پایانی بر همه شایعات درباره انتقال اب کارون؛
با آبگیری تالاب هورالعظیم در ماه های اخیر یک میلیاد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد این تالاب شده و حدود 60 درصد از مساحت آن آبگیری شده است
کد خبر: ۲۶۷۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 27 July 2016
در هفته های اخیر سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام در خصوص انتقال آب از جنوب استان کرمان به شمال آن استان، در یکی از سایت های استانی بگونه ای منتشر شد که این شائبه را ایجاد نمود که منظور هاشمی رفسنجانی، انتقال آب کارون بوده است بااین حال متن سخنرانی وی نشان می دهد سخنان وی در ارتباط با انتقال اب درون حوزه ای در استان کرمان بوده است.

در همین حال همزمان با سفر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به خوزستان، خبرنگاران خوزستانی بار دیگر این فرصت را پیدا کردند تا پرسش های خود در این زمینه را را از معاون رئیس جمهور بپرسند. ابتکار به خبرنگاران گفت: با بیان این‌که هیچ‌کدام از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: تاکید می‌کنیم که برای هیچ‌کدام از طرح‌های برداشت از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی صادر نشده است.

وی با اشاره به اهمیت رودخانه کارون گفت:‌ در دولت یازدهم تاکنون دو جلسه شورای عالی آب به کارون اختصاص داده شده است. تشکیل شورای حفاظت کیفی کارون نیز به دولت آقای خاتمی باز می‌گردد که این شورا اقدامات بسیار موثری برای کاهش آلایندگی کارون انجام داده است و اعتباراتی برای آن در سال 95 پیش بینی شده است که امیدواریم این اعتبارات تامین و همکاری بین بخشی نیز حاصل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این‌که هیچ‌کدام از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی ندارد، گفت: تاکید می‌کنیم که برای هیچ‌کدام از طرح‌های برداشت از سرشاخه‌های کارون مجوز زیست محیطی صادر نشده است. صدور هر مجوز منوط به ارزیابی زیست محیطی است و در ارزیابی‌های زیست محیطی حق آبه های رودخانه ها و تالاب‌ها مدنظر است و در تمام استان‌ها این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است.

ابتکار با بیان این‌که ما دورانی را گذراندیم که محیط زیست برای دولت مطرح نبود، عنوان کرد: ‌در دورانی محیط زیست اصلا در دولت مطرح نبود و چه برسد به آن که در اولویت آن قرار بگیرد؛ ولی اکنون محیط زیست در اولویت دولت قرار دارد و اقدامات نتیجه بخش بسیاری انجام شده است و حتی در این استان این اقدامات دستاوردهای خوبی داشته و تاکید ما این است که این اقدامات را در خوزستان انجام دهیم.

استاندار خوزستان: دولت مخالف انتقال آب است
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در برنامه تلویزیونی که با حضور ابتکار در شبکه استانی سیمای خوزستان پخش شد در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما گفت: قبلا هم گفته ام که آقای روحانی در سفر خود به اهواز تاکید کرده است که با طرح های انتقال اب کارون مخالف است و موضع بنده هم موضع رئیس جمهور و دولت در این رابطه است.

شریعتی گفت: ما با انتقال آب کارون مخالفیم مگر برای مصرف شرب که آنهم باید با رعایت ملاحظات و مطالعات زیست محیطی و رعایت همه جوانب صورت بگیرد اما قطعا هیچ آبی برای صنعت و کشاورزی منتقل نخواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: موضع ما یک بحث علمی و کارشناسی است ضمن آنکه با اجرای طرح هایی مانند 550هزارهکتاری، اساسا زمینه ای برای انتقال آب به دیگر استانها ایجاد نخواهد شد.

اقدامات زیست محیطی دولت در خوزستان
همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جلسه هم اندیشی نمایندگان و مدیران استان خوزستان به فعالیتها و اقدامات دولت یازدهم در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت:  بدون شک خوزستان  برای دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی  افزود: موضوعات مربوط به محیط زیست و تحولاتی که طی این سه سال در خوزستان رخ داده و بهبود وضعیت نسبت به گذشته نشان دهنده اهتمام و توجه جدی دولت نسبت به این موضوع است.
وی گفت: قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و بهره برداری از تصفیه خانه صنعتی در پتروشیمی و دیگر طرح هایی که امروز به بهره برداری رسیده جزو اقدامات مهم دولت برای بهبود شرایط زیست محیطی خوزستان است.

ابتکار با اشاره به توزیع بنزین یورو4 در اهواز و چند شهر خوزستان گفت: خوزستان اولین استانی است که به غیر از مرکز در سایر شهرها نیز از توزیع بنزین یورو 4 بهره مند شده است.
معاون رئیس جمهور حذف سوخت مازوت از نیروگاه رامین در سال گذشته را از دیگر ادامات دولت برای بهبود وضع محیط زیستی استان عنوان کرد.

*چهار قطعنامه بین المللی برای مقابله با ریزگردها
ابتکار گفت: در سه سال گذشته تلاش های بسیار خوبی صورت گرفت و با اقداماتی که انجام شد هم اکنون 60 درصد از تالاب هورالعظیم که یکی از کانون های مهم گرد و غبار بوده، آبگیری شده است.

وی افزود: طرح کاشت نهال و مالچ پاشی در خوزستان نیز که جزو مصوبات سال 93 دولت بوده در حال اجراست و ماه گذشته نیز برای مدیریت کانون های داخلی گرد و غبار و آماده سازی دستگاه ها در مقابل آن برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است.

وی افزود: امسال به دلیل بارندگی مناسب و احیای بخش های زیادی از هورالعظیم و رفع مشکلاتی که در دولت قبل توسط وزارت نفت ایجاد شده بود، کانون های داخلی زیاد فعال نبودند اما کانون های خارجی منشاء بسیاری از گرد و غبارها بوده است.

معاون رئیس جمهور همچنین به موضوع ریزگردها اشاره کرد و با اشاره به اینکه بسیاری از کانون های ریزگردها در خارج از کشور است گفت: عراق و عربستان دو منشاء عمده این پدیده هستند و منشاء خارجی این پدیده را نمی توان نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: در سال 92 به همراه هیاتی به عراق رفتیم و در سخت ترین شرایط امنیتی درختکاری انجام دادیم اما اتفاقات عراق از اختیار ما خارج است.

وی تاکید کرد: مسائل مربوط به گرد و غبار همچنان در حال پیگیری است و برای اولین بار نماینده سازمان ملل در نشستی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان پرچمدار مقابله با گرد و غبار معرفی کرده است.

وی گفت: چهار قطعنامه بین المللی و منطقه ای در راستای مقابله با گرد و غبار منعقد شده که برای سازمان ملل و سازمان های منطقه ای تکالیفی تعیین کرده است که امیدواریم این اقدامات بتواند در حل مشکل گرد و غبار موثر باشد و شرایط را بهبود بخشد.

آبگیری60درصد هورالعظیم
مدیرکل محیط زیست خوزستان هم در این جلسه از آبگیری 60 درصد از  هورالعظیم در ایران خبر داد و گفت: 296 میلیون مترمکعب در نیمه دوم سال94 و 535 میلیون مترمکعب در چهار ماه نخست امسال آب وارد هورالعظیم شده است.

لاهیجان زاده اظهارکرد: حوضچه شماره 3 این تالاب که پیش از این برای استخراج نفت خشک شده بود اکنون آبگیری شده است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز در این جلسه گفت: با آبگیری تالاب هورالعظیم در ماه های اخیر یک میلیاد و 100 میلیون مترمکعب آب وارد این تالاب شده و حدود 60 درصد از مساحت آن آبگیری شده است.

هوشنگ حسونی زاده با بیان اینکه در سال های خشکسالی ورودی به این تالاب تا 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته بود، افزود: قبل از سال 86 تا 3.5 میلیارد مترمکعب ورودی را در این تالاب شاهد بودیم.

سفر روز گذشته ابتکار، هفتمین سفر رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان در سه سال گذشته است.

این سفر یک روزه به دلیل شرجی و رطوبت بالا در ماهشهر و کاهش دید خلبان با تاخیر پنج ساعته آغاز شد و رئیس سازمان محیط زیست و استاندار خوزستان روز کاری فشرده ای را سپری کردند.

تعطیلی واحد کلرآلکالی از پتروشیمی بندر امام و کلنگ زنی تصفیه فاضلاب صنعتی در پتروشیمی بندرامام، انعقاد قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت و کلنگ زنی اولین مدرسه طبیعت در اهواز از جمله برنامه های سفر معاون رئیس جمهوری به خوزستان بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمّد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
این وسط چهارمحال و بختیاری که صاحب اصلی آبه هیچی؟
عجب دولتی!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار