مهلت دوهفته ای نمایندگان برای بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس این هفته به پایان می رسد. دو هفته پیش ، پس از آنکه فوریت بررسی این طرح در مجلس رای آورد حسب تشخیص ریاست مجلس طرح مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون سپرده شد.
کد خبر: ۳۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 03 May 2015
علیرغم واکنش های غالبا منفی برخی نمایندگان و دولت به این طرح ، عده ای در مجلس که صاحب نفوذ کلامی و قدرت رایزنی اند در پی تصویب این طرح تا پیش از انتخابات مجلس دهم هستند. 
 
به گزارش تابناک همدان ؛ دلایل و یا بهتر بگوئیم توجیحات این گروه برای مفید بودن طرح نیز بیشتر بر محور ارتقا سطح مجلس و بالا رفتن کیفیت کاری آنست.

به زعم این عده هم اکنون سطح کارشناسی نمایندگان پایین آمده و نشانه آنرا عملکرد ضعیف دوره های اخیر مجلس شورای اسلامی و مخصوصا در قدرت نظارت بر دستگاه های اجرایی می دانند.

  به طور مثال سید شریف حسینی عضو هیات رئیسه مجلس می گوید:« شاخص های استان ها باید نماینده مجلس شوند و ما مجلسی را می خواهیم که در راس امور باشد نه مجلسی که مانند دوره های قبل بگویند در راس امور نیست ....در حال حاضر سطح کیفی مجلس پایین آمده و نمایندگی کار دوم نمایندگان شده است».

 تکیه بر این استنتاج برای توجیه استانی شدن انتخابات مجلس در حالی است که ابتدای کار مجلس نهم بالا رفتن سطح تحصیلات نمایندگان یکی از ویژگی های برجسته مجلس نهم شمرده میشد و این به لطف ارتقاء حداقل مدرک تحصیلی کاندیداها تا سطح کارشناسی ارشد بود.

با وجود 290 نماینده با داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و بیشتر یا معادل آن بیراه نیست که گفته شود سطح مجلس پایین آمده است؟! اگر قدرت تقنینی یا نظارتی نمایندگان با افول مواجه شده – که البته شده –باید ریشه این مشکل را در نوع کارکرد مجلس ، نحوه مدیریت آن و میزان تاثیر پذیری از لایه های بیرونی قدرت در دوره های اخیر جستجو کرد.

در واقع ریشه این افول از هنگامی بود که عده ای با مدیریت ناصحیح مجلس و مسامحه در نظارت، این نهاد را در مشت دولت قرار دادند و کار به جایی رسید که رئیس دولت وقت بگوید:« مجلس دیگر در راس امور نیست»!. منهای این، در دوره اخیر مجلس، ضعفهای درونی این نهاد نمود بیشتری پیدا کرد- از غیبت نمایندگان در جلسات تا ویژه خواهی برخی امکانات برای خود - تا جایی که طرح نظارت بر نمایندگان به صحن آورده شد هرچند که در میان دل مشغولی های نمایندگان گرد غفلت بر آن نشست و کمتر نتیجه ای از آن دیده شد.

 با این تفاسیر استانی شدن انتخابات - به عنوان نمونه - آیا تاثیر مستقیمی در حضور منظم نمایندگان در جلسات علنی مجلس و رای گیری ها می تواند داشته باشد یا حتی مانع آن می شود که برخی نمایندگان برای کسب اعتبارات استانی پشت اتاق وزراء منتظر نمانند؟!.

 در ثانی ، همانطور که موافقان طرح استانی شدن می گویند اگر مشکل مجلس کنونی ،مشغولی نمایندگان به امورات حوزه انتخابیه و نداشتن زمان برای انجام تکالیف ذاتی است ؛ باید گفت ،این موضوع از گذشته مورد نقد بوده و راهکارهایی نیز برای آن مطرح شده و ریشه این مشکل از ساختار نادرست بروکراسی و تقسیم بندی حوزه ها ناشی می شود.

 به عبارت دیگر استانی شدن انتخابات  نمی تواند در مشغولیت نمایندگان به امورات غیر، تاثیری داشته باشد بلکه حتی اگر تا پیش از این یک یاد و نماینده به مشکلات حوزه انتخابیه ای رسیدگی می کردند از فردای استانی شدن انتخابات باید تمام نمایندگان استان پاسخگوی دغدغه های یک بخش یا شهرستان کوچک باشند.

 و دلیل آخر موافقان این بوده که استانی شدن موجب کاهش هزینه های انتخاباتی کاندیداها خواهد شد که با توجه به تجربه چندین دوره نمایندگی طراحان ، دلیل آوردن کاهش هزینه ها نقض غرض به حساب می آید.

 وقتی کاندیدایی حتی از پس هزینه های تبلیغاتی خود در پهنه یک شهرستان کوچک بر نمی آید، دیگر تکلیفش در انتخابات استانی معلوم خواهد بود و فردی از پیش باخته خواهد بود.

از این روست که مخالفان طرح یکی از آسیب های استانی شدن انتخابات را راهیابی متمولان و متصلان به کانون های قدرت و ثروت به مجلس می دانند و نسبت به آن هشدار می دهند. آسیب ها و مشکلات کنونی مجلس حاصل یک دوره و چند سال نیست که در فاصله چند ماه به انتخابات آنهم با طرحی مساله دار مرتفع شود.

این موضوع کلان به زمانی بیشتر برای واکاوی ، آسیب شناسی و چاره اندیشی حکیمانه نیاز دارد که بسیار هم بعید است که در مجال اندک چهارده روزه، نمایندگان به آن رسیده باشند. 

  چه اینکه استانی شدن انتخابات اگر هم در این فاصله زمانی به تصویب مجلس برسد - همانطور که اعلام شده - با مخالفت شورای نگهبان مواجه می شود و از این رو توصیه آنست که نمایندگان بجای پرداخت به مسائل این چنینی به دنبال حل معضلات اساسی باشند که گریبانگیر اقتصاد کشور بوده و رفع آن  همواره مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته است. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار