کد خبر: ۲۹۰۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵ 04 September 2016


همسر شهید رمضان امید علی یکی از شهدای فاجعه منا گفت: آل سعود صلاحیت مدیریت مناسک حج را ندارد و می بایست این مدیریت به سازمان های اسلامی و فرا ملی سپرده شود.

طوبی پهلوانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مناسک حج یک مراسم جهانی است که مسلمانان از سراسر جهان برای برگزاری آن جمع می شوند و مدیریت این چنین مراسمی باید از دست آل سعود خارج شود.

وی اظهار کرد: امروزه شیعیان و سایر مسلمانان در شهرهای مکه و مدینه همواره با بی حرمتی آل سعود مواجه می شوند.

پهلوانی خاطر نشان کرد: آل سعود در مراسم جهانی حج سال گذشته نشان داد که توانایی برنامه ریزی برای این آیین باشکوه را ندارد چرا که پس از فاجعه منا تازه به فکر عریض کردن خیابانی شدند که تعداد زیادی از حجاج در آن جا به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: حجاج را در گرما نگه داشتند و اکنون نیز کمیته حقیقت یابی این کشور برای روشن شدن موضوع هیچ کمکی نمی کند.

وی بیان داشت: سران سعودی باید این را بدانند که مسئله حج دینی است ونباید آن را با مسائل سیاسی ادغام کنند .

پهلوانی با اشاره به اینکه کشورعربستان پذیرفته که غرامت حادثه سقوط جرثقیل بر روی حجاج را بپذیرد ، گفت: تاکنون آل سعود زیر بار این که در فاجعه منا مقصر است، نرفته و آن را قضا و قدر الهی می داند.

وی افزود: ما خانواده های شهدای فاجعه منا خواهان محکومیت آل سعود و سران عربستان هستیم و از دولتمردان نیز می خواهیم تا روشن شدن موضوع و محکومیت آل سعود پیگیر این موضوع باشند.

وی با بیان اینکه درمناسک حج باید عزت مسلمانان به طور کامل حفظ شود، افزود: سران آل سعود اعلام کرده اند که در حج امسال برای حاجیان دستبند الکترونیکی نصب می کنند.

پهلوانی اظهار کرد: ما از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می خواهیم تا به این مسئله خارج از مسائل سیاسی رسیدگی کنند و مراسم حج را با حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی در سال های آینده از سر بگیرند.

حاج رمضان امید علی 78ساله در سال گذشته به همراه همسرش طوبی پهلوانی در مناسک حج حضورداشت که در فاجعه منا به شهادت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار