اقدام مدیریت شهری در عذرخواهی از مردم به دلیل انجام کار عمرانی برای محله و منطقه اشان اگرچه حلقه ابتدایی آشنایی مردم با حقوقشان است اما همین حلقه اولیه را شاید بتوان مهم‌ترین حلقه در شکل گیری فرآیند‌های «مشارکت محور بین مردم و نهادهای کشور» دانست.
کد خبر: ۲۵۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸ 27 June 2016
طرح‌هاي عمراني نيمه تمام، درنقاط مختلف استان ایلام خصوصا درحوزه راه وشهرسازی بعنوان معضلی بزرگ خود را نمایان ساخته است ،معضلی که به مثابه شمشیری دولبه هم سرمایه های ملی کشور وهم اعصاب وروان مردم را هدف قرارداده است ،زیرا به همان اندازه که این طرحهای نیمه تمام به درازا کشانیده شوند به همان اندازه نیز بر استهلاک قبل ازبهره برداری این طرحها ونهایتا اتلاف سرمایه هاافزوده  واز طرفی سلب آسایش مردم را بدنبال خواهند داشت.

به گزارش تابناک ایلام،بررسي روند اجراي طرح‌هاي عمراني نشان مي‌دهد كه زايش و تكثير طرح‌هاي عمراني نيمه‌تمام يك معضل ساختاري و معلول نظام فني و اجرایي كشور است و ظاهرا رابطه مستقيمي با اعتبارات ندارد و جالب است كه اين پديده هم در دوران ترسالي اعتبارات و هم در دوران خشكسالي آن همزاد طرح‌هاي عمراني بوده است.

تصور نادرستي كه در بين مديران دستگاه‌هاي دولتي و مشاوران شكل گرفته و از يك امر بديهي نتيجه نادرستي صورت پذيرفته اين است که علت نيمه تمام ماندن طرح‌هاي عمراني كمبود تخصيص منابع مالي است؛ در صورتي كه در مقاطعي كه منابع تخصيص يافته به طرح‌هاي عمراني حتي بيشتر از توان اجرایي دستگاه‌هاي دولتي بوده است، توليد و تكثير طرح‌هاي نيمه تمام نيز افزايش يافته است.

با این حال مد شدن روند فوق در حوزه های راهسازی استان ایلام واجرای واریانتهای متعدد که نشان از غیر اصولی بودن اجرای طرحهای سابق دارد،این روزها باعث تحمیل هزینه های فراوانی به دارندگان وسایل نقلیه شده است که مضافا باید اعصاب خرابی رانندگان وسرنشینان وسایل نقلیه بدلیل تردد در جاده های انحرافی خاکی وخشن طولانی درحاشیه طرحهای جاده ای نیمه تمام که ماهها وگاها سالها به دارازا کشیده شده است را افزود.

اما دراین بین یک نکته اخلاقی که شاید تنها در استان ایلام بدلایل نامعلومی به دست فراموشی سپرده شده است را نباید نادیده گرفت وآن چیزی نیست جز "عذرخواهی دستگاههای مجری یا پیمانکاران از مردم بخاطر به درازا کشیده شدن اجرای این گونه پروژه هاست".

شاید گذرتان به شهرهای مختلفی افتاده باشد ودر کنار اجرای پروژه های نیمه تمامی که به دلایلی به درازا کشانیده شده است به تابلوهایی به این مضمون بر خورده باشید،«از صبر و تحمل شما شهروند گرامی که ما را در اجرای این پروژه یاری می‌کنید، ‌‌نهایت کمال و تشکر را داریم.» ...«از تاخیر به وجود آمده در اجرای این پروژه پوزش می طلبیم .» ...«از صبر ومتنانت شما ممنونیم .» ...


نصب یک تابلو ساده با مضامین فوق اگرچه ظاهرا دردی را از شهروندان ومجاورین این طرحها کم نمی کند، اما  تابلوهایی هستند برای احترام به مردم! اگرچه دراستان ایلام طرحها وپروژه هایی وجود دارد که نه تنها ماهها بلکه سالها از زمان واقعی برای اتمام آنها می گذرد،واین موضوع  درد ورنج های فراوانی بر مردم تحمیل نموده است ،دراین بین نه تنها کک هیچ مسئول نگزیده است ،ولی گاها تعدادی از مسئولین پر مدعا در مقابل مطالبات مردمی ورسانه ها نیز قد علم کرده اند وحتی طلبکار هم شده اند!

جدا از اینکه فرهنگ عذرخواهی مدیران و نهاد‌ها از مردم در استان ما پدیده‌ای رو به فراموشی است اما اصل «احترام به حقوق شهروندان» صورت مسئله‌ای نیست که به صرف عدم اعتقاد برخی مدیر استانی وشهرستانی ، از صفحه جامعه پاک شدنی باشد.

اقدام مدیریت شهری ومدیران دستگاههای عمرانی  در عذرخواهی از مردم به دلیل انجام کار عمرانی برای محله و منطقه اشان اگرچه حلقه ابتدایی آشنایی مردم با حقوقشان است اما همین حلقه اولیه را شاید بتوان مهم‌ترین حلقه در شکل گیری فرآیند‌های «مشارکت محور بین مردم و نهادهای کشور» دانست.

این هفته پایانی بود بر تنشهای روانی ناشی از ماهها تاخیر دراجرای دو پروژه نیمه تمام راهسازی در شهرستان چرداول ،اولی قطعه پایانی جاده ارتباطی پل سیمره به سرابله که ماهها مردم را مجبور به تردد در میان یک جاده خاکی دو کیلومتری نمود ودیگری ورودی شرقی شهر سرابله بود که بدلیل سرگردانی وبلاتکلیفی در تعیین حوزه کاری  شهرداری وراه وشهرسازی که ماهها گردو خاک ودست اندازهای خسارت بار ناشی ازآن  مردم ومسافرین این شهر را کلافه نمود ،اولی بعد از ماهها امروز به سرانجام رسید ودومی هم بالاخره با ورود اداره راه وشهر سازی شهرستان درآستانه  اتمام است.

اما نکته قابل تامل وتحسین برانگیزی  که امروز شاهد آن بودیم این است ،که مدیر راه شهرسازی شهرستان چرداول دراقدامی هرچند دیر اما مناسب، با نصب تابلویی از تاخیر بوجود آمده دراجرای این پروژه از مردم عذر خواهی نموده است، که نهادینه شدن این اقدام اخلاقی می تواند مرحمی بر ناراحتیهای مردم از تاخیر دراجرای پروژه ها محسوب شده واز طرفی می تواند آغازگر روشی باشد برای احیاء پدیده فراموش شده عذرخواهی درمیان مدیران دستگاههای اجرایی وعمرانی استان .

خوب است که چنین الگویی در سایر شهر‌ها نیز اتفاق افتد تا اندکی از تنش عصبی شهروندان استان کاهش یابد چرا که این عمل در ‌‌نهایت منجر به زندگی بهتر، آرامش روانی در رفتار کارمندان و همه مردم می‌شود و این خود می‌تواند به عنوان الگویی در کل جامعه دیده شود تا حداقل حقوق شهروندی نیز رعایت شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چرداولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
آقابه خدااین پانصدمترورودی پدرهمه رودرآوردتادرست شدلازمبه ذکراست جاده سرابله به شباب که بعدازسالها روکش آسفالت شده به علت ارتفاعی که پیداکرده ونبودشانه خاکی تاکنون چندموردتصادف درآن اتفاق افتاده که نیازمندپیگیری ست .ایکاش فکری هم به حال داخل شهرمیشدآسفالت قدیمی وپرازچاله چوله وهزارمشکل دیگردارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار