با توجه به بالا بودن آمار کنکوری‌ها و ثبت‌نام داوطلبان در کلاس‌های آموزشی برخی از موسسات برای اعتمادسازی و جذب داوطلبان به استفاده از شیوه‌ها و شگردهای تبلیغاتی اغواکننده و فریبنده روی می‌آورند.
کد خبر: ۲۵۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸ 09 July 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاردبیل، همانطوری که شاهد هستیم هر روز بر تعداد آموزشگاه‌های آمادگی کنکور و تقویتی اضافه می‌شود که برخی از موسسات برای اعتمادسازی و جذب داوطلبان به استفاده از شیوه‌ها و شگردهای تبلیغاتی اغواکننده و فریبنده روی می‌آورند.

در کنار کلاس‌های آمادگی برای کنکور با فرا رسیدن فصل تابستان و آغاز اوقات فراغت دانش‌آموزان و جوانان بسیاری از والدین فرزندان خود را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند که اعتبار این موسسات یکی از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها به شمار می‌رود.

داشتن مجوز موسسات و کیفیت آموزشی از مهمترین مواردی بوده که خانواده‌ها به عنوان ملاک ثبت‌نام فرزندان خود در این موسسات آن را مطرح کرده و تلاش می‌کنند تا در مسیر رشد و توسعه بهینه علمی و استعدادهای فرزندان خود این موارد را مد نظر قرار دهند اما با وجود این حساسیت‌ها، کسانی هستند که با شگردهای تبلیغاتی مختلف در صدد سودجویی از مردم هستند و با تبلیغات غیرواقعی در تلاش برای جذب دانش‌آموزان هستند.

والدین دانش‌آموزان با ابراز نگرانی از وجود مجوز فعالیت برای موسسات آموزشی در سطح استان، تبلیغات این موسسات را یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ثبت‌نام دانش‌آموزان در این دوره‌ها عنوان کرده‌اند که در صورتی که این تبلیغات و فعالیت‌ها در فضاهای مختلف ساماندهی نشود می‌تواند در کیفیت آموزشی تاثیرگذار بوده و رتبه استان را تحت تاثیر قرار دهد.

خانواده‌ها با اطمینان و استناد به این نکته که فعالیت‌های این موسسات و تبلیغات آنها اگر غیرواقعی و سودجویانه باشد مبادی مربوطه برخورد لازم با آن را انجام داده و اجازه چنین امری را نمی‌دهند و تبلیغات ارائه شده اصولا باید قانونی باشد، به تبلیغات این موسسات اطمینان کرده و برای ستفاده از دوره‌های اموزشی آنها فرزندان خود را به این موسسات می‌سپارند که این امر آثار و تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت.

بدیهی است بنا به خواسته والدین و دانش‌آموزان باید در زمینه ساماندهی فعالیت‌ها و به ویژه تبلیغات موسسات آموزشی و کنکور اقدامات موثری انجام شود تا خانواده‌ها بدون دغدغه و نگرانی و با اطمینان از کیفیت آموزشی این گونه موسسات بتوانند در مسیر رشد و توسعه علمی فرزندان خود گام بردارند.

فعالیت موسسات خارج از چارچوب مشخص غیرقانونی است

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش استان اردبیل در این باره می‌گوید: تمامی مجوزهای تبلیغاتی و فعالیت‌های آموزشگاه‌های علمی، کلاس‌های تقویتی و کنکور باید به تائید این اداره برسد و چنان‌چه موسسات در خارج از چارچوب تعیین‌شده عمل کنند این اقدام آنها تخلف محسوب می‌شود.

محرم شایقی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نباید فریب چنین تبلیغات غیرواقعی و سودجویانه را بخورند، گفت: اخیرا برخی تبلیغات در قالب استاد پروازی یا مدرس صدا و سیما یا عنوان‌های دیگری که درج شده هیچ یک مورد تائید نیست و به اولیا هشدار می‌دهیم که به هیچ عنوان به این تبلیغات توجه نداشته باشند.

وی افزود: این اقدامات و تبلیغات به هیچ عنوان قانونی نبوده و از تائید لازم برخوردار نیستند که انتظار می‌رود در زمینه ساماندهی این تبلیغات و اقدامات مسئولان و متولیان امر برخوردهای لازم را داشته و جلوی این اقدامات سودجویانه را بگیرند.

صدا و سیمای مرکز استان نیز به دنبال فعالیت موسسات آموزشی در اردبیل اعلام کرده که در قبال برگزاری کلاس‌های این آموزشگاه‌ها و مدرسان آن هیچ گونه مسئولیتی را نداشته و تمامی تبلیغات عنوان شده ربطی به سازمان صدا و سیما ندارد.

انتظار می‌رود مردم استان به ویژه در زمینه موسسات کنکور به هشدارهای داده شده توسط مراجع و مسئولان مربوطه توجه داشته و در ثبت‌نام برای حضور در دوره‌های آموزشی این موسسات با هوشیاری لازم عمل کنند.

برپایی 39 قطب آموزشی کنکور

با توجه به اهمیت موضوع کنکور در آینده دانش‌آموزان به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل 39 قطب آموزشی کنکور در 19 ناحیه آموزش و پرورش استان راه‌اندازی شده تا دانش‌آموزان با حضور در این قطب‌ها از کلاس‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

احمد ناصری اصلاح خلاءهای آموزشی را مهمترین هدف راه‌اندازی قطب‌های کنکور برشمرد و بیان کرد: در زمینه کسب موفقیت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در کنکور هر چند اقدامات انجام شده گاهی مورد بی‌توجهی واقع می‌شود، اما تلاش و جدیت همه‌جانبه‌ای در این زمینه انجام می‌دهیم تا بتوانیم شاهد بهبود و ارتقای رتبه استان در کنکور باشیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری خانواده و محیط آرام به عنوان مهمترین عوامل در کنکور گفت: در کنار توصیه‌های لازم به اولیای دانش‌آموزان در زمینه ایجاد زمینه‌ها و بسترهای لازم برای مطالعه و آمادگی دانش‌آموزان در کنکور برنامه‌های متعددی نیز توسط آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت آموزشی و موفقیت دانش‌آموزان در این آزمون علمی در سطح استان برای دانش‌آموزان در آستانه کنکور اجرا می‌شود که از جمله آنها برگزاری دو نوبت آزمون آزمایشی، برگزاری جشن ستارگان کنکور و تجلیل از رتبه‌های زیر هزار در سطح استان برای تشویق کنکوری‌ها بود.

68 درصد کنکوری‌های اردبیل در رشته علوم تجربی رقابت می‌کنند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان اردبیل در مورد فعالیت قطب‌های کنکور اظهار کرد: فعالیت این قطب‌ها بر روی کنکور متمرکز بوده و در روزهای تعطیل مدارس به صورت فوق برنامه‌ مشکلات آموزشی و خلاءهای دانش‌آموزان را در زمینه‌های درسی برطرف می‌کند.

علی ورودی تشکیل ستاد ساماندهی کنکور را عاملی مهم در رفع مشکلات در حوزه کنکور دانست و افزود: انتظار می‌رود این ستاد متشکل از مدیرکل، معاونان آموزش و پرورش، روسای ادارات شهرستان‌ها، مسئولان حراست و میهمانانی از دانشگه‌ها تشکیل شده و در زمنه ایجاد تناسب بین خروجی مدارس و ورودی دانشگاه‌ها و ساماندهی کنکور اقدام کنند.

وی بیان کرد: براساس آمارهای موجود امسال 68 درصد کنکوری‌های استان اردبیل در رشته علوم تجربی در آزمون علمی و سرنوشت‌ساز کنکور شرکت می‌کنند که توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی نیز از موارد مورد تاکید بوده که انتظار می‌رود در زمینه توزیع متوازن آن برنامه‌ریزی شود و با هم‌اندیشی و مشارکت دانشگاه و مدرسه نسبت به مهار چنین گرایش‌های فاقد تناسب تلاش شود.

ورودی با اشاره به رتبه 22 کشوری استان اردبیل در کنکور تصریح کرد: با پیگیری تشکیل ستاد ساماندهی کنکور در شورای آموزش و پرورش استان و راه‌اندازی آن انتظار می‌رود گام محکمی در راستای توزیع متوازن رشته‌ها و ساماندهی کنکور در استان برداشته شود و وضعیت مطلوب و مناسبی برای انتخاب رشته دانش‌آموزان استان در کنکور سال‌های آینده فراهم شود.

راه‌اندازی پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل از راه‌اندازی پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور در استان اردبیل خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در زمینه آماده‌سازی دانش‌آموزان برای کنکور فعالیت می‌کنند که نقش و تاثیر بسزایی در هدایت دانش‌آموزان و آگاهی‌دهی نسبت به فعالیت‌های کنکور در سطح استان دارند.

مصطفی کافی از بکارگیری کارشناسان و مشاوران متخصص و کاربلد در این پایگاه‌ها خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌های لازم تلاش و جدیت بر جذب حداکثری دانش‌آموزان در این پایگاه‌ها است تا بتوانیم زمینه انتخاب رشته مناسب دانش‌آموزان را فراهم کرده و از مشکلات در این حوزه کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: توسعه متوازن رشته‌های کنکور، ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی تحصیلی به دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی برای کنترل و کاهش استرس دانش‌آموزان و آماده‌سازی آنها برای کنکور و اطلاع‌رسانی به اولیای دانش‌آموزان برای ایجاد بستر مناسب برای آمادگی دانش‌آموزان را از مهمترین برنامه‌ها برای موفقیت دانش‌آموزان در کنکور برشمرد و بیان کرد: 70 درصد رتبه‌های برتر کنکور محیط آرام منزل و رفتار خانواده را عامل موفقیت خود اعلام کرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: با وجود رتبه 22 کشوری استان اردبیل در کنکور به لحاظ کیفیت آموزشی نیز در رتبه 8 قرار داریم که ارتقای رتبه کمی و کیفی استان اردبیل در سطح کشوری نیازمند همکاری و مشارکت همه‌جانبه مسئولان و اولیا و تلاش برای مهار و متوقف کردن فعالیت‌های خارج از حیطه و چارچوب قانونی است.

با توجه به قرار گرفتن در روزهای تابستان و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف آموزشی برای دانش‌آموزان و نیز قرار گرفتن در آستانه برگزاری آزمون سرنوشت‌ساز کنکور و متعاقب آن انتخاب رشته ضروری است تا در زمینه ساماندهی فعالیت موسسات در این حوزه اقدامات جدی شده و از فعالیت‌های غیرقانونی این موسسات جلوگیری شود.

حساسیت ویژه‌ای از سوی خانواده‌ها و نیز دانش‌آموزان بر روی کنکور و موفقیت در این آزمون با توجه به تاثیر آن در سرنوشت و آینده شغلی دانش‌آموزان وجود دارد که برخی شعارها و تبلیغات غیرواقعی و نادرست موسساتی که به دنبال سودجویی هستند به دنبال این حساسیت به وجود می‌آید تا تصمیم سرنوشت دانش‌آموزان و حساسیت روی این موضوع عاملی برای سودآوری و درآمدزایی این موسسات شود.

در این میان اطلاع‌رسانی صحیح متولیان امر از یک سو و برخورد قاطع و قانونی با موسسات متخلف از سوی دیگر نقش بسزایی در ساماندهی فعالیت این موسسات ایفا خواهد کرد که انتظار می‌رود در این زمینه مسئولان امر توجه جدی داشته و با تقویت و توسعه فعالیت‌ها در حوزه ساماندهی کنکور گام‌های اساسی برداشته شود تا خانواده‌ها بدون دغدغه و نگرانی بتوانند فرزندان خود را برای این آزمون آماده کنند.

گزارش از رقیه آذربنیاد

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار