نورقلی پور:
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تعویض طرح تعویض یخچال های کارکرده با نو باید به گونه ای اجرا شود که مردم تشویق به مشارکت در این طرح شوند.
کد خبر: ۳۳۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 04 December 2016
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تعویض طرح تعویض یخچال های کارکرده با نو باید به گونه ای اجرا شود که مردم تشویق به مشارکت در این طرح شوند.

رامین نورقلی پور در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح تعویض یخچال های کارکرده پرمصرف با یخچال های ایرانی و اینکه در این طرح بهای یخچال فرسوده صفر ریال در نظر گرفته شده است، گفت:یخچال وسیله ای است که پس از کارکرد طولانی مدت قابلیت خود را از دست می دهد،اما اگر مردم بخواهند آن را بفروشند، سمساری ها آن را با حداقل قیمت می خرند و از این جهت باید حداقل قمیت مشخصی برای یخچال های فرسوده که از مردم گرفته می شود، محاسبه شود.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم که این طرح، طرح خوبی است، افزود: این طرح از یک جهت منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و از سوی دیگر، محیط زیست را حفظ می کند و باعث می شود کربن کمتری وارد جو شود؛چراکه به اندازه مصرف انرژی بیشتر، به همان نسبت تولید کربن و گازهای گلخانه ای نیز بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم گمیشان، بندرگز، بندرترکمن و کردکوی در مجلس با اشاره به اینکه امروز حتی میزان کربنی که در نتیجه ارسال یک ایمیل تولید می شود را محاسبه می کنند،خاطرنشان کرد: مقدار کربنی که یک یخچال برای مصرف تولید می کند بسیار بیشتر است و از این رو، مهم است که بتوانیم کالاهایی را با مصرف انرژی A به مردم معرفی کنیم.

نورقلی پور یکی دیگر از مزایای طرح تعویض یخچال های فرسوده با یخچال ها ایرانی را تشویق مردم برای استفاده از کالای داخلی عنوان کرد و تصریح کرد:اینکه مبلغی را برای یخچال دریافتی محاسبه نمی کنند ممکن است مشارکت مردم در این طرح را کاهش دهد.

وی افزود: برای مردم جای سئوال است که چرا برای وسیله ای که ممکن است بشود از آن در مصارف دیگر استفاده کرد مبلغی تعیین نمی کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: فرض کارخانجاتی مشارکت کننده در این طرح بر این است که وقتی وسیله ای را که راندمان کمتری دارد را از مشتری گرفته و وسیله ای با راندمان بیشتر در اختیار او قرار می دهند، فرض بر این است که آن دستگاه دیگر قابل استفاده نیست و بازیافتی است و به همین دلیل برای آن مبلغ تعیین نمی کنند در حالی که وقتی سمساری آن دستگاه را می گیرد آن را به فرد دیگری می فروشد اما برای وسایل بازیافتی هم می توان حداقل قیمتی را تعیین کرد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلات 30 میلیون ریالی برای خرید یخچال ایرانی با سود 4 درصد و مشکلاتی همچون ارائه ضامن و وثیقه گفت:متاسفانه این رویه عمومی است و تا پروسه ای که در بانک ها برای اعتماد سازی وجود دارد حل نشود این قسمت قضیه همیشه وجود دارد، چون قطعا کارخانجات مشارکت کننده در طرح نمی توانند برای ارائه این تسهیلات به مشتریان خود ضمانت نامه بانکی برای آن ها صادر کنند.

وی ادامه داد: بخشی از پروسه مشارکت در این حوزه بانک های عامل هستند و این انتقاد به رویه پرداخت وام در بانک ها وجود دارد؛اما انتظار می رود این رویه را در طرح های اینچنینی آسان تر کنند تا مردم بتوانند  از آن ها استفاده کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مجموع این طرح را مفید می دانم و معتقدم که یک بازی برد- برد و به نفع تولید کننده داخلی و مردم است، خاطرنشان کرد: این طرح را از یخچال می توان به سایر وسائل برقی خانگی نیز تعمیم داد،چراکه اگرچنین شرایط و مشوق هایی برای تعویض این کالاها ایجاد شود تا مردم بتوانند نسبت به نو کردن کالای فرسوده منزل خود اقدام کنند، هم برای آن ها خوشایند خواهد بود و هم تولید کننده داخلی را منتفع می کند.

گفتنی است؛ طرح جایگزینی یخچال‌های فرسوده که از اول سال گذشته منتظر کلید خوردن بود، سرانجام پس از گذشت بیش از یک سال اجرایی شد.بر اساس اعلام سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا)، طرح جایگزینی محصولات فرسوده یخچال و فریزر با محصولات پربازده با بودجه‌ای بالغ بر ۷۲ میلیارد ریال با همکاری سه کارخانه ایرانی اجرایی می‌شود.در طرح پایلوت تعویض لوازم خانگی فرسوده، سابا با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه برای اجرای طرح جایگزین یخچال و فریزر فرسوده با محصولات پربازده از طریق تحویل و اسقاط یخچال و فریزرهای فرسوده از متقاضیان و جایگزینی آنها با یخچال و فریزر با رتبه انرژی A و بالاتر اقدام کرده است.

بر این اساس،تحویل یخچال و فریزرهای فرسوده از متقاضیان،اسقاط محصول فرسوده و خارج کردن کامل آنها از گردونه استفاده مجدد،اعطای وام کم‌بهره ۴ درصد با بازگشت سه ساله حداکثر به مبلغ یخچال و فریزر پربازده موردنظر تا سقف سی میلیون ریال و استفاده انحصاری از محصولات تولید داخل با رتبه انرژی A و بالاتر،از جمله شرایط این طرح آزمایشی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار