رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: آموزش و پرورش به عنوان کارفرما مسئولیت نظارت بر سرویس مداس را دارد و شرکت های حمل و نقل به عنوان پیمانکار باید موارد ذکر شده در آیین نامه حمل و نقل را اجرا کنند.
کد خبر: ۲۹۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 05 September 2016
به گزارش تابناک قم، علی یوسفی افزود: آموزش و پرورش با مشارکت معاونت حمل و نقل شهرداری و پلیس راهور مانند سال های گذشته بر اساس مصوبه هیات وزیران و آیین نامه حمل و نقل دانش آموزی سرویس های مدارس را ساماندهی می کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس خانواده هایی که برای فرزندان خود نیاز به سرویس دارند با مراجعه به مدرسه اعلام نیاز می کنند و بر اساس نرخ های مصوب هزینه سرویس را به حساب مدارس واریز می کنند.

وی با بیان این که نرخ سرویس ها تثبیت و به مراجع ذیربط اعلام شده است، بیان کرد: در سرویس مدارس مبنای نرخ با چند شاخص مسافت منزل تا مدرسه و تعطیلی و یا برقراری مدارس در روزهای پنجشنبه مشخص شده است.

یوسفی افزود: در نرخ های تعیین شده مسافت 3 کیلومتری مبنای پایه است و اگر مسافت 7 کیلومتر باشد، 10 درصد و اگر بیشتر از 7 کیلومتر باشد 5 درصد به نرخ کرایه ها اضافه می شود. 

وی با بیان این که دولت هیچ هزینه ای برای سرویس مدارس در نظر نگرفته است و باید کاملا از سوی خانواده ها تامین شود، افزود: نرخ کرایه ها بر اساس ظرفیت بسته شده و راننده حق ندارد بیش از ظرفیت مجاز دانش آموز سوار کند.

وی گفت: اگر پنجشنبه ها تعطیل باشد، خودروهای پیکان و پراید با 3 دانش آموز به ازای هر دانش آموز 789 هزارو 580 ریال و با 4 دانش آموز به ازای هر دانش آموز 674 هزار و 100 ریال دریافت می شود.

یوسفی افزود: اگر مدارس در روزهای پنجشنبه دایر باشد، نرخ خودروهای پیکان و پراید با 3 دانش آموز، 906 هزار و 950 ریال و با 4 دانش آموز، 789 هزا رو 580 ریال تعیین شده است.

به گفته وی، نرخ خودروهای سمند و پژو با 3 دانش آموز، 856 هزار ریال و با 4 دانش آموز، 727 هزار و 600 ریال به شرط تعطیلی پنجشنبه در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: نرخ خودروهای ذکر شده به شرط برقراری مدارس در روزهای پنجشنبه با 3 و 4 دانش آموز به ترتیب، 981 هزار و 640 ریال و 853 هزار و 600 ریال اعلام شده است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش قم ادامه داد: نرخ خودروهای ون نیز در صورت تعطیلی پنجشنبه ها 449 هزار و 400 ریال و در صورت دایر بودن مدارس در روزهای پنجشنبه 522 هزار و 830 هزار ریال تعیین شده است.

وی با بیان این که نرخ های اعلام شده به ازای هر ماه محاسبه شده است، گفت: اگر مدارس در روزهای امتحانات نوبت اول و دوم برنامه آموزشی داشته باشند، شرکت های حمل و نقل موظف به ارائه سرویس هستند.
وی افزود: نرخ کرایه ها در فرودین ماه با کاهش 50 درصدی اخذ می شود و در خردادماه نیز مبنای محاسبه آخرین روز امتحانات است.

یوسفی تصریح کرد: مبلغ اعلام شده مربوط به سال تحصیلی 96-95 است و با توجه به این که 3 ماه از ایام مدارس در سال 96 می باشد، هیچ گونه افزایش نرخی در این روزها اعمال نمی شود.

وی گفت: مبنای پرداخت کرایه در یک خودرو، مسافت طی شده برای هر دانش آموز و نه برای همه دانش آموزان است و ممکن است مسافت منزل دانش آموزی تا مدرسه 3 کیلومتر و برای دانش آموز دیگری 7 کیلومتر باشد.

وی بیان کرد: تاکنون 8 شرکت پیمانکار واجد شرایط از طریق تاکسیرانی و 2 شرکت نیز از شرکت های تابعه اتوبوسرانی به مدارس معرفی شده اند.

یوسفی گفت: از مسئولان شرکت های حمل و نقل انتظار داریم بر اساس آیین نامه رانندگان واجد شرایط و صلاحیت دار را برای سرویس مدارس معرفی کنند.

وی افزود: تاهل، عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد، عدم ابتلا به بیماری های مسری، نداشتن مسائل اخلاقی، داشتن گواهینامه معتبر، داشتن برگه معاینه فنی خودرو و حداقل 20 سال سن از جمله شرایط لازم برای رانندگان است که شرط تاهل در مورد خانم های سرپرست خانوار لحاظ نمی شود.

وی با تاکید بر به کارگیری رانندگان متاهل و خانم در سرویس مدارس، بیان کرد: خانواده ها باید موارد خلاف واقع را به اداره رسیدگی به شکایت آموزش و پرورش اعلام کنند تا در کمیته های مربوطه رسیدگی شود.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش قم در عین حال افزود: شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد با آموزش و پرورش مسئول سرویس دهی مناسب به دانش آموزان هستند و باید پاسخگوی حوادث احتمالی باشند.

وی بر نظارت جدی از سوی خانواده ها بر سرویس مدارس تاکید کرد و گفت: سرویس مدارس یک بخش از دغدغه اولیا را برطرف می کند و بخش دوم بستگی به نظارت آن ها بر کیفیت سرویس دهی از سوی رانندگان است.

وی با اشاره بر این که خانواده ها باید شناخت کافی روی راننده ها داشته باشند، تاکید کرد: اولیا باید هزینه های مربوط به سرویس مدارس را فقط به حساب مدرسه واریز کنند و از پرداخت به رانندگان شرکت ها و اشخاص دیگر خودداری کنند.

یوسفی در پایان گفت: آیین نامه حمل و نقل و نرخ های تعیین شده ویژه خانواده هایی است که برای سرویس دانش آموز خود به مدارس اعلام نیاز کرده اند و ممکن است خانواده هایی خودشان اقدام به رساندن فرزندان به مدرسه کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار