سازمان بهزیستی با ارائه بیش از 154 خدمت به جامعه هدف خود از قبل از تولد تا سالمندی بی شک مهم ترین نهاد دولتی در جهت سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه است. بهزیستی در سه حوزه اجتماعی،توانبخشی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیت خدمات ارائه می دهد
کد خبر: ۳۳۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲ 19 November 2016

به گزارش تابناک خوزستان، سازمان بهزیستی با ارائه بیش از 154 خدمت به جامعه هدف خود از قبل از تولد تا سالمندی بی شک مهم ترین نهاد دولتی در جهت سامان دهی طیف آسیب پذیر جامعه است. بهزیستی در سه حوزه اجتماعی،توانبخشی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیت  خدمات ارائه می دهد.

یکی از حوزه های آسیب پذیری که نیاز ویژه ای به حمایت دارد جامعه کودکان کار به عنوان مجموعه ای متشکل از افراد آسیب پذیر می باشد که در این راستا اداره کل بعزیستی خوزستان طرحی با عنوان طرح حمایتی ،آموزشی کودک و خانواده (کودکان کار) را در استان خوزستان اجرایی نمده است.

لازم به ذکر است يكي از آسيب هاي جدي كه جوامع درحال توسعه ازجمله جامعه ايران را تهديد مي كند، گسترش روزافزون كودكان خياباني است كه به دلايل گوناگون بخشي يا همه اوقات خود را در خيابان ها سپري مي كنند و عمدتا از طريق تكديگري ، بزهكاري ، شغل هاي كاذب فصلي و ... امرار معاش مي كنند. 

طرح مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده (کودکان کار)
طرح مرکز حمایتی، آموزشی کودک و خانواده (کودکان کار)، با هدف کنترل  و کاهش آسيبهاي اجتماعي ناشي از کار و حضور کودکان در خيابان بر کودک، خانواده و جامعه در شهرستان اهواز توسط اداره کل بهزیستی استان آغاز به فعالیت نمود. پس از نشست های تخصصی ستادی، تعیین اهداف و ترسیم روند اجراء، شناسایی کودکان آغاز شد. 

بمنظور اجرای کیفی کار و استفاده از نتایج، با همکاری هیات علمی دانشگاهها اقدام به تهیه پرسشنامه بررسی وضعیت کودکان گردید. کودکان کار شناسایی و برنامه های مددکاری، حمایتی و آموزشی در خصوص آنها انجام شد. 

پس از برقراری ارتباط و اعتمادسازی، توسط مددکار اجتماعی، بازدید از منزل و بررسی وضعیت اجتماعی، اقتصادی، آموزشی کودک و خانواده آغاز گردید.

در گام بعدی تیم تخصصی مشکلات کودکان و علل گرایش کودکان به کار در خیابان را مورد بررسی قرار داده و پس از اولویت بندی مشکلات، ارائه خدمات تخصصی با هدف توانمندسازی کودک و خانواده انجام شد. 

کودکان شناسایی شده در این طرح از خدمات ذیل بهره مند می شوند: تشکیل پرونده سلامتی، شرکت در کلاس های آموزش مهارتهای اجتماعی  به منظور تغییر نگرش و افزایش دانش کودک، شرکت در فعالیتهای فرهنگی و عضویت در کانون های فرهنگی، استفاده از امکانات تفریحی و اوقات فراغت، عضویت در تیم فوتسال، دریافت دفترچه درمانی، آموزش های حرفه ای و کمک های مالی بمنظور رفع مشکلات معیشتی، مسکن و ...  

آموزش مهارت های زندگی به این کودکان با هدف ایجاد توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی کودکان و نیز بهره مندی کودکان از آموزش های فنی و حرفه ای، بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه نیز از جمله اقدامات صورت گرفته، در جهت توانمندسازی کودکان و خانواده آنان می باشد.  در این طرح  156 کودک در شهرستان اهواز شناسایی شده و ارائه خدمت گردید.

طرح حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل
شایان ذکر است بهزیستی خوزستان در راستای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل خدمات شایانی را به این دسته از کودکان ارائه نموده است. با توجه به اهمیت ویژه مسائل اجتماعی استان و بخصوص موضوع کودکان بازمانده از تحصیل، جهت کنترل و کاهش این پدیده و برقراری عدالت آموزشی در استان، و حمایت های بی دریغ و نگاه خاص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مسائل اجتماعی ، کارگروه فرهنگی اجتماعی ویژه ای با دستور بررسی علل بازماندگی از تحصیل کودکان برگزار گردید. در این نشست به بحث و تبادل نظر در خصوص کنترل و کاهش این پدیده در استان پرداخته شد. به منظور کمک به اجرای طرح شناسایی و ساماندهی این کودکان، به تعداد 4000 نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل بمنظور مشوق تحصیلی کمک های مالی پرداخت شد. 

در سال 95 تعداد 13671 کودک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان معرفی گردید. در مرحله اول شناسایی، به بررسی مشکلات بنیادی ترک تحصیل کودکان پرداخته شد و تلاش در جهت رفع موانع از طریق سیستم مددکاری بهزیستی در حال انجام می باشد. 

مراکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق سازمان بهزیستی خوزستان
اداره کل بهزیستی استان خوزستان به منظور دستیابی به اهداف مطرح در قانون اساس جمهوری اسلامی و با بهره گیری از ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات بالقوه و بالفعل دستگاه ها و سازمان ها در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و تسریع در ارائه خدمات به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی با هدف مداخلات روانی- اجتماعی به منظور كاهش طلاق و در صورت وقوع طلاق، کاهش آسیب‌های ناشی از آن، اقدام به راه اندازی تیم های مداخله در خانواده بمنظور کاهش طلاق در سطح استان نمود. اولویت بندی شهرستانها با توجه به آمار طلاق ثبت شده از سوی اداره کل ثبت احوال استان صورت گرفت. 13 تیم به صورت تخصصی (هر تیم شامل یک نفر روانشناس و یک نفر مددکار) در 13 شهرستان در سطح استان جهت ارائه خدمات به جامعه هدف تشکیل شد.  

به طور متوسط در هر سال تعداد 16000 نفر از زوجینی که دارای اختلافات خانوادگی بوده اند از سوی مرجع قضایی به مراکز بهزیستی مراجعه  و از خدمات مشاوره ای به صورت رایگان بهره مند گردیدند.  در این خصوص بالغ بر 20000 جلسه تخصصی مشاوره برگزار گردید و بالغ بر 24% سازش برقرار گردید.  

به دنبال طرح موضوع طلاق و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری ، این موضوع در اولویت کمیته های کاهش آسیب استان قرار گرفت.

بمنظور هماهنگی بین دستگاههای مجری و تعیین برش وظایف دستگاههای فرهنگی و اجتماعی، این اداره کل اقدام به تهیه و تدوین سند کنترل و کاهش پدیده طلاق در استان نمود. در این سند جامعه هدف هر دستگاه جهت اقدامات آموزشی و همچنین مشاوره ای تعیین گردید و راهکارهای اجرایی بدین منظور تدوین گردید که به زودی و پس از تایید معاون محترم سیاسی و اجتماعی استانداری به دستگاهها ابلاغ می گردد.

خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان
اجتماعات انساني بويژه در كلان شهرهاي چند ميليوني به علت پيچيده تر شدن روابط اجتماعي دچار مشكلات اجتماعي فراواني مي باشند. در جهت جلوگيري و رفع مشكلات و آسيب هاي اجتماعي مي بايست خدمات متناسبي با حداقل سه ويژگي (بموقع بودن، تخصصي بودن و در دسترس بودن) ارائه نمود. 

در این راستا راه اندازی تیم های خدمات سیار اورژانس اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر به حساب می آید زیرا از این طریق می توان افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را به موقع شناسایی نمود و مداخلات لازم را در محل، در دسترس آنان قرار داد و همچنین از طریق تقویت مداخلات اجتماع محوری نسبت به ارجاع  بازپروری و توانمند سازی آنان اقدام نمود. 

اداره کل بهزیستی خوزستان برنامه خدمات اورژانس اجتماعي را که شامل: خودرو ارائه خدمات سیار، خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) و مرکز مداخله در بحران های فردی، خانوادگی ، اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی می باشد را با 14 خودرو در 10 شهرستان، فعال نموده و همچنین با 10 خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) و 4 پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیر رسمی به صورت رایگان در حال ارائه خدمت به شهروندان می باشد. 

در این برنامه سالانه بالغ بر 200000 خدمت به افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی در سطح استان ارائه می گردد.

دفتر توانمند سازی زنان خانواده 
سازمان بهزیستی در راستای توانمندسازی و ارائه خدمات حمایتی به زنانی که بنا به دلایل اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده اند و در وضعیت اضطراری قرار دارند به ارتقاء کیفیت زندگی آنان می پردازد . این افراد شامل زنان خودسرپرست و افراد تحت تکفل آنها , دختران خودسرپرست و همچنین افراد و خانواده های نیازمند می باشند .

 تاکنون بیش از 32000 خانوار از افراد فوق الذکر تحت پوشش این سازمان قرار گرفته که ماهانه مستمری خود را از سارمان دریافت می نمایند و مبالغی نیز به عنوان هزینه های مسکن , درمان , ضروری زندگی و کمک های موردی دریافت می نمایند همچنین در صورت ادامه ی تحصیل خود و فرزندانشان  هزینه های تحصیل نیز به آنها ارائه و با گذراندن دوره های خوداشتغالی , موفق به دریافت وام های اشتغالزایی جهت توانمندی می گردند که در سال 1394 ,  1856 خانوار از چرخه ی حمایت سازمان خارج و توانمند گردیده اند در اینخصوص افراد از حمایت های بیمه ی شهری و عشایری نیز سود برده و تحت پوشش آن قرار دارند به گونه ای که 4299 نفر از زنان تحت بیمه تامین اجتماعی شهری و 3815 نفر نیز تحت حمایت صندوق عشایر روستایی هستند که مبلغ 000/000/000/43 ریال جهت بیمه اجتماعی زنان خودسرپرست خانوار شهری و مبلغ 000/000/000/8زنان عشایری و روستایی پرداخت گردید .
دفتر توانمندسازی افراد در حال تحصیل
این سازمان با حمایت از افراد در حال تحصیل در نظر دارد تا آنان را به سوی توانمندی سوق دهد و  تا کنون بیش از 2400 دانشجو با دریافت صد در صد هزینه های تحصیل در دانشگا ههای غیر دولتی از مقاطع کاردانی تا دکترا در حال تحصیل می باشند که در این خصوص هزینه ای بالغ بر 000/000/000/20 ریال   از سوی سازمان پرداخت گردیده است و همچنین 18000 دانش آموز با دریافت هزینه های تحصیلی و با حمایت همه جانبه از سوی سازمان مشغول به تحصیل می باشند.

ارائه خدمات به خانواده های  دارای  فرزند چندقلو 
کودکان چندقلو مصائب خاص خود را دارند که مطمئنا مشکلات اقتصادی و دغدغه های معیشتی را برای والدین به دنبال دارد , لذا یکی از وظایف سازمان بهزیستی استان خوزستان حمایت های مالی و معیشتی از خانواده های دارای فرزند چندقلو است که در معرض شرایط سخت زندگی قرار دارند  . حمایت های بیمه ای , درمانی و تغذیه ای بخشی از حمایت هایی است که سازمان بهزیستی به این خانواده ها ارائه می دهد تا کنون بیش از 2000 کودک چند قلو در 900 خانواده تحت پوشش این سازمان قرار دارند که 41000 قوطی شیر خشک بین کودکان فوق توزیع و مبلغ 000/000/500/6 ریال به صورت بلاعوض به خانواده های دارای فرزند چندقلو پرداخت گردیده است.

فعال نمودی کلینیک های مددکاری اجتماعی
به منظور حمایت و ارائه ی بهینه ی خدمات به افرد نیازمند به ویژه خانواده های تحت پوشش سازمان بهزیستی و بر اساس اصل 44 قانون اساسی سازمان بهزیستی استان خوزستان اقدام به راه اندازی 18 کلینیک مددکاری , 28 مجتمع خدمات بهزیستی غیر دولتی و حمایت گیری از 13 موسسه خیریه غیر دلتی نموده است . 

این مراکز به عنوان بازوان اجرایی قدرتمند این سازمان خدمات مربوط به تعداد 21000 پرونده مددکاری مربوط به زنان سرپرست خانوار را به عهده دارند که در ازای هر پرونده قابل بازتوان مبلغ 165000 و غیر قابل بازتوان مبلغ 82500 ریال  از سوی سازمان به عنوان یارانه به منظور ارائه خدمات مددکاری پرداخت می شود.

دفترشبه خانواده (نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست)
بهزیستی استان خوزستان دارای 12مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست (دولتی 1  خانه – غیر دولتی 11 خانه) در شهرستانهای اهواز، آبادان،شوش،دزفول،شوشتر بهبهان می باشد که  مراقبت و پرورش از کودکان زیر 18 سال که بنا به دلایل مختلف بطور موقت و یا دائم از سرپرستی موثر و با صلاحیت محروم شده اند و به موجب حکم قضایی سرپرتی آنان به سازمان بهزیستی سپرده شده است رابه عهده دارند.

- تعداد فرندان تحت سرپرستی در خانه های کودکان و نوجوانان غیر دولتی: 150 نفر (دختر 69 نفر- پسر81نفر)و در زمان نگهداری خدمات تخصصی مددکاری ،روانشناسی حقوقی ، بیمه تامین آتیه و......به فرزندان ارائه میگردد .و بابت نگهداری هر کودک ماهیانه 3500000 ریال به موسسات خیریه پرداخت می شود. 

اهداف اختصاصی این مراکز نگهداری ارتقاء کیفیت زندگی فرزندان  وتلاش در جهت توانمندسازی آنان می باشد.

آشنایی با ارزشها ی دینی، اعتقادی، فرهنگی، تربیتی، آموزشی، فرزندان درجهت تقویت بهداشت روانی آنان و انتقال مفاهیم و ارزشهای اجتماعی و فراهم نمودن زمینه های برقراری تعاملات مناسب بین فردی و فراهم نمودن زمینه آموزش مهارتهای شغلی از طریق مراکزفنی و حرفه ای و استادشاگردی بمنظور کمک به دستیابی موفق به اشتغال پایدار از جمله اهداف مهم ایجاد مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست می باشد.

تعداد محصلین در خانه های کودکان و نوجوانان،  95 نفر    و    تعداد دانشجویان، 2 نفردر مقطع کارشناسی و کلیه هزینه دانشگاه آنان از طیق سازمان پرداخت می گردد .

تعداد 250 کودک که قبلا در سیستم بهزیستی نگهداری می شدند و به اقوام درجه یک و یا بستگانی که مایل به نگهداری آنان بودن و واگذار شده اندسرانه  جهت نگهداری هر نفر در منزل بالغ بر1850000ریال امداد ماهیانه پرداخت می گردد. 

در سال 1394 مبلغ 300000000 ریال بابت بیمه آتیه فرزندان پرداخت گردیده (سرانه هر نفر 1200000ریال) و مبلغ 2437768000 ریال بابت هزینه مسکن ، ضروری،ازدواج و تهیه جهیزیه ،سیسمونی و اشتغال به فرزندان ترخیصی پرداخت شده است .
اصلی ترین هدف سازمان ایجاد زندگی سالم کودک در محیط خانواده می باشد و زندگی کودک در مراکز شبانه روزی بصورت موقت میباشد لذا با فعالیهاو اقدامات حرفه ای مددکاری،روانشناسی و هماهنگی با دادگستری نسبت به ترخیص موفق فرزندان به خانواده اقدام میگردد و در زمان ترخیص برحسب نیاز هزینه مسکن ؛ لوازم ضروری زندگی به فرزندان پرداخت میگردد .همچنین سایر هزینه هادر صورت ازدواج فرزند هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه،تهیه سیسمونی  و اشتغال پرداخت می گردد .   

نحوه ترخیص فرزندان : تحویل  به والدین و زندگی کودک نزد والدین است و چنانچه با انجام اقدامات مددکاری امکان بازگشت کودک نزد والدین میسر نگردید مراقبت در خانواده جایگزین (اعم از بستگان وغیر بستگان ) در اولویت بعدی خواهد بود که با دو روش دائم با حکم فرزندخواندگی و موقت با حکم قضایی امین موقت صورت خواهد گرفت که در سال 94 تعداد 41طفل بصورت فرزندخوادگی به خانواده های واجد شرایط فاقد اولاد تحویل گردید.








منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار