یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کمیسیون انرژی فارغ از دیدگاه سیاسی و جناحی در جلسات متعدد با مسئولان و کارشناسان نفت و مشاوران رییس مجلس بر ابهام زدایی از قراردادهای IPC اهتمام کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 21 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، احمد مرادی گفت: موافقان قرارداد جدید نفتی تمایل به خدشه‌دار شدن قراردادهای  IPC  ندارند و طیف مخالف بعضا توسط نمایندگان چهره دوره نهم مجلس که اکنون نماینده نیستند، هدایت می‌شوند.
 
نماینده مردم بندرعباس گفت: در قراردادهای جدید نفتی ابهاماتی وجود دارد که در جلسه غیر علنی فردا با همراهی وزیر نفت ابهام زدایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد:‌ در این قراردادها اصل بر اعتماد وزارت نفت و  دولت است، اما این سخن به معنای بی‌تفاوتی مجلس در این موضوع نیست.
 
این عضو کمیسیون انرژی با تشریح نگرانی‌های مجلس در این خصوص گفت: در قراردادهای جدید نفتی باید به موضوع تحریم‌ها توجه جدی شود. بنای غربی‌ها همواره تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران است؛ بنابراین در قالب این قراردادها باید فکری اساسی برای تحریم‌های احتمالی علیه کشورمان باشیم.
 
نماینده بندرعباس ادامه داد: در این قراردادها همچنین تسلط کشورهای خارجی بر منابع نفتی و گازی باید ممنوع شود. این مساله در قراردادهای جدید خیلی پررنگ لحاظ نشده است؛ به معنای دیگر طفره رفتن غربی ها باید در این قراردادها پیش بینی شود.
 
وی ادامه داد: باید از خام فروشی نفت و گاز در قالب این قراردادها جلوگیری کنیم. براساس قرارداد موجود روزانه تا یک میلیون بشکه نفت پیش بینی شود که به صورت خام فروخته شود، در ادامه همچنین باید از رانت‌های نفتی که متاسفانه هم در ساختار داخلی چنین زمینه‌ای وجود دارد و هم در شرکت های خارجی چنین بستری وجود دارد جلوگیری کنیم.
 
مرادی ادامه داد: در خصوص برداشت از میادین مشترک نفت و گاز با قطر و عراق باید عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم، همچنین در برنامه‌های چهارم و پنجم سقف برداشت نفت پنج میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود که در قالب این قراردادها باید این عقب ماندگی را هم جبران کنیم.
 
این عضو کمیسیون انرژی خاطر نشان کرد: البته هنوز روند اصلاح متن قراردادهای جدید نفتی به پایان نرسیده است؛ بنابراین فرصت برای استفاده از همه نظرات موافقان و مخالفان دلسوز و کارشناسان زبده نفتی وجود دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار