طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو به منظور فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه بین افراد جامعه با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت مردم در قم اجرا می‌شود.
کد خبر: ۲۹۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 17 September 2016
به گزارش تابناک قم، همچنان افرادی را در جامعه داریم که تصورشان این است که دوچرخه‌سواری کاری بچه‌گانه و تنها برای کودکان مناسب است و برای افراد بزرگسال و شخصیت‌ها مناسب نیست، اینگونه افراد عقیده غیر معقول دیگری هم دارند که می‌گویند خطرات دوچرخه‌سواری بیشتر از حوادث و اتفاقات ناگواری است که یک فرد موتورسوار را تهدید می‌کند.

طرز تفکر مردم راجع به استفاده از دوچرخه اصلاح شود

واقعا به کجا می‌رویم؟ وقتی با مشکلات بزرگی مانند ترافیک و ازدحام خودروها و آلودگی هوا مواجه هستیم، موتور‌سواری و راه رفتن خودروی تک‌سرنشین در خیابان، در ذهن بسیاری از افراد جامعه یک اقدام فرهنگی محسوب می‌شود اما ورزش در خیابان با دوچرخه‌ را اقدامی از روی بی‌فرهنگی قلمداد می‌کنند، پس اهمیت زیادی دارد که طرز تفکر مردم راجع به استفاده از دوچرخه اصلاح شود.

در آذرماه سال قبل خبری از سوی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم راجع به آمار تصادف‌های یک هفته قبل منتشر شد که در متن این خبر ناگوار و ناخوشایند آمده بود: 237 مورد از تصادف‌ها مربوط به موتور سیکلت سواران است و 232 مورد از این تصادف‌ها شهری و پنج مورد جاده‌ای بوده است و مجموعا 63 درصد مصدومان تصادف‌های یک هفته‌ای در قم، موتورسیکلت سواران بوده‌اند.

حال تصور کنید واقعا این درصد تصادفات با فوت، معلولیت یا مصدومیت چه تعداد از افراد جامعه همراه بوده است؟ تمام این اتفاقات به دلیل سرعت غیر قبال کنترل، سنگین بودن موتور، نبود فرهنگ صحیح استفاده از این وسیله نقلیه و چندین اما و اگر دیگر است.

این در حالی است که دوچرخه سرعت قابل کنترلی دارد و محدود به توان بدنی راکب آن است و وقتی یک دوچرخه‌سوار بر زمین می‌افتد، حداقل از این بابت که وزن دوچرخه روی او سوار نیست و دچار سوختگی و بسیاری از مشکلات دیگر نمی‌شود، خاطر وی آسوده است و اینکه بالای 90 درصد، یک دوچرخه‌سوار وقتی بر زمین می‌افتد از ناحیه سر آسیب نمی‌بیند.

این بی‌فرهنگ‌ها را ببین!....

یکی از علاقمندان به ورزش دوچرخه‌سواری و از شرکت کنندگان در طرح پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم خاطره‌ای کوتاه اما جالب از نگاه برخی افراد جامعه به ورزش دوچرخه‌‌سواری بیان می‌کند و در این خصوص می‌گوید: در یکی از سه‌شنبه‌های بدون خودرو، شخصی پیش من آمد و به من گفت خجالت نمی‌کشی با دوچرخه راه افتادی توی خیابون؟

وی اضافه کرد: یک بار هم وقتی از مقابل یکی از مأمورین راهنمایی و رانندگی عبور کردم، به همکار خود می‌گفت این بی‌فرهنگ‌ها را ببین!....

باید اقدامی صورت بگیرد که افراد جامعه در مورد دوچرخه دید مثبتی داشته باشند، اقدامی که البته با حرف و بررسی آمار و ارقام و ارائه گزارش تحقق نمی‌یابد، برای ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه‌سوار به جای خودرو باید وقت گذاشت، در این میان سه‌شنبه‌های بدون خودرو در قم فرصت بسیار مناسبی است تا قمی‌ها با فرهنگ استفاده از دوچرخه‌سوار و فواید آن بیشتر آشنا شوند.

اجرای طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو از مرداد ماه در قم

طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو از مرداد ماه سال جاری با همیاری شینا چرخ مجری طرح دوچرخه‌ شهری کلان‌شهر قم، سازمان حمل و نقل و ترافیک قم، انجمن بوم شناسی آریایی و حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان قم، با حضور بیش از 70 علاقمند به این طرح و دوچرخه‌سوار فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان قم راجع به این طرح به خبرنگار فارس گفت: طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو با پیگیری انجمن بوم شناسان آریایی از طریق محیط زیست قم و استانداری، با دعوت از مسوولان استان در بلوار پیامبر اعظم (ص) قم فعالیت خود را استارت زد.

استفاده از دوچرخه به عنوان یک فعالیت همگانی ورزشی

محمدکاظم حججی بیان کرد: یکی از اولویت‌های بسیار مهم ما در هیأت دوچرخه‌سواری استان قم ایجاد امکانات و توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک فعالیت همگانی ورزشی است زیرا این اقدام افزایش سطح سلامت افراد جامعه را به دنبال دارد و برای تحقق این مهم طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو یک اقدام مهم است.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو به این معنی است که عموم افراد جامعه تلاش کنند تا از وسایل نقلیه شخصی خود کمتر استفاده کنند، هیچ اجباری نیست که حتما مردم باید دوچرخه سوار شوند بلکه هدف این است که با حضور مسوولان و مردم، این اقدام را فرهنگ سازی کنیم.

هدف هیأت دوچرخه‌سواری استان قم این است که هر هفته یکی از ارگان‌ها از این طرح حمایت کند و با نام و پشتیبانی همان ارگان، سه‌شنبه‌های بدون خودرو مدیریت شود، اقدامی که از نگاه کارشناسان هیأت دوچرخه‌سواری قم باید صد در صد مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد تا پایدار مانده و با گذشت زمان شاهد پذیرش فرهنگ استفاده از دوچرخه در بین اقشار جامعه باشیم.

بدون تردید آلودگی هوای شهرها در کشورمان در صورتی که مورد توجه قرار نگیرد در آینده‌ای نزدیک به یک معضل تبدیل خواهد شد و چنانچه به زودی همت، عزم و اراده ملی را برای این منظور به کار نگیریم، شرایط نامناسبی را به وجود می‌آورد که نمونه آن هم اکنون در هند و در شهر دهلی‌نو شاهد آن هستیم.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان قم بیان کرد: کشورمان نیز از خطر تشدید آلودگی هوا دور نیست و این امر مهم و ضروری اراده‌ای پولادین و عزمی جهاد گونه را می‌طلبد که مردم را با بسیار مسائل مرتبط با این موضوع آشنا کنیم و برای کاهش آلودگی هوا فرهنگ‌سازی شود.

تلاش برای فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه در سطح شهر و استان قم

از جمله اقداماتی که هیأت دوچرخه‌سواری استان قم برای فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه در سطح شهر و استان قم انجام می‌دهد، ارتباط با ارگان‌های مختلف از جمله حوزه علمیه قم است تا از این طریق آگاهی مردم در زمینه اهمیت استفاده از دوچرخه به جای خودرو برای کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامتی بیشتر شود.

به همین منظور برای دومین بار در 6 ماه نخست سال جاری همایش و مسابقه دوچرخه‌سواری با همکاری مرکز خدمات حوزه علمیه قم ویژه فرزندان طلاب در منطقه پردیسان قم برگزار شد و جمع زیادی از علاقمندان به این رشته در رده‌های سنی مختلف با یکدیگر رقابت کردند.

رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان قم راجع به نحوه برگزاری این رقابت‌ها، اظهار کرد: مسابقات در پنج رده سنی دو تا 6 سال، هفت تا 10 سال، 11 تا 14 سال، 15 تا 187 سال و بالای 18 سال به انجام رسید و با توجه به سن کم رده سنی اول، برگزاری مسابقه برای این رده بیشتر جنبه افزایش انگیزه داشت تا ایجاد رقابت.

محمدکاظم حججی عنوان کرد: خوشبختانه دوستان ما در مرکز خدمات حوزه علمیه قم برای تمامی شرکت کنندگان در این رده سنی جوایزی در نظر گرفتند، ضمن اینکه در دیگر رده‌های سنی، افراد به دسته‌های 20 نفری تقسیم شدند و نفر اول هر دسته برای رقابت در فینال انتخاب شد.

وی تصریح کرد: در مجموع اقدامی زیبا و منظم انجام شد و امیدواریم با انجام اینگونه کارها انگیزه مردم را برای استفاده از دوچرخه و توجه آنها به نقش دوچرخه و دوچرخه‌سواری در تضمین سلامت و کاهش آلودگی هوا، در نهایت به بهبود سلامت جامعه بینجامد و بتوانیم از استعدادهای نهفته در سطح اجتماعی نیز بهره‌برداری مطلوبی انجام بدهیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار