سرپرست میراث فرهنگی نطنز :
تابناک: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: پایگاه میراث فرهنگی در روستای تاریخی ابیانه نطنز، به پایگاه ملی میراث فرهنگی ارتقا یافت.
کد خبر: ۳۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 09 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، حسین یزدانمهر پیرامون فراهم شدن زمینه‌های ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه اظهار داشت: با حضور فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور، پایگاه میراث روستای تاریخی ابیانه نطنز، به پایگاه ملی ارتقا یافت.

وی پیرامون چگونگی این ارتقا افزود: ارتقای پایگاه این مجموعه از استانی به ملی به تازگی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: با ارتقای این پایگاه از سطح استانی به ملی، زمینه نامزدی روستای ابیانه در ثبت به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو، فراهم می شود که این اتفاق سبب پیشرفت و جهانی شدن این روستا است.

وی پیرامون آخرین بازسازی ها و مرمت ها در این روستا بیان کرد: عملیات مرمت، بهسازی و بازسازی بنای خانه صفره، خانه رباطی، خانه حاج میزرا و آب انبار میان ده روستای ابیانه در طول سال گذشته انجام شد.

یزدانمهر پیرامون میزان بودجه این طرح و محل تامین اعتبار آن افزود: بودجه این طرح به مبلغ 500 میلیون ریال و از محل اعتبارات ملی اختصاص یافت.

وی پیرامون قدمت و وضعیت خانه صفره ابیانه نطنز تصریح کرد: خانه صفره مربوط به دوره صفویه بوده و در محله هرده واقع شده و این اثر در تاریخ 30 تیر سال 84 به شماره 12112 به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز پیرامون 3 بنای دیگر گفت: خانه حاج میرزا در ابیانه یکی از زیباترین خانه‌ها بوده که متعلق به دوران معاصر و خانه رباط متعلق به دوران قاجاریه و آب انبار میان ده که در محله میان ده قرار دارد، حدود صد سال قدمت دارد.

وی پیرامون تاریخ کلی و فضای روستای ابیانه نطنز، خاطرنشان کرد: روستای ابیانه دارای قدمتی نزدیک به 1 هزار و 500 سال بوده و یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‎های انسانی در حاشیه کویر ایران محسوب می‏‌شود.

یزدانمهر بیان کرد: خانه‌های ابیانه همگی بر روی دامنه پرشیبی در شمال رودخانه برزرود بنا شده‌ و در وهله نخست روستائی چند طبقه به ‌نظر می‌آید که در بعضی موارد تا 4 طبقه آن‌ را می‌توان مشاهده کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار