استاندار اردبیل با اشاره به تغییر سبک زندگی عشایر گفت: این تغییر بر زندگی حیوانات نیز اثرگذار بوده طوری که گونه ای مانند شتر دو کوهانه ایران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
کد خبر: ۲۵۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 03 July 2016

به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش در نشستی با نماینده فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در جمهوری اسلامی ایران در اردبیل بیان کرد: تغییرات فناورانه در سال های اخیر وارد زندگی جامعه عشایری از جمله عشایر استان اردبیل شده که در نتیجه این امر گونه های مختلف خودرو پس از انجام راه سازی جای حیواناتی مانند اسب و شتر را گرفته است.
وی افزود: پس از برق رسانی به قشلاق ها ، ییلاق ها هم به تدریج در حال برخورداری از نعمت برق هستند و چنین تغییراتی در زندگی عشایری موجب شده تا گونه ای مانند شتر دو کوهانه دیگر کارکرد و اهمیت سابق خود را از دست داده و حتی امروز در معرض خطر انقراض نیز قرار بگیرد.
استاندار اردبیل بیان کرد: تلاش برای حفظ گونه های شتر دو کوهانه کار بسیار ارزشمندی است که در پایگاه پرورش این گونه در جعفرآباد شهرستان پارس آباد (مغان) صورت خواهد گرفت و از نظر مکانی نیز جای مناسبی برای این امر در نظر گرفته شده است.
او با استقبال از کمک های کارشناسی ، فنی و مالی فائو برای نجات گونه در معرض انقراض شتر دو کوهانه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: جعفرآباد مغان یکی از مراکز مهم عشایری این استان است و دولت تدبیر و امید نیز یک میلیارد دلار برای تبدیل بیش از 60 هزار هکتار از اراضی دیم شمال استان به آبی طی چهار سال هزینه می کند که این امر می تواند زمینه ساز همکاری های بیشتر ایران و فائو را موجب شود.
سرج ناکوزی نماینده فائو (سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد) در جمهوری اسلامی ایران در قالب هیاتی
برای بررسی وضعیت اجرای پروژه حفظ گونه در خطر انقراض شتر دوکوهانه به استان اردبیل سفر کرده است.
بازدید از مرکز ملی حفاظت و توسعه شتران دو کوهانه کشور در جعفرآباد مغان و بازدید از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از برنامه های این هیات بلند پایه است.
همچنین بررسی وضعیت ، استعدادها و امکانات موجود استان در حفاظت و نگهداری از شترهای دوکوهانه و همکاری در حفظ و جلوگیری از انقراض نسل آنها و جلب مشارکت و همکاری سازمان های بین المللی برای حفظ و توسعه این گونه از اهداف این سفر است.
شتر دو کوهانه گونه منحصر بفردی در کشور است که از زمان های دور توسط عشایر شاهسون در استان اردبیل پرورش یافته و به دلیل ویژگی های بارز آن از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپیمایی بیشتر در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار