به برکت برنامه‌های دهه کرامت، صدای نقاره بعد از 6 سال از گلدسته‌های حرم حضرت معصومه(س) شنیده خواهد شد. این آیین پسندیده سنتی در شب میلاد حضرت معصومه(س) 30 دقیقه قبل از اذان مغرب و در روز ولادت آن حضرت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۷۱۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶ 03 August 2016
به گزارش تابناک قم، فردا اول ذی القعده است و آغاز دهه کرامت. دهه‌ای که با ولادت حضرت معصومه(س) شروع می‌شود  و پایانش با ولادت برادرش امام رضا(ع) است. جشن‌های متنوعی برای این 10 روز پیش بینی شده که آغاز آن از حرم بانوی آب و آیینه، ادامه‌اش در آستان شاهچراغ و پایانش در حرم امام رئوف علی ابن موسی‌الرضا(ع) است. همسوکردن خدمات در دهه کرامت انگیزه‌ای شد تا نمایندگان این 3 آستان مقدس از ماه‌ها قبل جلسات هماهنگی برگزار کنند و پیرامون برنامه‌های این دهه و چگونگی تقویت جشن‌های مردمی با هم تبادل نظر کنند. آستان کریمه اهل بیت(س) امسال برای این دهه 482 برنامه تدارک دیده است. 

برنامه‌هایی که برای سنین و گروه‌های مختلف در قم، 14 استان کشور و چند کشور خارجی برنامه‌ریزی شد تا شخصیت بانوی کریمه را بیشتر به عاشقان اهل بیت (ع) بشناساند.

احیای نقاره‌زنی پس از 6 سال

به برکت برنامه‌های دهه کرامت، صدای نقاره بعد از 6 سال از گلدسته‌های حرم حضرت معصومه(س) شنیده خواهد شد. این آیین پسندیده سنتی در شب میلاد حضرت معصومه(س) 30 دقیقه قبل از اذان مغرب و در روز ولادت آن حضرت برگزار می‌شود.

ساعت 19 روز سه‌شنبه نیز مراسم استقبال مردمی از کاروان خادمان آستان قدس رضوی و آستان حضرت احمد ابن موسی در صحن امام رضا(ع) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

محوری‌ترین برنامه آستان کریمه اهل بیت(س)، آیین معنوی خطبه‌خوانی و آغاز رسمی جشن‌های دهه کرامت است. این برنامه که از ساعت 7 و 30 دقیقه روز پنجشنبه در شبستان بزرگ امام خمینی(ره)  آغاز می‌شود  مهمانان ویژه‌ای هم دارد. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی است. سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان کریمه اهل بیت(س)، مولودی خوانی مرتضی طاهری، همخوانی خادمان آستان و سخنرانی نماینده ستاد بزرگداشت جشن‌های مردمی دهه کرامت از دیگر برنامه‌های این مراسم است. پس از آن، آیین معنوی خطبه‌خوانی از سوی سید احمد شمس آغاز و سپس ضریح بانوی کرامت گلباران می‌شود.

اعزام کاروان سفیران کریمه به 14 استان و 5 کشور

اعزام کاروان سفیران کریمه در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی یکی دیگر از برنامه‌های محوری آستان کریمه اهل بیت(س) است. به گفته جواد جهانگیرزاده معاون اجرایی این آستان، در این برنامه خادمان با لباس فرم به همراه پرچم متبرک آستان با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان اهل بیت، در 14 استان کشور حضور  می‌یابند و در برنامه‌هایی که پیش بینی شده است، شرکت می‌کنند. حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، غبارروبی ضریح امامزادگان، دیدار با ائمه جمعه، برپایی جشن‌های مردمی، شرکت در نمایشگاه و اجرای مسابقات فرهنگی، دیدار با نخبگان، عیادت از بیماران، حضور در آسایشگاه سالمندان و معلولان و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی از جمله برنامه‌های این کاروان است.

تهران، هرمزگان، یزد، فارس، البرز، لرستان، زنجان،‌ اصفهان، بوشهر، مرکزی، کردستان و برخی دیگر از شهرهای كشور مقصد کاروان سفیران کریمه خواهد بود. جهانگیرزاده گفت: کشورهای هلند، کانادا، پاکستان، هندوستان و آمریکا نیز به عنوان کشورهای هدف کاروان سفیران کریمه پیش بینی شده‌اند.

همچنین روزانه هزار و 750 نفر از خادمان حرم حضرت معصومه(س) برای راهنمایی زائران و در بخش‌های خدمات و پذیرایی و اجرای برنامه‌ها فعالیت خواهند داشت.

هزار زائر اولی در حرم

در روز میلاد حضرت معصومه(س) هزار نفر از خواهران از استان‌های مختلف که طعم شیرین اولین زیارت را تجربه می‌کنند میهمان خوان گسترده حرم حضرت معصومه(س) می‌شوند.

این برنامه در قالب طرح معنوی «زیارت اولی‌ها» با مشارکت خیران نیکوکار اجرا می‌شود  و هر زائری که اولین تجربه زیارت را دارد، با ا رائه خدمات اسکان و پذیرایی به مدت 2 روز و یک شب میهمان سفره کریمه اهل بیت(س) خواهد بود.

 فضاسازی شهری با الهام از شاهکارهای معماری حرم، گلباران هوایی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم، تکریم زائران خارجی وبرپایی روزانه آیین معنوی خطبه خوانی خادمان از دیگر برنامه‌های دهه کرامت  است. در این ایام 3 ایستگاه صلواتی در صحن جوادالائمه(ع)، ضلع شرقی حرم و درب 7 از سمت بلوار بهار برپا می‌شود  که در ایستگاه درب 7 با هماهنگی اتحادیه سوهان پزان، توزیع سوهان بین زائران انجام خواهد شد.

نقش بهشت در حرم کریمه

یکی از برنامه‎هایی که برای نخستین بار در حرم حضرت معصومه(س) اجرا می‌شود  کارگاه هنری «نقش بهشت» است. حجت‌الاسلام صفر فلاحی معاون فرهنگی این آستان در مورد جزئیات این برنامه گفت: در این کارگاه هنرمندان برتر گرافیست زیر نظر استاد نجابتی 30 اثر برجسته را در قالب پوستر خلق و به حضرت فاطمه معصومه(س) اهدا می‌کنند.

به گفته وی، این کارگاه هنری روزهای 21 و 22 مرداد در صحن صاحب الزمان(عج) برگزار می‌شود.

دسته شادی بانوان نیز از ساعت 10 و 30 دقیقه سالروز ولادت حضرت معصومه(س) از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و در پایان برنامه، ضریح آن حضرت گلباران می‌شود.

برپایی عصر و شب شعر فاطمی با حضور شاعران نامدار، سلسله نشست‌هایی با موضوع شناخت سیره امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، محفل انس با قرآن و عترت و برگزاری همایش‌های متنوع ویژه گروه‌های مختلف سنی از دیگر برنامه‌های فرهنگی آستان است که حجت‌الاسلام فلاحی به آنها اشاره کرد.

به گفته وی، بازدید از موزه آستان در دهه کرامت رایگان است، کمپین‌های شخصیت شناسی و معرفی حضرت معصومه(س) به زبان‌های مختلف راه‌اندازی می‌شود،  جشنواره‌های متنوع برای کودکان در نظر گرفته شده و تور حرم شناسی در روزهای دهه کرامت فعال است.

بسیاری از این برنامه‌ها در شبکه‌های ملی و بین‌المللی شنیداری و دیداری پخش می‌شود.  حجت‌الاسلام فلاحی از تولید 197 برنامه از آستان مقدس در دهه کرامت و پخش آنها در رسانه‌های مختلف خبر داد و افزود: در شب و روز میلاد حضرت معصومه(س) ندای «یا فاطمه المعصومه» از طریق رسانه‌های بین المللی در سراسر جهان طنین انداز می‌شود.

این برنامه‌ها هر چقدر زیاد و باکیفیت باشد، تنها بخشی از منزلت و جایگاه این برادر و خواهر الهی را می‌تواند تبیین کند؛ بزرگوارانی که  با ورودشان به کشورمان جغرافیای تفکر شیعی را گسترش دادند و ما ایرانی‌ها تا امروز از برکات این هجرت برخورداریم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار