شهردار قم با اشاره به طراحی پروژه‌های عمرانی در بافت فرسوده شهر قم گفت: حرکت ما به دلیل کمبود اعتبارات قطره چکانی است.
کد خبر: ۲۷۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵ 11 August 2016
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای اداری که عصر پنج‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران استان در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد با اشاره به مشکلاتی که بافت فرسوده برای شهر قم به وجود آورده است، اظهار داشت: ما نزدیک به هزار و ۷۴ هکتار بافت فرسوده داریم که نزدیک به ۷۰۰ هکتار قرار است اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه جمعیتی نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر در بافت فرسوده شهر قم زندگی می‌کنند، گفت: این دقیقا همان میزان جمعیتی است که برای پردیسان پیش بینی شده است.

شهردار قم افزود: قم اقتضائات خاص خود را دارد و به همین خاطر بافت فرسوده شهر قم هم ویژگی‌های خاص دارد.

وی ادامه داد: حرم مطهر در مرکز این بافت فرسوده قرار دارد و مقابر امامزادگان، بیوت مراجع تقلید، بازار و تیمچه‌ها، مدارس علمیه، حضور سالیانه ۲۰ میلیون زائر و تعدد پروژه‌های عظیم شهری هم در این بافت قرار دارد.

بافت فرسوده قم زنده است

سقائیان‌نژاد گفت: بافت فرسوده قم زنده است و هنوز مردم دارند از آن استفاده می‌کنند که می‌توان آنها را احیا کرد اما اگر غفلتی صورت بگیرد و این بافت‌ها از سکنه خارج شود، مشکلات اجتماعی متعدد در نزدیکی حرم مطهر و مدارس علمیه به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به احیای سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قم اظهار داشت: نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در این بافت‌ها تعریف شده که ۱۳ میلیارد تومان را در دستور کار قرار دادیم که احیای محوز تاریخی میان بیت امام و شاه حمزه، ساماندهی چهل اختران، بیت النور، ساماندهی بازار کهنه و ساماندهی محور تاریخی تکیه سید حسن تا حرم مطهر از جمله این پروژه‌ها است.

شهردار قم با بیان اینکه با این اعداد و ارقام داریم در ارتباط با مباحث بافت فرسوده قطره چکانی حرکت می‌کنیم، افزود: تا زمانی که بخش خصوصی را به بافت فرسوده نیاوریم و وحدتی میان بازیگرانی که در آن دخیل هستند به وجود نیاوریم نمی‌توانیم موفق باشیم.

متولی بافت فرسوده در شهرها مشخص نیست

وی با اشاره به اینکه متولی بافت فرسوده مشخص نیست و امتیازات و تسهیلات لازم را فراهم نکرده‌ایم، گفت: شهرداری ۵۰ درصد تخفیف پروانه برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته اما تسهیلات بانکی محقق نشده است.

سقائیان‌نژاد تأکید کرد: کمک به شهرداری به عنوان یکی از بازیگران اصلی بافت فرسوده بسیار می‌تواند اثرگذار باشد.  

وی گفت: در گذشته ۴۸ هکتار از اراضی ملی برای ساماندهی بافت فرسوده قم پیش بینی شده بود که درخواست ما این است که این احیا شود.

وجود ۶۹ هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی در شهر قم

شهردار قم با بیان اینکه قم یکی از شهرهای مهاجرپذیر است که ۱۶ درصد کل مهاجرهای کشور را در خود جای داده اظهار داشت: زیرساخت‌های نامناسب و نبود سند آمایش موجب شده که مهاجران سکونتگاه‌های غیر رسمی را شکل بدهند که ۶۹ هکتار را به خود اختصاص داده و ۱۷ هزار نفر در آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰ هکتار زمین در سال‌های گذشته برای این موضوع اختصاص داده شده بود که این هنوز به شهرداری تحویل داده نشده و بلاتکلیف است.

وی با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان گفت: با بازسازی و احیای این بافت‌ها و با ظرفیت‌سازی می‌توانستیم همان جمعیت پردیسان را در بافت فرسوده اسکان دهیم اما امروز با مشکلات فرهنگی، حمل و نقلی و کمبود زیر ساخت‌ها در این منطقه روبه رو هستیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره به تلاش شهرداری برای خارج کردن پردیسان از بن بست، ادامه داد: سه بلوار در این زمینه در حال شکل‌گیری است یکی بلوار مرجعیت به طول ۹ کیلومتر، بلوار زائر، بلوار شهید آوینی که مشکلاتی را در تعارض با شهرک مهدیه دارد.

وی از وزیر راه و شهرسازی خواست بلوار مرجعیت را به محدوده شهری اضافه کند تا شهرداری بتواند بدنه آن را شکل دهد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار