رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مبتلایان به بیماری سالک در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از شش سال گذشته تاکنون 60 درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۲۴۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ 19 June 2016

به گزارش تابناك رضوي، دکتر زهرا نهبندانی با بيان اين مطلب، گفت: تعداد مبتلایان به سالک در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پنج هزار و 600 نفر در سال 88 به حدود دو هزار و 300 نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: طی این مدت میزان ابتلا به بیماری سالک از 103 مبتلا به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در این استان به 48 مبتلا کاهش یافته است.
رئیس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مبتلایان به بیماری سالک در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای امسال تاکنون نیز 200 نفر گزارش شده است.
نهبندانی آموزش های عمومی پیرامون راههای پیشگیری، کنترل و درمان سالک، بهسازی محیط و کانال ها، سم پاشی، توزیع پشه بندهای ویژه و هماهنگی های بین بخشی با دامپزشکی و شهرداری را از جمله اقدامات برای کنترل و پیشگیری سالک عنوان کرد.

سال گذشته 1500نفر از مبتلايان سالك ساكن مشهد بودند
کارشناس بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: بیش از 60 درصد مبتلایان به سالک در استان خراسان رضوی مربوط به شهر مشهد است به طوریکه در سال گذشته یک هزار و 500 نفر از مبتلایان به سالک در این شهر ساکن بوده اند.
محمد حسن مسعودی افزود: افزایش حاشیه نشینی، ساخت وسازهای بی رویه، نخاله های ساختمانی و دفع غیر بهداشتی زباله از علل ابتلا به سالک در یک منطقه شناخته شده اند.
وی با بیان اینکه بیماری سالک از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می شود، اظهار کرد: فصل گزش پشه از اردیبهشت ماه هر سال آغاز شده و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.
کارشناس بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمان فعالیت پشه نیز از غروب آفتاب تا نیمه های شب گزارش شده است.
مسعودی با اشاره به اینکه دوره کمون بیماری سالک طولانی است، افزود: از هنگام گزش پشه تا بروز بیماری چند ماه طول می کشد و در هر ماه از سال می تواند این بیماری بروز یابد.
وی خاطر نشان کرد: تمام مراحل درمان بیماری سالک به طور رایگان انجام می شود و این درمان ها که چندین ماه به طول می انجامد شامل 'کرایوتراپی' یا سرما درمانی، درمان موضعی و درمان سیستمیک با تزریق آمپول 'گلوکانتین' می باشد.

منبع: ايرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار