگانهای متولی همچون سازمان استاندارد ، معاونت غذا و دارو ، سازمان صنعت و معدن و ...

5-  نظارت و کنترل مواد غذایی وارداتی و جلوگیری  از قاچاق و ورود مواد غذایی غیر مجاز همچون ته لنجی ها

6- انجام بازديد کمي و کیفی  از سوی ارگانهای نظارتی همچون مرکز بهداشت ، سازمان غذا و دارو ، اتحادیها ، شبکه دامپزشکی و سایر ارگانها 

7- امکان بهره بري از رسانه هاي جمعي در استان در راستای  اجرای برنامه های آموزشی مبنی بر رعایت کردن مسائل بهداشتی 

8-  اجرای منظم  قوانين ودستورالعملهای موجود   

9- حمايت از بازرسان و کارشناسان توسط مسئولین 

10- تشکيل جلسات شوراي سلامت وامنيت مواد غذايي و  کميسيونهاي بازرگاني استان وشهرستانها 

11- ساماندهی و در صورت لزوم  جمع آوری مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی غیر مجاز از سوی ارگانهای متولی همچون اتاق اصناف و اتحادیها

12- پشتیبانی مراجع قضایی و نیروی انتظامی در خصوص برخورد با متخلفین امر
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار