مکان‌یابی شهر پرنیان در ۳۰ كیلومتری قم در محور نیزار حوالی امامزاده عبدالله(ع) انجام‌ شده و مساحت اولیه آن هزار و ۵۰۰ هكتار است و بیش از ۳۰ هزار واحد مسكونی در آن ساخته می‌شود.
کد خبر: ۳۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 21 November 2016
به گزارش تابناک قم، «همه مجوزها برای ساخت شهر جدید پرنیان در قم صادر شده است.» این سخنی است که  گاهی از قول مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی در رسانه‌ها منتشر می‌شود. سخنی که از سال 88 تکرار شده اما مدیران استان در برابر تحقق آن مقاومت کرده‌اند تا اشتباهی دیگر از جنس پردیسان تا سال‌ها قم را تحت تأثیر خود قرار ندهد.

مکان‌یابی شهر پرنیان در ۳۰ كیلومتری قم در محور نیزار حوالی امامزاده عبدالله(ع) انجام‌ شده و مساحت اولیه آن هزار و ۵۰۰ هكتار است و بیش از ۳۰ هزار واحد مسكونی در آن ساخته می‌شود. حتی زمانی معاون عمرانی استاندار قم از تکمیل مطالعه‌ها برای ساخت این شهر جدید خبر داد. اما با آغاز دولت یازدهم و تغییر مدیریت سیاسی استان، نگاه به این موضوع هم دستخوش تغییر شد.

شهرک‌های خوابگاهی پدیده‌هایی نوظهور در زندگی شهرنشینی هستند که نه بر اساس نیاز انسان‌ها بلکه بر اساس دستورهای مدیریتی ساخته شده‌اند و پس از مدتی به مشکلاتی دچارمی‌شوند. کارشناسان محیط‌زیست معتقدند كه اكنون قم حداقل دو برابر ظرفیت محیط‌زیستی‌اش جمعیت دارد و روند رشد مهاجرت برای تضمین آینده ساکنان فعلی باید متوقف شود. درحالی‌که ساخت شهرها و شهرک‌های جدید در واقع چراغ سبز به ادامه روند مهاجرت است.

مخالفت 3 استاندار با ساخت شهر جدید

همین موضوع‌ها سبب شده 3 استاندار در برابر تصمیم وزارت راه و شهرسازی در ایجاد یک شهر جدید در 30 کیلومتری قم مخالفت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم با اشاره به این‌که هنوز هم مدیریت استان با ساخت این شهرک مخالف است، اظهار کرد: تعجب می‌کنم که گاهی از سوی مدیران وزارتخانه مسأله این شهرک مطرح می‌شود چرا که باید این موضوع را در شورای برنامه‌ریزی مصوب کرد و پرونده را به تهران فرستاد، اما مدیریت استان با این موضوع مخالف است.

«محسن بهشتی» با بیان این‌که به نظر ما قم بیش ‌از اندازه رشد کمی دارد و باید از این به بعد به رشد کیفی برسد، گفت: این‌که اطراف قم شهرک اقماری و خوابگاهی درست شود فقط مشکلات قم را بیشتر می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم معتقد است درگذشته هم اتفاق‌هایی که در توسعه افقی قم افتاد اشتباه بود و برخی از مشکلات امروز هم محصول همان سیاست‌های غلط است.

وی با اشاره به این‌که مسکن مهر بهترین ظرفیت برای مداخله در بافت فرسوده شهرها بود، اضافه‌کرد: سیاست توسعه افقی مانع استفاده از این فرصت شد. 40 هزار میلیارد تومانی که برای مسکن مهر هزینه شده بود اگر در بافت فرسوده هزینه می‌شد، نیازی به توسعه افقی شهر وجود نداشت.

رشد 11 درصدی جمعیت استان

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه استان قم هم از مخالفان فکر ایجاد یک شهرک جدید در قم است.

«سید حسن رضوی» با اشاره به این‌که طبق سرشماری‌ها، جمعیت استان قم تا سال 55 رشدی منطقی داشته است، اظهار کرد: رشد جمعیت استان قم در دهه 60 به حالت انفجاری رسید و درکشور رکورد زد.

وی با اشاره به رشد 11 درصدی جمعیت استان قم در دهه 60 گفت: این در حالی‌ است که رشد جمعیت باید نزدیک به 2 درصد باشد.

رضوی افزود: شهر قم مانند گذشته دیگر مهاجر پذیر نیست پس مسئولان و کسانی که در این شهر می‌خواهند مدیریت کنند و به فکر قم 1404 هستند بهتر می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه استان قم با اشاره به این‌که درگذشته در بحث مهاجرپذیری از 3 استان نخست کشور بود اما در حال حاضر به میانه جدول رسیده‌ است، گفت: نباید اجازه دهیم که باز به رشدهای انفجاری برگردیم.

وی معتقد است در حال حاضرقم دوبرابر ظرفیت جمعیت دارد.

شهر پردیسان نباید ساخته می شد

رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه استان قم گفت: اگر این نگاه در 10 سال گذشته وجود داشت شهر پردیسان نباید به وجود بیاید اكنون هم به همین دلیل مدیریت استان با شهرک پرنیان مخالف است.

وی با اشاره به تأکید چندباره وزارت مسکن و شهرسازی درباره ساخت این شهرک اظهار كرد: حتی مطرح‌ شده که هزینه را خود وزارتخانه می پردازد اما بر اساس این‌که قم بیش از ظرفیتش جمعیت دارد این امتیاز را نپذیرفتیم.

رضوی بابیان این‌که 3 استاندار در این موضوع مقاومت کرده و این مصوبه را در استان لغو کردند، گفت: اگر در 15 سال گذشته این حساسیت را داشتیم اكنون بسیاری از مشکلات وجود نداشت.

وی افزود: نتیجه سیاست‌های غلط گذشته در پردیسان خود را به‌وضوح نشان می‌دهد. ابتدا قرار بود این شهرک 70 هزار نفر جمعیت داشته باشد اما بعد به 330 هزار نفر رسید. این افزایش سنگین جمعیت موجب شده مدیران در هر دوره‌ای تلاش خود را فقط برای تأمین حداقل‌ها به کار بگیرند و همیشه برای بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی مشکل داشته باشند.

به گفته رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه استان قم، در شرایط فعلی زیرساخت‌هایی مثل آب، فاضلاب، راه، ترافیک و حمل‌ و نقل اولویت اصلی استان است و شرایطی به وجود آمده که مجبورهستیم میلیاردها تومان هزینه کنیم تا فقط نیازهای اولیه مردم مانند آب شرب تأمین شود.

رضوی با اشاره به توقع هایی که امروز در زندگی شهرنشینی وجود دارد، اظهارکرد: وضعیت به ‌گونه‌ای است که همیشه برای تأمین حداقل‌ها دچار مشکل هستیم و کمتر می‌توانیم به مسائلی که استانداردهای زندگی شهرنشینی هستند، بپردازیم درحالی‌که اگر سیاست‌های جمعیتی به ‌درستی و بر اساس ظرفیت‌های شهر شکل‌گرفته بود، این اتفاق نباید رخ می‌داد.

به نظر می‌رسد تعریف شهرها و شهرک‌های جدید و فروش زمین در آن‌ها به مردم و تعاونی‌ها برای دولت‌ها بیش از این‌که راهی برای برطرف کردن نیاز استان‌ها باشد، به زمینه‌ای برای درآمدزایی تبدیل‌شده است. نمونه‌اش شرایط پردیسان است که امروز مشکلات زیرساختی آن ‌وقت و انرژی بسیاری از مدیریت شهر و استان را گرفته است. اما از هزار هکتار زمینی که در این منطقه فروخته شد، هیچ پولی به استان بازنگشت تا حداقل همین مشکلات چاره‌جویی شود.

از این نکته‌ها که بگذریم، ازلحاظ شهرسازی ایجاد شهرک‌های خوابگاهی نوعی تجربه شکست‌خورده محسوب می‌شود. شهرهای اصیل در چندین هزار سال و بر اساس خلق‌وخو و نیاز مردم شکل می‌گیرند و توسعه می‌یابند اما شهرهای جدید به‌ صورت دستوری شکل‌گرفته و هیچ‌گاه نمی‌توانند حس محله‌ای و شهروندی را زنده کنند. همین نکته به دنبال خود آسیب‌های بسیاری را خواهد آورد که ضررهای اقتصادی و اجتماعی قابل‌توجهی را دامنگیر مردم خواهد کرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار