مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: متوسط خسارات آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی دنیا 40 درصد است که این موضوع در کشور 35 درصد است.
کد خبر: ۳۴۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 15 December 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حسين شریعتمدار صبح امروز در سی و هفتمین همایش سالیانه نباتات کشور در بندرعباس با اشاره به اینکه ایجاد ساختارهای جدید در سازمان حفظ نباتات کشور از ضروریات این حوزه است، اظهار کرد: ساختار علمی، ذهنی و تشکیلاتی از مهم‌ترین ساختارهایی است که باید ایجاد شود.
 
وی با اشاره به اینکه کشاورزان به‌عنوان ذینفع و دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان سیاست گزار،  نقش مهمی در اجرای سیاست‌های سازمان حفظ نباتات کشور دارند؛ اظهار کرد: حذف سموم پرخطر، آموزش بهره‌برداران و مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌ها باید به‌طورجدی پیگیری شود .
 
رئیس سازمان  حفظ نباتات کشور تصریح کر: در سال گذشته در کشور مبارزه با آفات و بیماری‌ها در بیش از 23میلیون هکتار در بخش باغبانی، 16میلیون هکتار در حوزه زراعی، 2میلیون هکتار مدیریت آفات و یک‌میلیون و 700هکتار در بخش شبکه مراقبت انجام شد.
 
شریعتمدار اضافه کرد: همچنین مبارزه باسن گندم در 2میلیون هکتار از اراضی گندم  انجام شد.
 
وی بابیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز، بهره‌گیری از پهباد در پایش آفات از دیگر اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور در سال گذشته بوده است، خاطرنشان کرد: تولید 300 تن صابون حشره‌کش، گسترش مبارزه غیر شیمیایی و ثبت 450برند سموم از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان حفظ نباتات کشور در سال جاری است.
 
این مقام مسئول با اشاره به ورود آفت مگس زیتون به کشور در اوایل دهه 80، بیان کرد: اکنون سه استان ایلام، زنجان و قزوین به‌طور ویژه‌ای با این آفت مواجه هستند و هرساله برای مهار مشکلات ناشی از این آفت، هزینه بالایی برای تهیه سم صرف می‌شود.
 
مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: استان‌های مرزی بخصوص استان هرمزگان درزمینهٔ اجرای طرح‌های کنترلی در مبادی ورودی برای جلوگیری از آفت‌های نباتی بسیار اهمیت دارند و ضمن تأکید و تلاش برای تقویت کنترل‌ها در این زمینه از مردم استان هرمزگان نیز تقاضا داریم تا در این زمینه مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا مبادا با ورود یک نهال به کشور این آفت‌های جدید نیز وارد کشورمان شوند.
 
شریعتمدار ساماندهی 4 هزار واحد فروشگاه غیرمجاز در کشور را از موفقیت‌های سازمان حفظ نباتات کشور دانست و عنوان کرد: 450 واحد فروشگاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال این واحدها ساماندهی شوند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار