استاندار اردبیل گفت: تمام تمرکز و پیگیری مسئولین ارشد استان و نمایندگان بر این است تا منطقه آزاد تجاری اردبیل در مجلس به تصویب برسد.
کد خبر: ۲۶۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 20 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، مجید خدابخش در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: بعد از به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه جدی به حمایت از بخش خصوصی به ویژه حوزه سرمایه‌گذاری و امر صادرات انجام شده به طوری که صادرات برای ما از اولویت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در ابلاغ سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی یکی از بندهای اصلی توجه به صادرات است چرا که تجارت خود ذاتا مساله ارزشمند است و ما باید به سمت تجارت بین المللی و حمایت واقعی از فعالان این بخش برویم.

رئیس شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل تلاش ما بر این است تا با رفع موانع؛ تجارت تجار را افزایش داده و امر تجارت را یک موضوع ارزشمند معرفی کنیم و اهمیت تجارت بین‌المللی هم در تامین امنیت و هم صادرات فرهنگ یک جامعه را متذکر شویم.

وی رقم صادراتی استان اردبیل را که 70 میلیون دلار به ثبت رسیده را رقم بسیار پایینی دانست و گفت: ما باید در یک هدفگذاری چندین ساله بتوانیم به جهش صادراتی تا رقم یک تا دو میلیارد دلار به مانند استان همسایه‌مان دست پیدا کنیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: قطعا با راه‌اندازی منطقه آزاد و فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی ما نقش باراندازی را در منطقه برای صادرات کالا به کشور‌های همسایه و حتی روسیه در یک محور ترانزیتی مناسب انجام می‌دهیم.

خدابخش موضوع آموزش تجار و دعوت از فعالان این حوزه را برای شنیدن درد‌ها و مشکلات آنها و رفع موانع صادرات یادآور شد و گفت: یکی از مرغداران نمونه استان اردبیل در قالب شرکت آرتا جوجه در تقویت صادرات این بخش کشتارگاه مجهز و استانداری را با 45 میلیارد تومان در حال احداث دارند تا با صادرات مرغ بسته بندی و با استاندارد اروپایی بتوان آن را به کشور روسیه صادر کرد.

وی از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان خواست تا در راه‌اندازی سیستم سی.آی.پی در قالب مجموعه پذیرایی از مسافران و میهمانان ورودی به فرودگاه و گمرک بیله‌سوار اقدام کند.

تنها نگرانی ما افزایش تقاضا برای ایجاد منطقه آزاد در لایحه دولت است

استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود به لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل که در مجلس در حال بررسی است اشاره کرد و گفت: البته این لایحه در سال‌های قبل می‌توانست ارائه شده و در مجلس به تصویب برسد اما با وجود اینکه این کار دیر هنگام انجام گرفته ولی تمام تمرکز مسئولین استانی و نمایندگان با وحدت رویه بر این است تا لایحه منطقه آزاد به تصویب برسد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوص استان اردبیل با اشاره به اشکالاتی که در راه‌اندازی منطقه آزاد مطرح می‌شود افزود: عده‌ای بر این باورند که منطقه آزاد به مرکز ورود قاچاق کالا تبدیل شده است در حالی که ما در سایر مناطقی که منطقه آزاد وجود ندارد نیز شاهد ورود کالاهای قاچاق هستیم.

استاندار اردبیل با بیان اینکه به جای حل مشکلات و نارسایی‌ها نباید صورت مسئله را پاک کنیم گفت: البته مناطق آزاد با اهدافی خاص راه‌اندازی می‌شود که نمونه آن را منطقه آزاد کیش با اهداف گردشگری، قشم جلفا و ارس با اهداف تولید و صادرات و ... شاهد هستیم.

خدابخش در ادامه گفت: بعد از سپری شدن دو هفته از تعطیلات مجلس نگرانی ما این است که تعدادی از نمایندگان از استان دیگر همچون مازندران و کرمانشاه به لایحه دولت چند منطقه آزاد یا ویژه را اضافه کنند که در این صورت اگر هم در مجلس رای بیاورد به دلیل آزادی، طرح ارائه شده بار مالی به همراه دارد و به تصویب شورای نگهبان نمی‌رسد.

وی اظهار کرد: ما با تمامی نمایندگان مجلس در حال رایزنی هستیم و حتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نامه‌ای را خطاب به لاریجانی نوشتند که قرار است این نامه در صحن علنی مجلس قرائت شود که امیدواریم در این دو سه هفته اجازه داده نشود تا بر تعداد مناطق آزاد و ویژه پیشنهادی دولت به مجلس چیزی افزوده شود.

مقام عالی استان افزود: دولت در لایحه خود پیشنهاد تاسیس هفت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی را داده است و اگر بر این تعداد پیشنهادات جدیدی اضافه شود به یقین تصویب لایحه دولت با اشکالاتی روبرو خواهد شد.

رئیس شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در اردبیل عنوان کرد: تمام پیگیری های ما بر این مبنا است که باید الگویی برای توسعه مناطق مرزی و محروم ارائه شود که این الگوی توسعه ای جز ایجاد مناطق آزاد پیشنهاد دیگری نیست و در ثانی اگر مناطق آزاد ایراد و اشکالاتی نیز دارد باید این ایرادات برطرف شود.

وی در ادامه به اهمیت امر صادرات به ویژه صادرات خدمات پزشکی، مهندسی، آموزشی، گردشگری و .. تاکید کرد و گفت: باید به یاد داشته باشیم که صادرات صرفا کالا نیست بلکه باید بالاتر از کالا به فکر صادرات کالاهایی باشیم که ارزآوری خوبی برای کشور و استان اردبیل داشته باشد.

وی ضرورت حل مشکلات صادرکنندگان را یادآور شد و گفت: دولت مصمم به برطرف کردن این موانع است و ما در نشست مشترک استانداران با دولت که مردادماه برگزار می‌شود موانع و مشکلات صادرکنندگان را مطرح خواهیم کرد تا به دنبال رفع این موانع باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مهار آب‌های مرزی در بیله‌سوار، پارس‌آباد، گرمی و مشگین‌شهر در حال انجام است گفت: هدف اصلی این است که تنها تولید داخلی مدنظر قرار نگیرد بلکه صادرات محصولات تولیدی در قالب تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی مدنظر باشد.

رییس شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: هفت نماینده استان در مجلس شورای اسلامی با دلسوزی تمام در کنار هم حامی و پیگیر طرح‌های مختلف در مسیر رشد و توسعه استان هستند و بهتر است یک جلسه مشترک با نمایندگان استان در مجلس با محور صادرات برگزار کنیم تا آنها موانع و مشکلات را به جد پیگیری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار