رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان گفت: جزایر و شهرهای مختلف هرمزگان در انتظار تدبیر دولت برای مهار کم‌آبی هستند.
کد خبر: ۲۵۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 12 July 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حسین هاشمی‌تختی عصر روز دوشنبه در نشست شورای اداری استان هرمزگان که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، اظهار کرد: جزایر و شهرهای استان هرمزگان در عطش کم آبی و بی‌آبی می‌سوزند و این در حالی است که تا قبل از بروز خشکسالی‌های پیاپی در این استان، مردم این منطقه از کشاورزی و توانایی اقتصادی ویژه‌ای برخوردار بودند و هرمزگان کانون تولید برخی از محصولات ارزشمند کشاورزی بود.
 
وی افزود: بیش از 17 سال از بروز خشکسالی‌های پیاپی در استان هرمزگان می‌گذرد و بروز بیماری‌های نظیر جاروک جادوگر نیز مزید بر علت شده و کشاورزی و باغداری هرمزگان را نابود کرده است.
 
رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان این که بسیاری از باغات دشت میناب در اثر خشکسالی و بیماری نابود شده و کشاورزان و باغداران زیادی سرمایه‌های خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: وضعیت مناسب آبی منطقه شرق هرمزگان موجب شد تا برای جبران نیاز به آب برای توسعه شهر بندرعباس به منابع آبی دشت میناب متوسل شویم.
 
هاشمی‌تختی ادامه داد: به تدریج نیاز آبی شهرستان بندرخمیر نیز به دشت میناب تحمیل شد و این شرایط سال به سال تشدید شده و نیاز روزافزون بیش از 600 تا 700 هزار نفر از مردم استان هرمزگان به این دشت میناب وابسته شده است.
 
وی گفت: برداشت روزانه 1000 تا 1200 لیتر در ثانیه از منابع آبی دشت میناب میزان بسیار بالا و قابل توجهی است که باید به تدریج این میزان را با استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها کاهش دهیم تا هم بحران شهر میناب و روستاهای آن التیام یابد و هم راه‌های مطمئن‌تری برای تامین آب مورد نیاز مردم بندرعباس و بندرخمیر جایگزین شود.
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس تاکید کرد: ما در جریان بررسی برنامه ششم توسعه کشور آماده‌ایم تا در مجلس شورای اسلامی شرایط و نیازهای قانونی و ضوابط مورد نیاز برای رفع مشکلات سرمایه‌گذاری در سواحل را مرتفع کنیم و در عین حال امکان تخصیص منابع ویژه برای احداث چندین مجتمع آبشیرین‌کن را تامین کنیم.
 
هاشمی‌تختی تصریح کرد: کشورهای مختلفی در منطقه از ظرفیت آبشیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند و ما نیز می‌توانیم از این تجربیات بهره برده و بحران کم‌آبی و بروز تنش‌های مستمر آبی در هرمزگان را پایان دهیم.
 
وی اظهار داشت: مردم هرمزگان چشم انتظار تدبیر دولت در زمینه مهار مشکلات کم آبی در استان هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار