رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در گفتگو با تابناک مرکزی؛
تابناک: دکتر حسن طاهر احمدی با بیان اینکه یک واحد صنعتی که نقش بسزایی در آلایندگی هوای استان مرکزی دارد و امروز مدعی صنعت سبز شده است گفت: تاکنون کار کارشناسی دقیقی که سهم عوامل آلاینده هوای استان مرکزی را مشخص کند انجام نشده است.
کد خبر: ۲۵۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸ 08 July 2016

به گزارش تابناک مرکزی، این روزها شاهد وجود آلاینده‌هایی در هوای استان مرکزی به ویژه شهر اراک هستیم. با توجه به آخرین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و ادعای استانداری مبنی بر در اختیار داشتن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و رد این مهم از طرف دانشگاه علوم پزشکی خواستار دیدار با رئیس آن دانشگاه شدیم تا این مساله را به صورت جدی تحلیل و بررسی کنیم.

دکتر حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی سخنانی را در رابطه با عوامل آلودگی هوای اراک، سهم عوامل آلاینده در آلودگی هوا، ارتباط بین آلودگی‌ها با بیماری‌ها، راه مقابله با آنها، دغدغه‌‌های جامعه پزشکی و تجهیز شدن استان مرکزی در حوزه سلامت را عنوان کرد که مباحث مربوط به آلودگی هوا به شرح زیر است:

بنده در حدود 18 سال است که در کارگروه‌های مختلفی که در استان تشکیل می‌شود شرکت کرده‌ام و در این سال‌ها همیشه اراک به عنوان یک شهر آلوده مطرح بوده است و در گذر این سال‌ها از آلودگی هوای کاسته نشده بلکه در مواقعی هم با افزایش آلاینده‌ها در هوای اراک روبرو بودیم.

سهم عوامل آلاینده هوای استان مرکزی باید مشخص شود

علت این آلایندگی‌ها را می‌توان به شش دسته تقسیم کرد که آنها عبارتند از: صنایع، وسائل نقلیه، تالاب میقان، ریزگردهایی که از کشورهای همسایه به داخل کشور آمده‌اند، آلاینده‌های خانگی و جغرافیای اراک.

تا کنون تحقیقاتی که بخواهد سهم هر کدام از این عوامل را در آلودگی هوا مشخص کند در استان مرکزی انجام نشده است همچنین از مهمترین نتایج انجام گرفتن این تحقیق در استان این است که نقش صنایع در آلودگی هوا مشخص می‌شود.

در حدود 10 سال پیش یک شرکت اصفهانی به صورت کلی یک گزارش از آلودگی هوا تهیه کرده است ولی استان مرکزی به یک تحقیق علمی و جامع از کانال افراد معتمد و مرتبط که بتوانند سهم و علت هر کدام از آلایندگی‌ها را مشخص کنند نیاز دارد.

اگر این طرح جامع وجود نداشته باشد این می‌شود که یک واحد صنعتی که سال‌های پش خودش مدعی شده بود که آلایندگی دارد الان ادعا می‌کند که من صنعت سبز هستم و آلودگی ندارم!!! ما که نمی‌توانیم به مردم دروغ بگوییم.

با تهیه این طرح ارتباط آلودگی‌ها را با برخی از بیماری‌ها می‌توانیم بررسی کنیم، اخیرا تعداد بستری‌های ما در مراکز درمانی نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است، در بخش اورژانس و سرپایی 20 درصد افزایش بیمار داشته‌ایم.

سهم عوامل آلاینده هوای استان مرکزی باید مشخص شود

لازمه انجام این آزمایش‌ها بودجه است، تهیه هر دستگاه در حدود یک و نیم تا 2 میلیارد تومان هزینه دارد البته این هزینه‌ای که برای این طرح انجام می‌شود در ابتدا به نفع مردم و بعد صنایع است، کادر علوم پزشکی برای انجام این فعالیت هیچ هزینه‌ای نمی‌خواهند و فقط دغدغه خریداری این دستگاه‌ها را دارند.

طبق قانون موظف هستیم در بیمارستان‌هادستگاه‌هایی برای منهدم گردن زباله‌های بیمارستانی تهیه کنیم و زباله‌ها را از بین ببریم و ما هم دستگاه را نصب کردیم و آنها را دارای نشان استاندارد کرده‌ایم.

در اینجا بر خود لازم می‌دانم که از سازمان‌های مردم نهاد که در حوزه رفع آلودگی بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تلاش می‌کنند صمیمانه تشکر کنم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار