مدیر بازرگانی و مشاور مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور گفت: روزانه 28 قطار به صورت رفت و برگشت (54 قطار) از محدوده ایستگاه قزوین تردد می کنند. [روزانه 54 قطار از ایستگاه راه آهن قزوین تردد می کنند]
کد خبر: ۳۳۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 23 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، بهزاد کریمی روز سه شنبه در حاشیه دیدار خود با مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات دو خطه شدن ریل تهران - قزوین و قزوین - زنجان از جمله طرح های توسعه ای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی است که حداکثر تا 2 سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.
وی ادامه داد: طرح دو خطه شدن ریل راه آهن تهران - قزوین، محدوده آبیک تا قزوین تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه آن یعنی خط آهن قزوین - زنجان نیز تا حوالی سیاه باغ با 5 درصد پیشرفت فیزیکی بدون انحراف همراه است.
کریمی با اشاره به طرح توسعه ایستگاه راه آهن قزوین، ادامه داد: با همکاری متولیان امر برای احداث پل زیرگذر خلیج فارس، کار زیباسازی و نماسازی ایستگاه، نورپردازی های جدید و ورودی 2 باند قطار حومه ای جدید و مدرن (ریل باس) در این ایستگاه به انجام رسیده است.
مدیر بازرگانی و مشاور مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور با اشاره به طرح اجرایی خط آهن قزوین - رشت، گفت: در بازدید اخیر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از این خط، قول مساعد برای تزریق منابع مالی بدون هیچ محدودیتی داده شد و براساس آخرین اخبار دریافتی کشتی حامل ریل این خط نیز به مقصد ایستگاه سیاه چشمه قزوین، پهلوگیری کرده است.
وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن قزوین به عنوان یک ایستگاه باز بین المللی در دنیا شناخته شده که از سمت کهن دژ به خط شهر صنعتی البرز متصل و از این شهر ماهانه چند واگن کالا به سمت کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان و تاجیکستان صادر می شود.
کریمی با اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی، افزود: نرخ صادرات راه آهن در تعرفه مقررات بین المللی نسبت به جاده پائین تر و تشریفات و تسهیلات گمرگی آن نیز موجب شده تا کالاها به سلامت و ایمنی بیشتر به سایر کشورها منتقل گردد.
به گفته وی، ایمنی، کاهش مصرف سوخت، آلایندگی و اشغال کمتر فضای زمین و سرعت در حمل بار از جمله ویژگی های دیگر حمل و نقل ریلی است.
مدیر بازرگانی و مشاور مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور ادامه داد: با توجه به اینکه قزوین در آینده نزدیک به یک گلوگاه ترانزیتی تبدیل می شود از این رو مناسب است تا برای توسعه، ایجاد فضا، فرهنگ سازی فیزیکی و سایر موضوع های کمی و کیفی راه آهن در این استان برنامه ریزی صورت گیرد.
وی یادآور شد: از سرمایه گذاران خارجی نیز می توان در طرح های سرمایه گذاری تجاری، واردات و صادرات، به ویژه در خصوص ایجاد بندر خشک استفاده کرد.
کریمی در ادامه یکی دیگر از مزیت های اختصاصی راه آهن را در حمل انبوه بار دانست به گونه ای که یک واگن قطار با ظرفیت حمل 55تن بار 2.5 برابر یک تریلی ظرفیت داشته و یک قطار 30 واگنی، عبور 80 تریلی را در جاده ها کاهش می دهد، گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بارهای ریل پسند را که بیش از 20 هزار تن وزن و 150 کیلومتر حمل بار داشته را شناسائی و نسبت به هدایت آنها به استفاده از خطوط راه آهن اقدام کرده است.
کریمی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: امیدواریم با راه اندازی قطارهای ریل باس (حومه ای) در راستای کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا موفق عمل کرده تا شهروندان با سرعت و اطمینان بیشتری به مقاصد خود دست یابند.
مدیر بازرگانی و مشاور مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور میزان حوادث و سوانح جاده ای در جاده های استان قزوین را بالا دانست و یادآور شد: حمل و نقل ریلی از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار بوده و میزان تلفات آن نیز نسبت به جاده یک به 70 است.
وی در پایان اضافه کرد: استقبال از قطار ریل باس قزوین - تهران بسیار قابل توجه بوده و امکان افزایش تعداد قطارها، با توجه به درخواست استان نیز وجود دارد.
خط آهن قزوین - رشت به طول 164 کیلومتر با 75 درصد پیشرفت فیزیکی و عملیات اجرایی دو خطه شدن راه آهن تهران - قزوین به طول 142 کیلومتر نیز با پیشرفت مناسب همراه بوده و حداکثر تا اردیبهشت ماه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار