اگر قندخون با دستگاه اندازه‌گيري كمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر گزارش شود، افت قندخون محسوب مي‌شود.
کد خبر: ۲۵۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 30 June 2016
یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اگر قندخون با دستگاه اندازه‌گيري كمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر گزارش شود، افت قندخون محسوب مي‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید حنیفه، درخصوص علل افت قندخون در دیابتی‌ها اظهار کرد: عوامل متفاوتي از جمله مصرف بيش از حد داروهاي ضدديابت به هر علتی، فراموش كردن مصرف يك وعده غذايي و يا دير شدن مصرف آن به ويژه پس از تزريق انسولين‌هاي نوروپيد، نووميكس و رگولار، فعاليت فيزيكي بيش از حد و يا مصرف نوشيدني‌هاي الكلي مي‌تواند منجر به افت قندخون شود.

وی تصریح کرد: افت قندخون با علائمی نظیر ضعف،  گيجي، تاري ديد، گرسنگي شديد، سردرد، لرزش، تغييرات ناگهاني خلق‌وخو، بي‌قراري و خستگي خود را نشان می‌دهد.

حنیفه با بیان اینکه لزوما همه علائم یادشده در افراد ظاهر نمي‌شود، عنوان کرد: ممكن است بيمار يك‌باره با افت شديد قندخون و با حالت کاهش سطح هوشياري به مركز درماني مراجعه کند و متوجه افت قندخون خود شود.

وی گفت: اگر علائم بیماری مشکوک به افت قندخون باشد براي درمان ابتدا بايد مقدار قندخون اندازه‌گيري شود و در صورتي‌كه پايين‌تر از 70 بود بايد يكي از اين مواد زیر را مصرف کنند.

وی افزود: سه يا چهار حبه قند يا نصف فنجان آب ميوه نظیر آب پرتقال، آب سيب، يک فنجان شير كم‌چرب، پنج تا شش قطعه شيريني خشك و يک قاشق غذاخوري شكر يا عسل از جمله مواد غذایی به شمار می‌آید که می‌توان در صورت اطمینان از افت قندخون از یکی از آنها استفاده کرد.

حنیفه خاطرنشان کرد: 15 دقيقه پس از مصرف اين مواد مجددا قندخون اندازه‌گيري مي‌شود در صورتي‌كه قندخون بالاي 70 باشد ديگر افت قندخون محسوب نمي‌شود اما اگر قندخون باز هم زير 70 گزارش شد، دوباره يكي از مواد مذکور مصرف مي‌شود و اين مراحل هر 15 دقيقه تكرار مي‌شود تا قندخون به حد نرمال برسد.

این کارشناس مصرف منطقی دارو گفت: در صورتی‌که قندخون به بالای 70 برسد باز هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که دوباره دچار افت قند نمی‌شود بنابراین اگر تا زمان مصرف وعده بعدي بيش از يك ساعت فاصله است، توصيه مي‌شود بيمار با توجه به رژيم غذايي خود يك ميان وعده مصرف كند.

توصیه‌های کارشناسی

حنیفه برای پیشگیری از ابتلا به افت قندخون توصیه کرد: وعده‌هاي غذايي باید منظم و سر ساعت مصرف شود همچنین رابطه زمانی ميان مصرف دارو تا صرف غذا رعايت شود به عنوان مثال 5 دقيقه بعد از تزريق نوروپيد حتما غذا میل شود.

وی یادآور شد: بيمار به جز مصرف سه وعده اصلي غذا حتما باید از دو یا سه ميان‌وعده هم استفاده کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار