اصطلاح فرزیس به معنای جدا سازی اجزای خون در حال گردش گفته می‌شود.
کد خبر: ۲۷۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 10 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، اهدای پلاکت به روش آفرزیس توسط دستگاهی به صورت تمام اتوماتیک جهت تهیه فراورده های پلاکتی با بیماران شرایط خاص در پایگاه انتقال خون بندرعباس انجام می‌شود که توسط این دستگاه پلاکت از خون اهداکننده داوطلب جدا شده و بقیه اجزای خون به وی بازگردانده می‌شود.
 
مدیر کل  مرکز انتقال خون استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: این نوع فرآورده (پلاکت)یکی از درمان های نجات بخش برای بیماران مبتلا به سرطان، بیماران پیوند مغز استخوان، مبتلایان آنمی اپلاستیک، مجروحان سوانح مختلف و بیماران دارای اختلالات انعقادی است .
 
دکتر ایمان زارعی در ادامه افزود: مزیت این روش دریافت دوز بالاتر پلاکت است به گونه ای که میتوان تعداد بیشتروموثرتری پلاکت از یک اهدا کننده به دست آورد که محتوای پلاکت بدست آمده آن با پلاکت 8 واحد خون کامل است، که 8 نفر آن را اهدا کرده اند .
 
مدیر کل  مرکز انتقال خون استان هرمزگان خاطرنشان کرد: مزیت دیگر این نوع اهدای پلاکت این است که بیمار در معرض تماس با پلاکت اهداکنندگان کمتری قرار می گیرد و نقش مهمی در سازگاری خون و پلاکت شخص اهدا کننده و گیرنده دارد و ضریب حساسیت و احتمال عدم پذیرش در بدن گیرنده را کاهش می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: شرایط اهدا ی پلاکت همانند اهدای خون بوده، داوطلب توسط پزشک معاینه می‌شود و مقدار کمی نمونه خون جهت اندازه گیری پلاکت و آزمایشات غربالگری از وی گرفته می‌شود و پس از اعلام نتیجه آزمایشگاه که 24ساعت به طول می انجامد از اهدا کننده پلاکت گرفته می‌شود .
 
به گزارش ایسنا؛ تعداد دفعات مجاز اهدای پلاکت در آقایان و خانم ها یکسان بوده وهر فرد دارای شرایط اهدا می‌تواند هر دو هفته یکبار پلاکت خود را اهدا کند و در طول سال 24بار می‌توانند نسبت به این امر اقدام کنند.
 
اگر فردی اهدای پلاکت داشته باشد 48 ساعت پس از آن میتواند خون اهدا کند و اگر فردی اهدای خون داشته باشد تا 8 هفته از اهدای پلاکت معاف می‌باشد.
 
درصورت نیاز یک اهدا کننده بعد از 48ساعت میتواند پلاکت اهداکند به شرط اینکه در یک هفته بیشتر از 2 بار اهدای پلاکت اتفاق نیافتد. هر فرد داوطلب اهدای پلاکت، جهت ثبت نام به واحد جذب اهداکنندگان پایگاه مرکزی بندرعباس مراجعه و اقدام می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار