کد خبر: ۳۰۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 09 October 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیر کل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری یزد در حاشیه‌ی بازدید از دفتر ایسنا منطقه‌ی یزد با اشاره به ضرروت حراست از جذابیت روستاهای استان، تأکید کرد: روستاها باید هم‌چنان روستا بمانند.

«محمود شاکری‌شمسی»  اظهار کرد: حدود 85 درصد جمعیت استان یزد، شهرنشین و مابقی یعنی 15 درصد، روستانشین هستند که در بیش از 980 روستای استان ساکن هستند.

به گفته‌ی وی، هم‌اکنون 353 روستای استان دارای دهیاری هستند و 356 روستا نیز توسط شورای اسلامی روستا، مدیریت می‌شوند.

این مسئول به ضرورت شناخت جایگاه روستاها در عرصه‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و روستاها را کانون تولید، زایش،‌ استقلال و خودکفایی خواند.

شاکری‌شمسی با بیان این‌که در نظام انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دولت یازدهم توجه زیادی به روستاها و توسعه آن‌ها شده است، تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از بهداشت و درمان،‌ راه و جاده، آب شرب بهداشتی، برق، مخابرات و بعضاً گاز برای روستاهای استان و کشورمان فراهم شده است.

وی مشارکت روستائیان در مباحث مربوط به روستا را از راهکارهای توسعه بیش از پیش روستاها به‌ویژه در موضوعات اقتصاد روستا خواند و در این‌باره خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهور، تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشارکتی روستاها را دارند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در طرح‌های مشارکتی روستایی، حداقل سهم روستائیان در طرح 51 درصد در نظر گرفته شده و سرمایه‌گذار حداکثر می‌تواند 49 درصد سهم طرح را به خود اختصاص دهد.

شاکری‌شمسی در همین رابطه از تصویب بیش از 30 طرح مشارکتی با اختصاص اعتباری بالغ بر 30 میلیارد تومان و دو طرح غیر مشارکتی روستایی در استان خبر داد.

وی هم‌چنین به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین بانک سینا، استانداری‌های کشور و بنیاد علوبی وابسته به بنیاد جانبازان و امور ایثارگران اشاره کرد که براساس آن تسهیلات با کارمزد 18 درصد تنها با کارمزد سه درصد در اختیار سرمایه‌گذارن بخش روستایی قرار می‌گیرد.

مدیر کل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری یزد با اشاره به این مطلب که ارضای نیاز موجب نیازآفرینی می‌شود، ادامه داد: باید جذابیت‌های روستا در طرح‌های توسعه‌ای حفظ شود تا روستاها هم‌چنان روستا باقی بماند نه این که روستاها به شهر تبدیل شوند.

وی با بیان این‌که روستائیان باید در حفظ داشته‌های خود تلاش کنند، بر توسعه روستاها در کنار حفظ جذابیت آن‌ها تأکید کرد.

شاکری‌شمسی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت گردشگری روستاهای استان با توجه به داشته‌های تاریخی و فرهنگی اشاره و آن را از ضرورت‌های توسعه بیش از پیش روستاهای استان خواند.

وی در همین رابطه به ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای استان برای اسکان و پذیرایی سنتی از گردشگران، راه‌اندازی کمپ‌های کویرنوردی در برخی روستاهای حاشیه کویر استان و مواردی دیگر اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استان در بخش دیگری از سخنانش برگزاری اولین نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان استان با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی 15 درصد جمعیت روستایی به 85 درصد شهرنشین استان را یادآور شد و گفت: راه‌اندازی دبیرخانه و سایت معرفی روستاهای استان از دیگر برنامه‌های در دستور کار این دفتر است.

شاکری‌شمسی علاوه‌بر نقش تولیدی و خودکفایی روستائیان، نقش روستاها در برقراری امنیت استان را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: رونق روستاهای استان به ویژه در برخی مناطق حاشیه‌ای استان، فضا را سودجویان و متخلفان ناامن می‌کند
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار