به گزارش تابناک یزد،محمود امانت در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان یزد که به حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، اظهار داشت: برای متنوع کردن بازار هدف صادرات استان یزد، کشورهایی مشخص شده و با توجه به اینکه 80 درصد صادرات استان یزد تنها به سه کشور همسایه عراق، افغانستان و پاکستان انجام میشود، کشورهای دیگری نظیر استرالیا، عمان، اسپانیا و روسیه مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به تحلیل انجام شده توسط اتحادیه صادرکنندگان استان یزد بر بازار کاشی و سرامیک استرالیا بیان کرد: استرالیا ششمین کشور پهناور و در زمره کشورهای پردرآمد جهان است و بالاترین میزان مصرف کاشی و سرامیک این کشور نیز در ایالتهای جنوبی انجام میشود.
امانت ادامه داد: شرکای تجاری استرالیا در زمینه واردات در سال 2015 شامل چین، آمریکا، ژاپن، سنگاپور، کره، آلمان، تایلند، انگلستان، مالزی و نیوزلند بوده است و چین بیشترین میزان صادرات به استرالیا را دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد با اشاره به اینکه مصالح ساختمانی که کاشی و سرامیک در زمره آن طبقهبندی شده، چهاردهمین کالای وارداتی به استرالیا است، افزود: این کشور هیچ واحد تولید کاشی و سرامیکی ندارد و بیشترین واردات کاشی و سرامیک به این کشور توسط چین انجام میشود.
امانت خاطرنشان کرد: در حال حاضر 50 درصد کاشی و سرامیک مورد نیاز استرالیا از طریق چین تامین میشود و مالزی، تایلند و ایتالیا در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
وی همچنین به تشریح سلیقه بازار استرالیا در زمینه انتخاب کاشی و سرامیک پرداخت و بیان کرد: همه کاشیهایی که بیشترین فروش را در استرالیا دارند، در ایران تولید میشود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد، بزرگترین معضل صادرات به ویژه در استان یزد را حمل و نقل اعلام کرد و افزود: هزینه حمل و نقل ریلی در کشور ما چهار برابر کشورهای همسایه است و این تفاوت بسیار تامل برانگیز و سدی در مسیر توسعه صادرات است.