کد خبر: ۳۱۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 27 October 2016
تعادل: غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره بودجه 96 به تعادل گفته است: دولت آقاي روحاني بودجه‌يي متناسب با واقعيت‌ها و متناسب با درآمد فعلي نفت نمي‌نويسد و اين درحالي است كه بودجه بايد واقعي نوشته شود. ما نبايد با چيزي به نام كسري بودجه كه البته اصطلاحا مي‌گويند عدم تحقق درآمدها رو به رو شويم...  

دو مشكل در اين بين وجود دارد. يكي اينكه بودجه برشي از برنامه است و برنامه پنج ساله تعريف شد. پنج تا برش مي‌كنند و هرسال بودجه آن را مي‌نويسند. اما بودجه96 معلوم نيست از كدام برنامه است و معلوم نيست كه برنامه و سند بودجه 96 اصلا چه چيزي است. بررسي برنامه پنجم هفت ماه در مجلس به طول انجاميد و خب اين يك اشكال بزرگ است. اگر بخواهيم بگوييم برنامه پنجم كه اين برنامه دارد وارد هفتمين سالش مي‌شود، ما مگر ما برنامه هفت ساله داريم؟ و اين مشكل است.
 
زيرا آن برنامه براساس پنج سال نوشته شده بود نه اينكه نزديك به دوسال هم از آن بگذرد. پيشنهاد من اين است كه بايد شاخص‌هاي اصلي مانند راه و آب را تصويب كنيم تا براساس آن بشود شاخص‌هاي برنامه و بودجه را تنظيم كرد. بنابراين با اين اوصاف برنامه تا دوماه ديگر نمي‌رسد و اگر برنامه نرسد دولت نمي‌تواند به مجلس بودجه بدهد.

ايراد دوم اين است كه در قوانين آمده بودجه بايد عملياتي نوشته شود حال چرا بودجه عملياتي نوشته نمي‌شود. شايد يك چيزي در سال گذشته اشتباه بود اما ما نبايد همان اشتباه را تكرار كنيم. اين نقص چندسال در كشور رايج است. بارها گفته‌اند كه برويم بودجه را عملياتي كنيم اما هردفعه تنها درصدي از آن را عملياتي مي‌كنند. مثل قطاري مي‌ماند كه از ريل خارج شده است، حال بايد اين قطار را نگه داشت و ريل‌ها را عوض كرد تا قطار در مسير اصلي‌اش بيفتد، بنابراين مسافرها چندين ساعت ديرتر مي‌رسند. دومين مشكل بزرگ پس اين است كه هرساله با وجود همه شعارهايي كه مي‌دهند هزينه‌هاي جاري افزايش پيدا مي‌كند.  

دولت بايد هزينه‌ها را واقعي بنويسد. دولت‌ها هزينه‌هاي جاري را كاهش مي‌دهند اما زماني كه همه عملكرد سنواتي ر ا نگاه كنيم شاهد افزايش هزينه‌هاي جاري خواهيم بود و دليل آن هم اين است كه اين هزينه را مثلا از عمراني بر مي‌دارند. دولت اگر بخواهد بودجه را واقعي بنويسد كل رشد معقول و منطقي آن را هم راحت‌تر مي‌پذيرد. دولت‌ها روي كاغذ مي‌نويسند ما صرفه جويي كرديم ولي آخرش وقتي بودجه را جمع‌بندي مي‌كنيم، مي‌بينيم اول و آخرشان باهم نمي‌خواند. هيچ دولتي در هيچ سالي هزينه‌هاي جاري‌اش واقعي درنيامد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار