کد خبر: ۲۶۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 14 July 2016
به گزارش تابناک یزدبدون شك همگان تيرماه را با گرماي كلافه‌كننده‌اش مي‌شناسند اما مردماني نيز هستند كه تيرماه برايشان يادآور مردان و زنان بي‌ادعايي است كه خالصانه آستين همت بالا زده‌اند تا گره‌ي از كار خلق خدا باز كنند و از كساني كه دست‌گيري ندارند، دستگيري كنند.

مادران سالخورده‌اي كه در اين دنياي پرهياهو در كنج عزلت خويش، سر در گريبان هستند و چشم انتظار عزيزي كه از در وارد شود و پاي درد دلشان بنشيند، پدران پيري كه بي‌مهري‌ فرزندان، خستگي ساليان سال رنج و تلاش را بر تن آنها ماندگار كرده و چشم به راه فرزنداني هستند هر چند غريبه، تا دستان پينه بسته‌شان را به مهر در دست گيرند و عصاي دوران پر رنج و محن پيري‌شان باشند.

از همين دسته هستند معلولان ذهني و جسمي و حركتي كه در پيچ و تاب زندگي ماشيني و خالي از عاطفه اين روزهايمان، به وادي فراموشي سپرده شده‌اند و تنها چشم اميدشان به نيك مردان و مهربان زناني است كه نه به حكم وظيفه سازماني بلكه بنا بر وظيفه انساني‌شان، مهرباني را سبد سبد نثارشان كنند و حقوق به تاراج رفته شهروندي‌شان را با احترام كامل در طبق هايي از اخلاص و عشق نهاده و تقديم شان دارند.

آري تيرماه يادآور تلاش همه كساني است كه بهتر زيستن را براي ما به ارمغان مي‌آورند، تلاشي كه زمان و مكان نمي‌شناسد، از پيش از تولد ما آغاز شده و پا به پاي ما در همه عرصه‌هاي زندگي تا لحظه وداع از اين جهان فاني به خدمت رساني مشغول هستند.

خدمات متنوعي كه فقط در بهزيستي يافت مي‌شود و بس، خدماتي چون مشاوره ژنتيك، مشاوره و آموزش‌هاي پيش از ازدواج، آموزش زندگي خانوادگي ،آموزش مهارت‌هاي زندگي، مهدهاي كودك، طرح‌هاي پيشگيري از تنبلي چشم و طرح غربالگري شنوايي، ارائه خدمات توانبخشي و مراقبتي ويژه معلولان جسمي حركتي، ذهني و سالمندان‌، كودكان اوتيسم‌، بيمه زنان سرپرست خانوار، طرح توانمندسازي سالمندان، پيشگيري و درمان اعتياد، پيشگيري از معلوليت‌ها، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي‌، طرح‌هاي مداخله‌اي طلاق، اشتغال و مسكن معلولان و بسياري از طرح‌ها و برنامه‌هاي ديگر كه همگي براي بهتر زيستن آحاد جامعه در سازماني به نام بهزيستي به مرحله اجرا در مي‌آيد.

و البته اين همه آنگاه به اوج مي‌رسد و به كمال مي‌انجامد كه متوليان اين سازمان‌، در كنار همه اينها، روزآمدي و كار آمدي را وجهه همت خود قرار مي دهند و فراتر از وظايف سازماني به خلق ايده‌هاي نو مي‌پردازند و بساط علم و تحقيق و پژوهش را در اين سازمان پي مي‌افكنند كه شاهد آن، ايجاد پژوهشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي متعدد از قبيل مركز تحقيقات ژنتيك و مركز تحقيقات سالمندي است .

به گزارش ایسنا - منطقه یزد،‌ "امیر ولی عضدزاده" به مناسبت هفته بهزیستی، این سازمان را تنها مركز تخصصي ارائه كننده خدمات توانبخشي دولتي در كشور نام برد و افزود: سازمان بهزيستي براساس وظايف قانوني خود، خدمات مختلفي را به معلولان و سالمندان ارائه مي دهد كه علاوه بر آن پا به پاي مردم و همراه با رشد و تكامل آنان در عرصه‌هاي مختلف دیگر نیز خدمات متنوع و گوناگوني را به آحاد جامعه ارائه مي‌دهد.

وی در تعريف جايگاه سازمان بهزيستي از وظيفه اين سازمان در تهيه هنجارها و استانداردهاي خدماتي و آموزشي نيروي انساني متخصص ياد كرد و گفت: سازمان بهزيستي به عنوان سازماني روزآمد و نوآور در اولين گام اقدام به تأسيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي وهمچنين دانشگاه‌هاي علمي كاربردي در استان‌ها كرد.

وی در اين رابطه اظهار كرد: به جرأت مي توان گفت كه بهزيستي استان يزد پيشروترين اداره در اين زمينه است و اگرچه به عنوان سازماني دانشگاهي قلمداد نمي‌شود ولي همواره توجه ويژه‌اي به فعاليت‌هاي آكادميك و دانشگاهي داشته و بر فعاليت‌هاي دانش‌بنيان و پژوهش محور تأكيد داشته است.

عضدزاده در همني راستا نيز به تفاهم‌نامه همكاري‌هاي مشترك علمي و پژوهشي ميان بهزيستي استان و دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اشاره كرد كه بر اساس آن دانشگاه علوم بهزيستي متعهد به همكاري در ايجاد سه مركز تخصصي و پژوهشي در استان يزد يعني مركز تحقيقات سالمندي اردكان، مركز تحقيقات ژنتيك ميبد و مركز تحقيقات آسيب‌هاي اجتماعي يزد شده است .

وی با ابراز گلایه از نگرش سياسي به راه‌اندازی مركز تحقيقات سالمندي اردکان، افزود: در صورتی که از سال گذشته بايد اولين دوره پذيرش دانشجو در مقطع MPH سالمندي را آغاز می‌کردیم ولي به دليل آماده نبودن زير‌ساختها و باز هم عدم همكاري دستگاه‌هاي مسئول، متأسفانه قادر به انجام اين كار نشديم ولي امیدواریم با حمايت مسئولان اين مهم در سال جاري به وقوع بپیوندد.

این مقام مسئول با بيان اين كه قرارداد همكاري هاي پژوهشي با مركز تحقيقات سالمندي به امضاء رسیده است، گفت: دانشگاه علوم بهزيستي متعهد شده در زمينه آموزش و تأمين اعضاي هيئت علمي و پيگيري دريافت مجوز مركز تحقيقات سالمندی شهرستان اردکان از وزارت علوم با ما همكاري كند و تا رسيدن به آن نقطه، به عنوان پايگاه تحقيقاتي زير نظر آن مركز فعاليت كند.

رئیس بهزیستی اردكان با اشاره به طرح ايده‌ي "اردكان، شهر بدون مانع و شهري مناسب براي همه" از سوي بهزيستي، گفت: خوشبختانه طي يكسال گذشته شاهد تغييراتي در سطح شهر هستيم به نحوي كه اردكان در زمينه عملياتي كردن و اجراي طرح شهر بدون مانع، نه تنها در سطح استان بلكه در سطح كشور مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وي در اين باره عنوان كرد: براساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته از سوي سازمان بهزيستي كشور، بالاترين ميزان تحقق سهم استان‌ها در برنامه‌هاي عملياتي دبيرخانه مناسب‌سازي به ميزان 116 درصد به استان‌هاي گيلان و مازندران اختصاص داشت در حالي كه اين ميزان تحقق در شهرستان اردكان 137.5 درصد ارزيابي شده است.

عضدزاده به مهمترین اولویت‌های کاری این اداره در شهرستان اردکان در سال جدید نيز اشاره کرد و افزود: در سال جاری چهار اولویت و چهار هدف اصلي در برنامه‌های کاری بهزيستي قرار دارد كه نخستین آنها به بار نشاندن مرکز تحقیقات سالمندی است که تنها در صورت همکاری همه مسئولان محقق خواهد شد والا مانند 13 سال گذشته آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

وي بسط و توسعه مناسب‌سازی محیط شهری، آماده تحويل شدن مسکن مهر معلولان اردكاني و ساخت اولین کلینیک تخصصی ناهنجاری‌های دهان و دندان ویژه معلولان با كمك خيرين را از ديگر برنامه‌هاي سالجاري بهزيستي شهرستان خواند.

وي عملکرد اداره بهزیستی اردکان و جایگاه این اداره در بین ادارات استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط واحد نظارت و ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی استان یزد، در سال گذشته اداره بهزیستی اردکان به عنوان اداره برتر در زمینه ارزیابی عملکرد معرفی شد و در زمینه مناسب‌سازی هم که در کشور رتبه نخست را بدست آوردیم.

عضدزاده در پايان نيز در مورد تعداد افراد تحت پوشش بهزيستي اردكان نيز گفت: هم‌اكنون بهزيستي اردكان بيش از دو هزار معلول و 300 خانوار نيازمند شهرستان را تحت پوشش و حمايت خود دارد و خدمات خود را از طريق 16 مهد كودك، 11 مركز توانبخشي روزانه و شبانه روزي و ويزيت در منزل، 10 موسسه فعال در حوزه پيشگيري و سه موسسه خيريه همكار به آحاد مردم و مددجويان ارائه مي‌كند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار