معاون سیاسی سپاه همدان با اشاره به شکست پروژه اسرائیلی، آمریکایی حمله به یمن، گفت: عربستان در حمله به یمن فقط آبروی خود را برد.
کد خبر: ۲۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹ 25 April 2015
 

معاون سیاسی سپاه همدان با اشاره به شکست پروژه اسرائیلی، آمریکایی حمله به یمن، گفت: عربستان در حمله به یمن فقط آبروی خود را برد.

 

به گزارش فارس ، بعد از شکست مفتضحانه رژیم آل سعود در جنگ با یمن و قبول آتش‌بس، با محمود قاسمی، معاون سیاسی سپاه انصارالحسین(ع) همدان به عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص ابعاد این جنگ و دلیل پذیرش آتش بس به گفت‌وگو نشستیم.

 

فارس: در خصوص حمله عربستان به یمن و اهداف آن بفرمایید:

 

قاسمی: حمله عربستان به یمن با عنوان «توفان قاطعیت»، یک پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی بود که عربستان نیز با هدف عرض اندام در منطقه، تن به این بازی داد.

 

در این جریان؛ سلاح‌های آمریکایی به فروش رفت به طوری که انبارهای آنها خالی شد، ظرفیت‌های موجود در منطقه مصروف جنگ بین دو کشور شد زیرا چند کشور منطقه حامی عربستان بودند و برخی دیگر نیز از یمن حمایت می‌کردند.

 

از سوی دیگر، اسرائیل در حاشیه امن قرار گرفت و عربستان نیز ایفاگر نقش ایجاد اختلاف در منطقه به نیابت از اسرائیل شد.

 

هرچند، تأکید این نکته لازم است که این پروژه آمریکایی ـ اسرائیلی نیز در منطقه با شکست مواجه شد.

 

فارس: دلیل قبول آتش بس از سوی عربستان چه بود؟

 

قاسمی: حمله عربستان به یمن؛ فقط آبروی آل سعود را برد به طوری که بعد از 27 روز بمباران این کشور مظلوم و کشته و زخمی شدن مردم بی‌گناه و غیر نظامی، زیاده‌خواهی عربستان راه به جایی نبرد.

 

با وجودی که جنگنده‌های هوایی عربستان، بیش از 2 هزار بار یمن را بمباران کردند و بخش زیادی از تأسیسات زیربنایی این کشور را نابود ساختند، اما مردم دست از مقاومت خود برنداشته و در برابر این کشور و متحدان آن سر خم نکردند.

 

عربستان وقتی متوجه شد، توانایی مقابله با مقاومت را ندارد و با این وضعیت، آبروی خود را بیشتر از این در جهان می‌برد، ناچار به پذیرش آتش‌بس شد.

 

همکاری نهادهای به اصطلاح حقوق بشری جهان نیز با حمله عربستان به یمن، راه به جایی نبرد زیرا نهادها و گروه‌های آزاداندیشی نیز در جهان بودند که این حمله را محکوم کردند؛ عربستان با مشاهده مقاومت مردم یمن از یک سو و فشار وارده از سوی گروه‌های آزاداندیش و مخالف جنگ از سوی دیگر، به اجبار آتش بس را پذیرفت.

 

فارس: در خصوص شباهت تجاوز عربستان به یمن و تجاوز اسرائیل به غزه و لبنان بفرمایید.

 

قاسمی: رهبر معظم انقلاب، فرمودند که این حمله، شباهت بسیاری به تعرض اسرائیل به غزه در جنگ 22 روزه و به لبنان در جنگ 33 روزه دارد زیرا با هوشیاری، پشت پرده چراغ سبز این اقدام عربستان را می‌شناختند.

 

ایشان در جای دیگری فرمودند که بینی عربستان نیز به مانند اسرائیل به خاک مالیده خواهد شد که این فرمایش دوراندیشانه معظم‌له، نیز با قبول آتش‌بس از سوی رژیم آل سعود محقق شد.

 

فارس: نقش شیعیان زیدیه در مقاومت در یمن چه بود.

 

قاسمی: عربستان بعد از 27 روز حمله مداوم به یمن و البته عدم دستیابی به اهداف خود، احتمال داد اگر شیعیان زیدیه در یمن با شیعیان عربستان گره بخوردند در آن صورت، رژیم فاسد آل سعود در کمترین زمان ممکن از هم خواهد پاشید.

 

باید گفت نارضایتی مردم عربستان از آل سعود به ویژه شیعیان این کشور بهترین بهانه برای اتحاد آنها با شیعیان یمن بود تا فاتحه آل سعود را بخوانند.

 

عربستان از ترس این وضعیت و بروز جنگ داخلی، آتش بس را پذیرفت زیرا نمی‌توانست در جنگ داخلی به پیروزی برسد.

 

فارس: کشورهای حامی عربستان بعد از آتش‌بس، اعلام کرده‌اند برای بازسازی زیرساخت‌ یمن وارد کار خواهند شد! نظر شما در این مورد چیست؟

 

قاسمی: این ژست انسان‌دوستانه و البته ابلهانه، بسیار مضحک است زیرا این کشورها بدون دلیل حمله به یک کشور را در دستور کار قرار می‌دهند و بعد با این کار به دنبال تطهیر چهره خود هستند!.

 

سئوال اینجاست که برای چه از اول حمله کردید و زیرساخت‌های این کشور را ویران ساختید؟!.

 

فارس: موقعیت استراتژیک یمن نیز در این حمله اثرگذار بود؟

 

قاسمی: بله... همان طور که گفتم طراح این حمله، آمریکا و اسرائیل بود زیرا از اینکه شیعیان زیدیه تسلط بر تنگه استراتژیک باب‌المندب را در دست بگیرند و یک کشور شیعی ضد آمریکایی دیگری در منطقه عرض اندام کند، سخت در هراس و واهمه بودند.

 

فارس: دلیل اینکه عربستان فقط به یمن حمله هوایی می‌کرد و از حمله زمینی به این کشور گریزان بود را نیز بفرمایید.

 

قاسمی: نظامی‌ها به یک اصل معتقد هستند و آن اینکه حرف آخر جنگ را «نفر، روی زمین می‌زند»، به همین دلیل عربستان جرأت و عرضه حمله زمینی به یمن را نداشت زیرا شکست خود را حتمی می‌دانست.

 

از سوی دیگر سربازان سعودی توان حفاظت از مرزهای خود را هم ندارند چه رسد به صورت زمینی با یمنی‌ها رو در رو شوند!.

 

فارس: نقش انصارالله در جریان مقاومت مردم یمن چه بود؟

 

قاسمی: وقتی انصارالله برای مقابله با عربستان اعلام آمادگی کرد، در واقع، آمادگی نیروهای انقلاب را به رخ کشید و این موضوع نیز یکی از مصادیق بیداری اسلامی در منطقه است.

 

از 25 میلیون نفر مردم یمن قریب یک سوم شیعیان زیدیه و به تعبیری 5 امامی هستند اما دارای تفکرات عاشورایی بوده و به امامت و ولایت نیز اعتقاد دارند.

 

از روزی که امام خمینی(ره) انقلاب را در ایران شروع کردند، گروه از این اقدام امام حمایت کردند و بعد از آن نیز همواره مدافع جریان مقاومت در منطقه مانند حزب‌الله بودند.

 

سنی‌های شافعی که بدنه یمن را تشکیل می‌دهند نیز با آنها هماهنگ هستند، امروز سنی، شیعه، ارتش یمن و عشایر تقریباً به نتیجه واحد حفاظت از تمامیت ارضی و دفاع انقلاب یمن رسیده‌اند و این یک پیروزی بزرگ است.

 

معتقدم آل سعود باید منتظر پاسخ دندان‌شکن یمن در تجاوز به خاک این کشور باشد.

 

فارس: در سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داریم، در خصوص الگوسازی این مجموعه برای جریان مقاومت بفرمایید.

 

قاسمی: با تبریک این روز بزرگ به ملت ایران؛ باید چند نکته را عرض کنم.

 

«سپاه» مولد انقلاب اسلامی است و در طول حیات پربرکت خود، همواره در راستای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشتاز و پیشگام بوده؛ به طوری که بارها و بارها ترفندهای دشمن را با شکست مواجه کرده است.

 

اهمیت وجود سپاه تا حدی است که امام راحل نیز جملات خاصی را در مورد این مجموعه به کار برده‌اند به عنوان نمونه می‌توان به «سپاه، چشم من است»؛ «من از سپاه راضی هستم، نظرم هرگز از آن برنمی‌گردد»، «ای، کاش من هم پاسدار بودم»، اشاره کرد.

 

«سپاه»، در هر مأموریتی که به آن محول شده، روسفید بیرون آمده زیرا این مجموعه دفاع از «آرمان انقلاب» و «ولایتمداری» را همواره در صدر کارهای خود قرار داده است.

 

ورود در امنیت پرواز و ناکام گذاشتن دشمن در هواپیماربایی، حضور در عرصه دفاع مقدس و انجام بیش از 200 عملیات کوچک و بزرگ، فعالیت در عرصه سازندگی بعد از جنگ به طوری که به اذعان دولت‌ها یک چهارم پروژه‌های ملی از سوی سپاه اجرا شده، تلاش در راستای توسعه و عمران کشور را باید از نکات برجسته در کارنامه این مجموعه ولایی دانست.

 

امروز نیز سپاه در کنار آمادگی دفاعی و کارهای اقتصادی در کنار دولت، علم بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی را بر دوش دارد که توجه به این امر از نکات قابل توجه به شمار می‌رود.

 

از همه مهمتر آنکه، جبهه‌های مقاومت در منطقه نیز بدون تردید از سابقه انقلابی سپاه در دفاع، الگو گرفته‌اند به طوری که این مجموعه امروز به الگوی مقاومت جبهه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.

 

 

 

بیشتر بخوانید:
 
زیارت عاشورا
 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار