رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران گفت: رقابت منطقه‌ای را بدلیل فقدان برنامه‌ریزی مطلوب در زمینه طلا و جواهر به کشورهای همسایه‌ واگذار کرده‌ایم.
کد خبر: ۳۴۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 10 December 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، عبادالله محمدولی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی طلای جنوب در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی طلا و جواهر در این جزیره اظهار کرد: عدم حمایت از تولیدکنندگانی که سرمایه وسیع خود را در حوزه تولید طلا متمرکز کرده‌اند، موجب شده تا ما عملا بازارهای منطقه را به تدریج از دست بدهیم و در یک رقابت منطقه‌ای، بازار را به کشورهای همسایه‌مان واگذار کنیم.

وی با بیان این که عمده تولیدکنندگان طلا و جواهر در ایران قادر به رقابت با تولیدکنندگان خارجی بخصوص تولیدکنندگان ترکیه‌ای نیستند، افزود: در حال حاضر بالغ بر 350 هزار نفر در ترکیه صرفا در حوزه تولید طلا فعالیت می‌کنند و این آمار جدای از اشتغال بسیار وسیعی است که در زمینه فروش طلا در این کشور و همین طور بازاریابی جهانی آن وجود دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران ادامه داد: صنف طلا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کوچکترین مشکلی برای دولت نداشته است و از سوی دیگر تمامی تنش‌های اقتصادی در بازار را در درون خود تحمل کرده و مهار داشته و لذا این صنف از جمله صنوفی است که اگر اندکی توجه به آن صورت گیرد، قادر است در زمینه ایجاد اشتغال در کشور کمک بسیار بزرگی به دولت داشته باشد.

محمدولی خاطرنشان کرد: ما از دولت انتظار حمایت مالی نداریم، بسیاری از انتظارات ما از دولت و مجلس در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلانی است که اگر اصلاح شود، نه تنها درآمدزایی بالایی برای کشور خواهد داشت، بلکه به توفیق سیاست‌های اقتصادی دولت و نظام نیز کمک می‌کند.

وی با اشاره به بخشی از هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشورهای منطقه در زمینه طلا و جواهر، عنوان کرد: طلا یک کالای سرمایه‌ای برای بسیاری از مردم کشور ماست، اما شرایط کنونی بازار طلا و نحوه دریافت مالیات ارزش افزوده از طلا موجب شده تا عملا سرمایه‌های مردم از این حوزه به تدریج فراری شده و گردش مالی حوزه طلا در کشورمان که اشتغال بالایی را صرف خود کرده است، از بین برود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران گفت: 6 سال است که نحوه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده (معادل 9 درصد) از صنف طلا به اشتباه از کل رقم فاکتور خرید مردم و به تبع از طلافروشان گرفته می‌شود و این موضوع باعث شده تا مردم تمایل‌شان برای سرمایه‌گذاری در زمینه طلا از دست بدهند.

محمدولی در بخش دیگری از اظهارات خود از صنعت طلا به عنوان یک هنر – صنعت یاد کرد و عنوان داشت: از مجموع حدود 10 هزار واحد تولیدی کنونی در کشور تنها سه درصد آنها واحدهای تولیدی صنعتی هستند و در 97 درصد از واحدهای تولیدی به شیوه سنتی کارها تولید می‌شود.

وی در همین زمینه توضیح داد: صنعت طلا در ایران باید به سمت صنعتی‌شدن گام بردارد و نباید احساس کنیم که این صنعت یک صنعت لوکس برای کشور است، بلکه طلا و جواهر نه تنها می‌تواند محور سرمایه‌گذاری باثبات مردم باشد، بلکه قادر است در صورت حمایت‌های قانونی به یک حوزه پراشتغال و پررونق تبدیل شود.

این فعال اقتصادی کشورمان ادامه داد: در گذشته نه چندان دور بازار طلای کشورهای مختلف عربی حوزه خلیج فارس در تسخیر کامل تولیدکنندگان ایرانی قرار داشت اما غفلت ما از این صنعت موجب شد تا اکنون کشورهای هند، ترکیه، امارات و ... به سرعت جای ما را در این بازارها گرفته و روز به روز به حجم فعالیت‌هایشان در این بخش بیافزایند.

محمد ولی گفت: در مناطق جنوبی ایران، طلا بخشی از زندگی مردم است و مردم طلا را به عنوان یک کالای لوکس قلمداد نمی‌کنند، بلکه طلا به عنوان بخشی از نیاز آنها مطرح است و اگر تولیدکنندگان داخلی ما نتوانند همگام با نیازهای داخلی گام برداشته و دانش تولید خود را بر اساس مدل‌های روز به روزرسانی کنند، بدون شک تولیدات خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، جای تولیدات داخلی را خواهد گرفت و متأسفانه حجم کالای خارجی موجود در بازار روز به روز در حال افزایش است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران اضافه کرد: حجم گردش مالی سالیانه در حوزه طلا در جهان 1200 میلیارد دلار است و ما باید سهم خودمان را از این گردش مالی تعیین کرده و به سوی تحقق آن گام برداریم.

وی تصریح کرد: اگر حتی یک درصد از این میزان را هدف‌گذاری کنیم، حداقل 400 تا 500 هزار شغل مستقیم و بیش از 4 برابر این میزان شغل غیرمستقیم در کشورمان ایجاد می‌شود و رسیدن به این سهم از بازار جهانی طلا کوچک‌ترین هزینه‌ای نیز برای دولت و کشور ندارد بلکه تنها به سیاست‌گذاری و حمایت قانونی نیاز است که بخش تخصصی و علمی طلا در کشور آماده است تا محورهای این سیاست‌ها را در اختیار دولت و مجلس قرار دهد.

محمدولی، فرصت‌سوزی در زمینه حمایت از تولید در کشور را دلیل اصلی از دست رفتن بازارهای منطقه دانست و عنوان کرد: شیوه اشتباه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنف طلا در طول چند سال اخیر موجب شده تا بنیه این صنف و صنعت تضعیف شده و عملا حجم بالای سرمایه‌های مردم در حوزه طلا از این بخش خارج شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار