نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی قم از افزایش بی رویه تعرفه واردات مواد اولیه انتقاد کرد و گفت: این امر باعث شده تولید سودآور نباشد.
کد خبر: ۲۸۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 22 August 2016
به گزارش تابناک قم، غلامحسین اللهیاری با بیان اینکه در روزهای اخیر تهیه مواد اولیه خارجی با نرخ آزاد برای تولیدگنندگان امکان پذیر شده است، گفت: متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی تعرفه واردات مواد اولیه نسبت به هفته‌های قبل ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعرفه مواد اولیه تولید داخل قابل کنترل است و تعرفه مشخص دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی نرخ تهیه مواد اولیه متغیر و اکثرا رو به افزایش است.

این پیشکسوت تولید و صادرات استان قم با انتقاد از افزایش بی رویه مواد اولیه خارجی، افزود: در حال حاضر مجبور به تهیه مواد اولیه با نرخ آزاد هستیم و نمی‌توانیم از ارز مبادله‌ای استفاده کنیم.

اللهیاری با بیان اینکه بانک‌ها در خط حمایت از تولید و صنعت کشور نیستند، گفت: بانک‌ها در سازوکارهای صنعتی دنبال منافع خود هستند و آهنگ خود را می‌زنند.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت و معدن قم با طرح این مطلب که مگر تولید چقدر سود دارد که هر روز شاهد افزایش قیمت در مواد اولیه هستیم، گفت: متأسفانه در روزهای اخیر ارز را با نرخ بالای ۳۵۰۰ دلار می‌خریم که هیچ توجیهی برای فعالیت‌های صنعتی ندارد.

اللهیاری با بیان اینکه طرح دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف و هر روزی در نهایت به ضرر فعالان اقتصادی است، گفت: انتظار داریم مسئولان استان با تدبیری درست و جامع نسبت به افزایش بی‌رویه تعرفه‌های تهیه مواد اولیه خارجی واکنش نشان دهند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تهیه مواد اولیه با دلار آزاد جایی در اقتصاد دنیا ندارد، گفت: جالب این است محصولات خارجی که از مواد اولیه مورد نظر ما تهیه می‌شود حداقل ۱۵ درصد ارزان‌تر از مواد اولیه وارداتی ماست.

حسن آقاجانی با بیان اینکه ۱۵ قلم کالای خارجی ارزان‌تر از مواد اولیه وارداتی ما هستند، گفت: شک ندارم دولت در تدوین آیین‌نامه افزایش تعرفه‌های مواد اولیه دچار نوعی اشتباه شده و در صورت پیگیری نسبت به رفع آن اقدام خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه مصوبه افزایش تعرفه مواد اولیه را جزو اشتباهات تحلیلی دولت می‌داند، گفت: افزایش تعرفه‌ها سبب شده که کالاهای تولیدی با گرانی ۱۵ درصدی مواجه شود و فرایند صادرات به مشکل جدی برخورد کند.

 عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قم در پایان از تلاش استاندار قم برای رفع مشکل بوجود آمده خبر داد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار