کد خبر: ۳۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴ 02 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در جلسه بررسی آخرین وضعیت بیماری اوتیسم و راهکارهای تشخیص، کنترل و درمان این بیماری در استان با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی از اهمیت و عواقب بیماری اوتیسم، بر نقش صدا و سیمای استان در این زمینه تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به این که تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند در پیشگیری و کاهش هزینه‌های درمان آن بسیار موثر باشد لذا باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص در جامعه صورت گیرد.

جبارزاده با اشاره به اینکه خوشبختانه اقداماتی برای شناسایی و درمان بیماران اوتیسم در استان انجام شده است، گفت: هیچ مانعی برای فعالیت تشکل‌های غیردولتی در این زمینه وجود ندارد و فعالیت آنها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی بر راه‌اندازی مرکز جامع خدمات اوتیسم در استان تاکید کرد و گفت: زمین مناسب برای احداث این مرکز توسط اداره کل راه و شهرسازی تامین می‌شود.

وی همچنین بر غربال‌گری و ارایه آمار دقیق از بیماران اوتیسم توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد و گفت: همه مسئولان امر به کار ویژه در این زمینه باور داشته باشند تا بتوانیم ضمن کنترل این بیماری در استان، آذربایجان شرقی را به عنوان پایلوت کشوری در این خصوص تبدیل کنیم.

احداث مدرسه اوتیسم با زیربنای 2 هزار مترمربع توسط یکی از خیران استان

محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز از احداث مدرسه اوتیسم با زیربنای 2 هزار مترمربع توسط یکی از خیران استان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم کار احداث این مدرسه تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی هم آمار کودکان مبتلا به اوتیسم در استان را کمتر از 500 نفر اعلام کرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور از پنج سال گذشته ارایه خدمات تخصصی اوتیسم را آغاز کرده و این خدمات اکنون در 10 استان ارایه می‌شود.

محسن ارشدزاده همچنین از فعالیت سه مرکز غیردولتی ارایه خدمات اوتیسم با ظرفیت 200 نفر در تبریز خبر داد و گفت: تا پایان 6 ماه نخست سال‌جاری دو مرکز جدید در تبریز و عجب‌شیر راه‌اندازی می‌شود.

بیماری اوتیسم یا درخودماندگی یکی از بیماری‌های جدی گروه اختلالات رشدی طیف اوتیسم است که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از سه سالگی) ظاهر می‌شود و هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می‌گذارد.

تاخیر در یادگیری صحبت کردن و یا اصلا صحبت نکردن، انواع رفتارها، علایق و بازی‌های تکراری، مقاومت در برابر تغییر، اجتناب از کمک خواستن، حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و در عین حال بی‌توجهی به درد، عادات غذایی عجیب و خودزنی از علایم شایع ابتلا به اوتیسم است.

هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، اما ترکیبی از درمان‌های خانگی و مدرسه‌ای می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند که هدف از آنها افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :