اگر چه تا برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه درازی مانده اما مدیران و متولیان امر نباید از برنامه ریزی برای بهتر شدن برنامه های این جشنواره غافل شوند.
کد خبر: ۳۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱ 09 May 2015
هر چند به نظر می‌رسد که تا برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان زمان درازی مانده اما انتظار می‌رود مدیران با برنامه‌ریزی لازم و تشکیل کمیته‌های مختلف خواستار برنامه از سوی کمیته‌ها شوند.

 به گزارش فارس ، چیزی به برگزاری هشتمین اردیبهشت تئاتر همدان نمانده و در این مراسم قرار است شهرام کرمی دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز حضور داشته باشد.امسال بنا بر اظهارات فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در نشست خبری با پیشنهاد استان، شهرام کرمی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از سوی مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد معرفی شد.

مدیرکل ارشاد استان همدان درباره اینکه چرا مسئولان فرهنگی استان کرمی را معرفی و پیشنهاد کرده‌اند حرفی نزده اما با توجه به سابقه کرمی در جشنواره و غیبت یک دوره‌ای او می‌توان به نتایجی از این دست رسید که شهرام کرمی تا جای ممکن سعی در همکاری و هماهنگی با مسئولان استان را دارد و این مهم برای مسئولان استان بسیار مهم است؛ چرا که در دوره قبل در برخی از اتفاقات پیام دهکردی زیر بار خواسته‌های مسئولان استان نمی‌رفت و در نهایت ایده و فکر خود را عملی می‌کرد.

شهرام کرمی تجربه سه دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را دارد و تا آنجا در بین اهالی تئاتر کودک و نوجوان محبوبیت دارد که در اواخر جشنواره بیستم که انتظار می‌رود کرمی دیگر حضور نداشته باشد، برخی از هنرمندان با جمع کردن طومار خواستار ابقای وی در سمت دبیری جشنواره شدند؛ که در نهایت این مهم ممکن نشد و پیام دهکری سکان هدایت جشنواره را در دوره بیست و یکم بدست گرفت.  

چون و چرای اینکه کرمی دوباره به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باز گشته هرچند مبحث مهمی است، اما اینک مهم‌تر از این انتصاب و چرایی‌اش، وضعیت استان همدان در خصوص برگزاری جشنواره است، چرا که بسیاری از هنرمندان بومی و غیر بومی که در جشنواره حضوری مستمر و پیوسته دارند، مشکلاتی را در همدان عنوان می‌کنند که مسئولان باید در این خصوص از هم اکنون با تشکیل تیم کارشناسی متشکل از اهالی رسانه و اهالی تئاتر وضعیت و روند برگزاری جشنواره را در سال‌های گذشته آسیب‌شناسی کنند و در نهایت سعی بر برگزاری جشنواره مناسب و در خور توجهی داشته باشند.

شهرام کرمی که همواره از ابتدای حضورش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بارها شعار بومی‌گرایی را مطرح کرده بود امسال نیز بر این مهم پافشاری دارد و نتیجه این پای فشاری و اصرار انتقال دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان است که می‌تواند اتفاق قابل توجهی باشد، اما در این میان مشکل، کمیته‌هایی هستند که همه ساله در دبیرخانه در تهران فعالیت داشته و اعضای این کمیته‌ها نیز عمدتاً از اهالی پایتخت بودند.

 و اکنون سئوال این است که آیا عزیزان پایتخت‌نشین چند ماه در همدان و در دبیرخانه حاضر می‌شوند یا دورکاری خواهند کرد؟شهرام کرمی حتی بر انتخاب دبیر بومی تأکید دارد اما با توجه به سلیقه‌های مختلف در استان و نبود همدلی و هم‌زبانی بعید به نظر می‌رسد که این مهم حادث شود. 

نکته دیگر وضعیت سالن‌های اجرای نمایش است که بسیاری از کارگردانان و بازیگران حاضر در جشنواره بر استاندارد نبودن سالن‌های استان تأکید دارند و حتی محمدجواد کبودراهنگی کارگردان و پیشکسوت تئاتر استان نیز بر وضعیت سالن مجتمع سینمایی شهید آوینی راضی نیست و آن را استاندارد برای اجرای نمایش نمی‌داند.

افتتاحیه نیز از دیگر موارد مورد بحث است که هر سال با نسخه‌ای جدید اجرا می‌شود و این مهم حکایت از نبود برنامه‌ای منسجم در این زمینه است، یک دوره در نقاط مختلف شهر افتتاحیه برگزار می‌شود و یک دوره دیگر تنها در گوشه و کنار مجتمع سینمایی شهید آوینی و یا اینکه در دوره‌ای گفته می‌شود افتتاحیه در سالن باشد!

مردمی بودن و نبودن جشنواره اما در نهایت، کمکی به کیفیت جشنواره نخواهد کرد، چرا که به زعم نگارنده جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همانگونه که از نامش پیداست جشنی برای اهالی تئاتر کودک و نوجوان است که کارهای جدید یکدیگر را ببینند و با هم به بحث و گفت‌و‌گو بنشینند و در نهایت جامعه هدف این نمایش‌ها نیز از اجراها بهره ببرند.

 نکته دیگر اما بولتن جشنواره است که همه ساله یکی از موارد مورد بحث بین مسئولان استان، هنرمندان و اهالی رسانه بوده و در این خصوص می‌توان در یک جمله نتیجه گرفت که بولتن جشنواره اتفاقات روزانه جشنواره را در بر دارد و جایی برای نقد و بررسی و تحلیل نیست؛ و این مهم نشان می‌دهد که اهالی رسانه بهترین گزینه برای این اتفاق هستند.

هرچند به نظر می‌رسد که تا برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه درازی مانده اما مدیران و متولیان امر نباید به هیچ وجه این گونه تصور کنند و از هم اکنون به بررسی و آسیب شناسی جشنواره بپردازند و با مشخص کردن کمیته‌های مختلف برنامه‌های منسجمی برای برگزاری مناسب و در خور توجه جشنواره داشته باشند. 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار