مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: در استان قزوین یک میلیون و 100 هزار رأس گوسفند وجود دارد که این تعداد رأس دام در برابر بیماری تب برفکی در اسفند سال گذشته واکسینه شد.
کد خبر: ۲۹۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ 15 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، سید بهمن نقیبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس قزوین اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری مسری و واگیردار بین دام‌ها است و از لحاظ سلامت دام‌ها و همین‌طور اقتصاد دامداران قابل اهمیت است.

وی بیان کرد: تب برفکی در دام‌ها موجب ایجاد صدمات شدیدی در دام می‌شود به طوری که زمان زیادی طول می‌کشد تا دام بتواند به حالت طبیعی خود برای تغذیه برگردد که این مسئله سبب ضعیف شدن دام و در مواقعی تلف شدن آن می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: دام‌هایی که در سنین اولیه زندگی دچار بیماری تب برفکی می‌شوند به طور حتم تلف و از بین می‌روند که این موضوع زنگ خطری برای دامداران است.

نقیبی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ای که از سوی سازمان دامپزشکی زمان‌بندی شده، هر ساله به ادارات کل اعلام می‌شود تا در ارتباط با جمعیت گوسفندی سالی یکبار واکسیناسیون انجام شود.

این مسؤول یادآور شد: در استان قزوین یک میلیون و 100 هزار رأس گوسفند وجود دارد که این تعداد رأس دام در برابر بیماری تب برفکی در اسفند سال گذشته واکسینه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تشریح کرد: این اداره‌کل در خصوص ابتلا جمعیت گوسفندی به بیماری تب برفکی نگرانی خاصی ندارد چراکه واکسیناسیون این بیماری انجام شده و موضوعی که مطرح است امکان ابتلا این بیماری در جمعیت گاوی است.

* تشویق دامداران در خصوص واکسینه کردن دام‌های خود در برابر بیماری تب برفکی

نقیبی تصریح کرد: در جمعیت گاوی هزینه تهیه واکسن تب برفکی بر عهده صاحبان آن است که این موضوع موجب شده تا برای واکسیناسیون این دام‌ها استقبالی صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تاکنون موفق نشده به دلیل عدم موافقت و رغبت گاوداران تمام جمعیت گاوی این استان را در برابر بیماری تب برفکی واکسینه کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: این اداره کل در تلاش است تا بتواند گاوداران این استان را تشویق به واکسینه کردن دام‌های خود در برابر بیماری تب برفکی کند.

نقیبی ادامه داد: ویروس بیماری تب برفکی به شدت در فصل‌های سرد سال وجود دارد و اگر دامداران استان قزوین گاوهای خود را در برابر این بیماری واکسینه نکنند به طور حتم تلفات گاوی بسیاری را در سال جاری داریم.

این مسؤول تأکید کرد: هزینه کردن گاوداران برای واکسینه دام‌های خود در برابر بیماری تب برفکی هزینه نیست بلکه یک نوع ضمانت سرمایه است چراکه سلامت دام‌های خود را در برابر ابتلا به این بیماری که در اکثریت مواقع کشنده است، تضمین می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: دولت سالیان سال به طور رایگان دام‌های گاوی را در برابر بیماری تب برفکی واکسینه کرده است که در سال جاری به دلیل مشکلات مالی نتوانست این اقدام را انجام دهد.

نقیبی تشریح کرد: اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین تلاش کرده است از طریق اطلاع‌رسانی‌های عمومی همچون پیامک و برگزاری جلسات، مکاتبه با دهیاران و بخشداران بتواند دامداران را ترغیب کرده تا هزینه واکسیناسیون بیماری تب برفکی را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: شرایط بودجه‌ای که دولت در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده به نحوی است که عملاً این سازمان نمی‌تواند همچون سال‌های گذشته هزینه واکسیناسیون را برای گاوداران تقبل کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین مطرح کرد: امید است در سال‌های آینده شرایط بودجه بهتر شود و سازمان دامپزشکی همچون سال‌های گذشته هزینه تأمین واکسیناسیون تب برفکی را برعهده گیرد.

نقیبی عنوان کرد: در جمعیت گوسفندی واکسیناسیون تب گوسفندی به طور رایگان انجام شده اما به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه که برای سازمان دامپزشکی پیش آمده است این سازمان نتوانسته واکسیناسیون تب برفکی را در گاوها به طور رایگان انجام دهد.

این مسؤول در پایان از دامداران و گاوداران خواست که با اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین همکاری‌های لازم را برای انجام واکسیناسیون تب برفکی دام‌های گاوی انجام داده تا در پاییز و زمستان با مشکلی مواجه نشوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: امید است در سال‌های آینده برنامه‌های بهتری در زمینه هزینه واکسیناسیون دام‌های گاوی صورت گیرد تا دامداران با مشکلی روبه‌رو نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار