مدیرکل دامپزشکی استان یزد از تولید مرغ گوشتی منطبق بر سایز استاندارد در استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۲۵۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ 05 July 2016

به گزارش "تابناک یزدعلی اکبر حدادزاده  اظهار داشت: امروزه تولید پروتئین از طریق پرورش طیور، روشی ساده، آسان و امکان‌پذیر در مقایسه با پرورش سایر دام‌ها است و پرورش طیور به یک صنعت عظیم و پیشرفته تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه پرورش مرغ درشت باعث می‌شود تا مقدار قابل توجهی چربی به همراه مرغ به مصرف‌کننده عرضه شود عنوان کرد: به زودی طرح تولید مرغ سایز در استان یزد اجرایی می‌شود.

این مسؤول ادامه داد: انجام این کار در راستای اجرای سیاست تولید محصول سالم و با تامین هدف سلامت مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد که مزایایی هم دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد کاهش ضایعات لاشه‌های طیور و حذف باقی‌مانده آنتی بیوتیک‌ها را از جمله مزیت‌های طرح تولید مرغ سایز در استان برشمرد.

وی اضافه کرد: برداشت مرغ سایز در بازه زمانی 42 روز مصرف نهاده‌های طیور را نیز کاهش داده و موجب بهبود کیفیت تولیدات این عرصه خواهد شد.

حدادزاده تصریح کرد: تولید مرغ سایز یعنی در یک بازه زمانی کم با وزن مشابه که این نوع پرورش طیور زمینه را برای سورتبندی و بسته‌بندی در مراحل مختلف فراهم می‌کند.

وی متوسط وزن مرغ سایز در بازه زمانی 42 روز پرورش را بین 1.2 تا 1.6 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: البته متوسط این میزان 1.4 کیلوگرم تعریف می‌شود.

این مسئول از دیگر ویژگی‌های مرغ سایز را کاهش چربی و استخوان کمتر برشمرد و تصریح کرد: مرغ‌های سبک‌وزن دارای چربی و استخوان کمتری در مقایسه با مرغ‌های 90 روزه هستند و به لحاظ مادی نیز نسبت به مرغ‌های سنگین‌وزن برای مصرف‌کننده به صرفه‌تر هستند.

حدادزاده بیان داشت: همچنین مرغ‌های سبک‌وزن طعم و مزه‌ی بهتری دارند و دارای کیفیت گوشت بهتری هستند که در زمان پخت نیز این ویژگی به شدت مشهود است.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی پرورش مرغ سایز در مرغداری‌های استان یزد گفت: با تغییر روند پرورش مرغ و برداشت آن حداکثر در سن 42 روزه موجب تغییر دوره‌های جوجه‌ریزی و کاهش هزینه‌های نگهداری خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران یزدی چهار دوره در سال جوجه‌ریزی دارند اظهار کرد:  با کاهش سن کشتار مرغ به 42 روز، دوره‌های جوجه‌ریزی به پنج یا 6 دوره افزایش می‌یابد که منجر به افزایش تولید گوشت در واحد سطح و بهبود تبدیل غذایی خواهد شد.

وی با تاکیدبر لزوم فرهنگ‌سازی برای مصرف مرغ سایز در بین مردم گفت: امروزه بیشتر مصرف‌کنندگان به خرید مرغ‌هایی با وزن بیشتر از دو کیلوگرم تمایل دارند اما لازم است با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های عمومی، جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیر استاندارد آگاه ساخته تا مصرف‌کنندگان نسبت به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد روی بیاورند.

حدادزاده با اشاره به اینکه بخشی از جامعه مرغ سایز و کوچک را بیشتر می‌پسندند اذعان داشت: مصرف‌کنندگان باید به بدانند که هر چه عمر مرغ بیشتر و اندازه‌ی آن بزرگتر باشد، احتمال بروز بیماری و در نتیجه مصرف دارو و وجود بقایای دارویی در لاشه‌ی مرغ نیز افزایش می‌یابد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار