نماینده فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در جمهوری اسلامی ایران از مرکز ملی حفاظت و پرورش شتر دو کوهانه کشور در جعفرآباد مغان بازدید کرد.
کد خبر: ۲۵۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ 05 July 2016

به گزارش تابناک اردبیل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری بیله سوار ، 'سرج ناکوزی 'در این بازدید با اشاره به اهمیت بقا و پرورش نسل شتر دو کوهانه در ایران و جهان گفت: شتر دوکوهانه به عنوان یکی از منابع ژنتیکی مهم محسوب می شود که به دلایل مختلفی از جمله تغییر سبک زندگی عشایر در سال های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
او همچنین با اشاره به اینکه ایران از آب و هوایی متنوع اقلیمی برخوردار است افزود: تخریب گسترده و فراگیر منابع طبیعی در ایران متاسفانه معضل بزرگی به حساب می آید و سازمان فائو طرح جامعی برای مدیریت منابع آب ، جنگلداری و مقابله با خشکسالی ارائه کرده تا ضمن حفاظت از منابع طبیعی از نابودی گسترده جنگل ها نیز جلوگیری کند.
وی گفت: اگر جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و جنگل ها و مدیریت الگوی مصرف آب در جهان تا 25 سال آینده رعایت نشود به میزان ١٢ درصد از تولیدات محصولات غذایی در جهان کاسته خواهد شد و عملا به میزان ٣٠ درصد بر قیمت این محصولات در ابعادی بین‌المللی افزوده خواهد شد.
او اظهار کرد: از سوی دیگر تا سال ٢٠٣٠ روندهای جهانی همچون پویایی جمعیت ، افزایش تقاضا برای مصرف انرژی ، غذا و آب فشار قابل ملاحظه‌ای را بر اراضی تحمیل می‌کند بطوری که انتظار می‌رود تقاضا برای غذا ٥٠ درصد ، انرژی ٤٥ درصد و آب ٣٠ درصد افزایش یابد.
سرج ناکوزی در ادامه سخنانش بر لزوم تامین زیرساخت ها و زمینه های مناسب همکاری سازمان فائو با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: یکی از چالش های مهمی که به عنوان نماینده سازمان فائو دارم این است که نهایت همکاری را در جلوگیری از انقراض نسل شتر دوکوهانه و ازدیاد نسل آن در ایران انجام دهیم.
او اظهار کرد: شتر دو کوهانه منطقه جعفرآباد شهرستان بیله سوار به دلیل خصوصیات ژنتیکی منحصر بفردی که دارد بسیار حائز اهمیت است زیرا می تواند تا بالای 40 درجه سانتی گراد گرما را تحمل کند و سازمان فائو با استفاده ازفناوری های جدید روز دنیا و انتقال یافته ها به ایران در کنار جلوگیری از انقراض نسل شتر دو کوهانه در کشور برنامه هایی برای توسه این گونه نژادی در منطقه خواهد داشت.
فرماندار بیله سوار هم در این بازدید گفت: جعفرآباد مغان یکی از مراکز مهم عشایری با وسعت منابع طبیعی کلان است و در کنار آن یکی از چهار مگا پروژه استانی دولت تدبیر و امید برای زیر پوشش بردن 42 هزار هکتار از اراضی منطقه به آبیاری مدرن در این بخش از شهرستان اجرا می شود که با ایجاد اشتغال و زیر کشت محصولات کشاورزی و صیفی جات صادرات محور زمینه همکاری بیشتری را در جهت اهداف سازمان فائو برای امنیت غذایی دنیا فراهم می کند.
آرام حلیم افزود: شتر دو کوهانه به عنوان گونه ای منحصر بفرد و کمیاب که از زمان های دور توسط عشایر شاهسون در استان اردبیل پرورش یافته و به دلیل ویژگی های بارز از جمله مقاومت به سرما و قدرت راهپیمایی بیشتر در مناطق کوهستانی به عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورد استفاده قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران به عنوان مرکز ذخیره گاه ژنتیکی شتر دوکوهانه در خاورمیانه شناخته شده مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه بخش جعفرآباد به عنوان مرکز هدف برای بررسی و برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان فائو انتخاب شده و 24 نفر شتر دوکوهانه در این مرکز نگهداری می شود.
ربعلی جهانی ، مدیر جهاد کشاورزی بیله سوار هم با اشاره به اینکه از مجموع 200 نفر شتردوکوهانه در کشور 110 شتر در استان اردبیل حفاظت و نگهداری می شود گفت: با حضور نماینده فائو راهکارها و برنامه ها و تصمیم های ویژه در حمایت و تکثیر این نژاد در منطقه و همچنین جلوگیری از خطر انقراض شتر دوکوهانه گرفته شد.
او افزود: به زودی تفاهم نامه های همکاری فائو با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به امضای نهایی رسیده و به طور عملی سازمان فائو همکاری خود را با استان اردبیل در زمینه موارد ذکر شده شروع خواهد کرد.
بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل و در نوار مرزی جمهوری اذربایجان قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار