مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری قزوین:
مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری قزوین گفت: باید الگوی کشت را در حوزه کشاورزی تغییر و آن را اصلاح کرد و این مسئله نیاز به یک سری قانون‌گذاری‌های جدید دارد که باید به تصویب برسد.
کد خبر: ۲۹۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ 10 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، بهنام ملکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در سال جاری کشاورزان به تصور اینکه قیمت محصول گوجه‌فرنگی همچون سال گذشت خوب می‌شود بیشتر آن‌ها به کشت این محصول روی آوردند که این مسئله موجب شده استان قزوین تولید مازاد این محصول را داشته باشد.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از زمین‌های کشاورزی استان قزوین در سال جاری به زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفته است، افزود: کیفیت بذر برای کاشت و بهبود برداشت این محصول عامل اصلی تولید بیش از اندازه محصول گوجه‌فرنگی در این استان شده است.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری قزوین گفت: تولید مازاد گوجه‌فرنگی در استان قزوین موجب شده است که زمان برداشت این محصول با کاهش قیمت آن در کشور مواجه شود.

ملکی تشریح کرد: شکست قیمت محصول گوجه‌فرنگی و زیر قیمت بازار عرضه شدن آن به ضرر کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول است.

این مسؤول اضافه کرد: استان قزوین 267 هزار تن صادرات گوجه‌فرنگی دارد و تولید رب گوجه‌فرنگی آن 111 تن است و مصرف سرانه این محصول هم در استان 49 کیلوگرم است.

* منحنی تار عنکبوتی یکی از اشکالات در حوزه کشاورزی است

مشاور استاندار قزوین با یادآوری این مسئله که ایران در تولید محصول گوجه‌فرنگی رتبه 17 و در عملکرد این محصول رتبه 8 را در جهان دارا است، مطرح کرد: سالانه 586 هزار تن گوجه‌فرنگی در کشور تولید می‌شود.

ملکی تأکید کرد: تولید هر کیلو گوجه‌فرنگی 400 تومان برای کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول هزینه دارد در حالی که کارخانجات استان قزوین قیمت خرید برای این محصول را زیر 260 تومان به کشاورز پیشنهاد داده‌اند و این به ضرر کشاورز است.

وی با مطرح کردن بحث منحنی تار عنکبوتی ادامه داد: این منحنی یکی از اشکالات در حوزه کشاورزی است چراکه کشاورزان استان قزوین هر ساله سنتی عمل کرده که این مسئله به ضرر خود کشاورزان است.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری قزوین در خصوص منحنی تار عنکبوتی بیان کرد: کشاورزان استان قزوین در کشت محصولات سنتی عمل می‌کنند به این معنا که که در یک سال مشاهده می‌کنند قیمت محصولی بالا است و در سال آینده بیشتر آن‌ها به تولید آن محصول می‌پردازند.

* الگوی کشت در کشاورزی اصلاح و تغییر داده شود

ملکی ادامه داد: نگاه کشاورزان به قیمت محصولات سال گذشته و نتیجه  فروش آن موجب تصمیم‌گیری آن‌ها برای کاشت محصول مورد نظر در سال آینده است که این موضوع را منحنی تار عنکبوتی می‌گویند.

این مسؤول با اظهار اینکه محصول گوجه‌فرنگی از محصولات آب بر در سطح استان قزوین است، متذکر شد: باید الگوی کشت را در حوزه کشاورزی تغییر و آن را اصلاح کرد و این مسئله نیاز به یک سری قانون‌گذاری‌های جدید دارد که باید به تصویب برسد.

مدیرکل جذب و حمایت سرمایه‌گذاری استانداری قزوین با ذکر این مسئله که در حوزه کشاورزی قانون خاصی برای ظرفیت کشت یک محصول وجود ندارد، مطرح کرد: جهاد کشاورزی نمی‌تواند برای اصلاح الگوی کشت کشاورزان را اجبار کند و تنها ارشاد می‌کند.

ملکی تأکید کرد: ارشاد کردن کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی به تنهایی تأثیرگذار نیست و هر ساله کشاورزان به سبک سنتی خود عمل کرده و موجب به وجود آمدن منحنی تار عنکبوتی می‌شوند که این موضوع به ضرر کشاورزی استان قزوین است و باید قوانینی بری آن تصویب کرد.

* رسانه‌ها باید در ارتقای سطح آگاهی کشاورزان تلاش کنند

وی یادآور شد: رسانه‌ها و صدا و سیما باید در زمینه الگوی کشت به کشاورزان اطلاع‌رسانی قوی‌تری کنند، متأسفانه کشاورزان در مسئله کشت و کاشت سنتی عمل کرده و به مسئله علمی و تئوری کشت توجه چندانی ندارند که این موضوع موجب ضرر به کشاورزی و کشاورزان است.

مشاور استاندار قزوین ادامه داد: در فصل کشت می‌توان از بنرهای تبلیغاتی در استان قزوین و جاده‌های اصلی آن در راستای آگاهی مردم نسبت به افزایش یا کاهش کشت یک محصول استفاده کرد و این مسئله می‌تواند ملکه ذهن کشاورز شود که اگر محصول مورد نظر را کاشت کند، متضرر می‌شود یا منفعت می‌برد.

ملکی ذکر کرد: سطح دانش و آگاهی کشاورزان باید ارتقا پیدا کند تا با هدف آگاهی دادن به کشاورزان بتوان کشت را در استان قزوین کنترل کرد تا در یک سال مازاد تولید نداشته و کشاورز متضرر نشود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار