کد خبر: ۲۷۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 16 August 2016

به گزارش تابناک لرستان به نقل از پایگاه خبری وتحلیلی " منار" "صلواتی"؛ کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان  گفت:  به عملیات به‎هم زدن مکانیکی خاک به‎منظور تولید محصولات کشاورزی، خاک‎ورزی اطلاق می‎شود.

وی افزود: در کشاورزی حفاظتی دو موضوع پیگیری می‎شود اول خاک‎برداری حفاظتی و دوم کشاورزی حفاظتی.

این کارشناس زراعت عنوان کرد: هدف از خاک‎برداری حفاظتی فراهم آوردن محیطی مناسب برای جوانه‎زدن بذر، رشد ریشه، کنترل علف هرز، کنترل فرسایش و رطوبت خاک و در نهایت جلوگیری از رطوبت بیش از حد و کاهش استرس از کمبود رطوبت است.

وی با بیان این مطلب که در کشاورزی حفاظتی هدف در نهایت رسیدن به محصول پایدار و ارگانیک است، اظهار کرد: امسال در راستای سیاست‎های وزارتخانه یک برنامه پنج ساله تهیه و تدوین شده است. در این 5 سال با کشاورزان پیشرو قراردادی منعقد می‎شود که در آن کشاورز متعهد می‎شود به هر سه اصل کشاورزی حفاظتی را عمل کند.

صلواتی گفت: در کشاورزی حفاظتی برای حفظ رطوبت خاک و بحران کم‎آبی هدف این است که خاک به هم زده نشود به همین دلیل از ادوات کشاورزی سنتی که گاوآهن دارند به هیچ وجه استفاده نمی‎شود بلکه روال به این شکل است که بقایای کشت قبلی که در کشت سنتی به اشتباه سوزانده می‎شود باقی می‎ماند و از دستگاه کشت مستقیم "پنوماتی" که از ادوات مخصوص کشاورزی حفاظتی استفاده می‎شود.

وی افزود: در منطقه کمالوند اولین استارت کشت حفاظتی تابستانه در کل کشور زده شد.

صلواتی در پایان گفت: این نوع کشت ضمن جلوگیری از وارد کردن آسیب به زمین کشاورزی و کشت، باعث افزایش 40 درصدی محصول پس از 3 تا 5 سال می‎شود.

منبع: سایت منار

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار