مراحل پایانی و تکمیلی زیرساخت های ارتباطی مرز چیلات در 25 کیلومتری شهرستان مرزی دهلران در حال انجام است و همه چیز برای تردد احتمالی زائران اربعین حسینی در این مرز فراهم شده است.
کد خبر: ۳۲۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 06 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ این روزها شدت کارهای عمرانی در مرز چیلات بیشتر شده و همه چیز برای تکمیل زیرساخت ها و بهره برداری از این مرز فراهم شده تا در صورت نیاز و صدور مجوزهای قانونی، امکان تردد زائران اربعین از این مرز به کشور عراق یا بازگشت آنها فراهم شود.

عمران جاده ای، زیر ساخت های حوزه آب، برق و مخابرات و محوطه سازی و نصب کانکس و ساختمان های پیش ساخته برای استقرار ادارات و نهادهای انتظامی و مرزبانی مرتبط نوید این را می دهد که این مرز بزودی فعالیت خود را با تردد زائران آغاز خواهد کرد البته پیگیری های مسئولان بویژه مدیریت ارشد استان ایلام برای تحقق این موضوع،نشان از عزم جدی برای رونق این مرز دارد.

شهرستان دهلران با 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق شرایط مناسبی برای ایجاد یک مرز مشترک با این کشور دارد و از طرفی باز شدن مرز چیلات می تواند در کاهش بار ترافیکی پایانه مرزی مهران بویژه در ایام منتهی به اربعین موثر باشد.

از طرفی بازگشایی این مرز از خواسته های دیرینه مردم مرزدار دهلران است که بی صبرانه منتظر تحقق این خواسته و مطالبه شان هستند.

فرماندار دهلران روز یکشنبه در بازدید از مرز چیلات گفت: با توجه به موقعیت این شهرستان و 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی به شهر نجف اشرف، ایجاد بازارچه مرزی در چیلات و بازگشایی این مرز از خواسته های مردم مرزدار دهلران از سال های گذشته بوده است.

امیدعلی سبزی اظهار کرد: با پیگیری مسئولان استانی و محلی در نهایت با توجه به تردد 35 درصد زوار از جاده دهلران - مهران موضوع باز شدن مرز چیلات با جدیت در دستور کار قرار گرفت.

وی از فراهم بودن زیرساخت هایی همچون جاده دسترسی، شبکه برق، آب و فیبرنوری و سایر امکانات ضروری در این مرز خبر داد و گفت: از مسیر 25 کیلومتری چیلات تا دهلران 16 کیلومتر آن مرمت شده و آماده بیس ریزی و روکش آسفالت است که با تخصیص یک هزار و 800 تن قیر بزودی این عملیات انجام می شود.

فرماندار دهلران تاکید کرد: از 11 کیلومتر مابقی مانده نیز پنج کیلومتر در سنوات قبل آسفالت شده و کار آسفالت 6 کیلومتر دیگر نیز توسط پیمانکار در حال اجرا است.

سبزی از اختصاص هشت میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای مرز چیلات خبر داد و یادآور شد: سه میلیارد ریال نیز برای تامین آب شرب دایم از طریق حفر چاده در منطقه برتش با خط انتقالی به طول 15 کیلومتر پیش بینی شده است.

وی با اشاره به انجام 32 کیلومتر فیبر نوری در این منطقه افزود: جانمایی دکل های اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نیز براساس دستور مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور در منطقه انجام شده و بزودی راه اندازی می شود.

وی با اشاره به نصب ساختمان های پیش ساخته در این مرز با یک میلیارد ریال اعتبار و نصب چندین کانکس و احداث سرویس های بهداشتی و محوطه سازی گفت: در صورت توافق طرف عراقی در گام نخست مشکلی برای تردد زائران اربعین حسینی از این مرزر وجود ندارد.

سبزی با اشاره به دیدار سال گذشته استانداران ایلام و میسان عراق با هدف تسریع در ایجاد مرز چیلات اضافه کرد: بر اساس این رایزنی ها در سال جاری هیات عراقی در مرز چیلات با مسئولان استان ایلام دیدار و تفاهم نامه هایی نیز به امضای طرفین رسید.

به گفته وی، جمعی از اعضای شورای استان میسان نیز امسال از ظرفیت های شهرستان دهلران و مرز چیلات بازدید کرده و در حال حاضر نیز پیگیری هایی برای ملاقات با طرف عراقی در شهر علی غربی در دستور کار است./م
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
سلام
هیچگاه درشهرستان دهلران
بازارچه یا مرزی برای عبور زوار افتتاح نخواهد شد.
مسولین استان .پیشرفت را فقط برای مهران و شهر ایلام و شهرستان های شمالی استان میخواهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار