موضع اصولی استاندار خوزستان؛
انتقال آب برای مصارف غیرشرب ممنوع است و برای مصارف اشامیدنی در میزانی مشخص و مورد تصویب شورای عالی آب نیز می بایست، اصل بر حفظ منابع آبی، اکوسیستم پایین دست و حفظ محیط زیست باشد و ملاحظات و ارزیابی های زیست محیطی انجام شود که البته بر این اساس، بایستی نظارت شود که آب بجز مصارف شرب آنهم در میزان محدود و مشخص شده با رعایت ملاحظات محیط زیستی منتقل نشود
کد خبر: ۲۷۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸ 06 August 2016
استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری با برگزاری نشستی مشترک در نزدیکی سرشاخه های کارون، بر ضرورت رعایت دستورات رئیس جمهور روحانی و مصوبات شورای عالی آب بر عدم انتقال آب کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی تاکید کردند.

به گزارش تابناک خوزستان، در این نشست مصوب شد مسئولان هر دو استان در راستای اجرای دستور رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی آب، نظارت دقیقی را اعمال کنند تا آب کارون برخلاف این مصوبات منتقل نشود.

به گفته استاندار خوزستان، انتقال آب برای مصارف غیرشرب ممنوع است و برای مصارف اشامیدنی در میزانی مشخص و مورد تصویب شورای عالی آب نیز می بایست، اصل بر حفظ منابع آبی، اکوسیستم پایین دست و حفظ محیط زیست باشد و ملاحظات و ارزیابی های زیست محیطی انجام شود که البته بر این اساس، بایستی نظارت شود که آب بجز مصارف شرب آنهم در میزان محدود و مشخص شده با رعایت ملاحظات محیط زیستی منتقل نشود.

بگفته شریعتی، این دولت بر حفظ و صیانت از کارون تاکید دارد و مسئولان استان می بایست در هماهنگی با یکدیگر، نظارت کنند که روند فعالیتها بگونه ای نباشد که زمینه برای عدول از دستورات رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی اب و شورای عالی امنیت ملی، در دولت های بعدی فراهم شود.

وی همچنین گفت: مخالفت ما با انتقال آب یک موضع کارشناسی و مستدل است ضمن آنکه در پایین دست کارون و در مسیر طبیعی آن، نیاز به آب برای کشاورزی بیش از هر جای دیگری وجود دارد ضمن آنکه تولیدات کشاورزی خوزستان در کشور رتبه اول را دارد و لذا انتقال آب برای کشاورزی و صنعت و... هیچگونه توجیهی ندارد و خوشبختانه موضع دولت در این زمینه یکپارچه است.

در هفته های اخیر مسئولان مختلف دولت بر ممنوعیت انتقال آب کارون تاکید کرده اند و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به خوزستان مخالفت این سازمان با طرح های انتقال آب را اعلام کرد.

به نظر می رسد مواضع استاندار خوزستان و تاکید بر نظر رئیس جمهور و مصوبات شورای عالی آب، باعث همگرایی بیشتر دولتمردان در تهران و همچنین استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای حفظ و صیانت از رودخانه کارون بعنوان یکی از مهمترین رودخانه های کشور می شود.

متاسفانه در دولت گذشته، عزم جدی برای طرح های انتقال آب وجود داشت و برخی اقدامات اولیه اجرای اینگونه پروژه ها در دولت سابق انجام شد اما با شروع بکار دولت یازدهم، رئیس جمهور در سفر به خوزستان و چهارمحاتل و بختیاری بر مخالفت دولت با اجرای طرح های انتقال اب بجز برای مصارف اشامیدنی(آنهم در مقیاس محدود و با رعایت ملاحظاه زیست محیطی) تاکید کرد. بر همین اساس تاکید استاندار خوزستان بر همین مواضع باعث می شود نگرانی مردم خوزستان لااقل در زمان این دولت برطرف شود. خوشبختانه استاندار خوزستان در سفر اخیر به چهارمحال و بختیاری به نکته ای ای ظریف هم اشاره کرد و آن اینکه مسئولان دو استان مراقبت و نظارت کنند تا برخلاف این مصوبات، در عمل زمینه برای انتقال آب جهت مصارف غیرشرب در دولت های بعدی فراهم نشود. 

امیدواریم همین رویه منطقی و تکیه بر نظرات کارشناسی و تعامل سازنده با دولت برای حیات کارون و حفظ منابع آبی ادامه پیدا کند و کابوس طرح های انتقال آب پس از این دولت نیز به خوزستان برنگردد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار