مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه 27 اردیبهشت ماه پنجمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» برگزار می‌شود، گفت: 400 نفر با هزار و 700 اثر در این کنگره شرکت کردند.
کد خبر: ۳۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 12 May 2015
سید سعید سرابی در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی و خیام در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: ستاد بزرگداشت روز ملی فردوسی امسال برای نخستین‌بار در مشهد به ریاست فرماندار مشهد تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار با همکاری قطب فردوسی‌شناسی دانشگاه فردوسی، همایش علمی فرهنگی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این همایش که 23 اردیبهشت برگزار می‌شود میزبان محققین و پژوهشگران فردوسی‌شناس است و فعالانی مانند عباس سرافراز، گوهری، حیدرنیا و ... در آن سخنرانی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در این همایش علمی 120 مقاله به دبیرخانه رسیده است که از آن میان 30 مقاله منتخب ارائه می‌شود.

سرابی از برگزاری همایشی با همکاری موسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی در مدرسه شهید مصلی‌نژاد در تاریخ 25 اردیبهشت ماه جاری خبر داد و افزود: این برنامه با حضور نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: اهدای نشان هنر و فرهنگ به اساتید ادبیات و فردوسی‌شناس در خراسان رضوی که از سال گذشته برگزار شده بود نیز امسال با تجلیل از سه استاد و چهره فعال در این عرصه ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به پنجمین کنگره شعر توس تا نیشابور نیز اشاره کرد و گفت: 400 نفر با هزار و 700 اثر در این کنگره شرکت کردند که نکات مهمی همچون 40 اثر از نیشابور و بیش از 500 اثر در بخش شعر سپید را دارد.

سرابی برگزاری این برنامه را در 27 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد و ادامه داد: دو شب شعر در این برنامه اجرا می‌شود و آغاز برنامه در آرامگاه فردوسی و اختتامیه آن در آرامگاه خیام است.

وی از حضور قطعی مقامات عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌های متنوع بزرگداشت حکیم فردوسی و حکیم خیام در مشهد، توس و نیشابور خبر داد و گفت: بر اساس همکاری‌های انجام شده قرار است پس از اتمام این کنگره، در شهرهای دوشنبه و هرات افغانستان این برنامه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال بسیاری از سازمان‌های دولتی در برگزاری برنامه‌های بزرگداشت فردوسی همکاری داشتند که از آن جمله می‌توان به آموزش و پرورش، شهرداری مشهد و نیشابور، شوراهای اسلامی در شهرستان‌ها و شورای عالی استان‌ها و ... اشاره کرد.

سرابی در پاسخ به این سئوال که «چرا برنامه های بزرگداشت فردوسی و خیام نسبت به حافظ و سعدی در شیراز به صورت گسترده برگزار نمی‌شود» تاکید کرد: اتفاقا تلاش ما این است که این برنامه ها را در هر سال بهتر از سال گذشته برگزار کنیم و خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این بخش کمک بسیار خوبی به ما داشته است به طوری که امسال علاوه بر افغانستان در کانادا نیز با حضور آقایان حقی و اسلامی‌ندوشن برنامه‌ها اجرا و حدود 20 استان کشور نیز درگیر برگزاری برنامه بزرگداشت روز ملی فردوسی هستند و نباید برنامه‌های اجرایی در شیراز مصداق جمله «مرغ همسایه غاز است»، شود زیرا فاصله میان روزهای ملی فردوسی و خیام یک فرصت بی‌بدیل برای خراسان است.

وی افزود: در هر حال با وجود اینکه آسمان مفاخر خراسان رضوی پر نور است اما ما تاسف عدم برگزاری برنامه‌های ویژه اساتید و مفاخری همچون علی شریعتی، مهدی اخوان ثالث و ... را می‌خوریم که تاکنون نتوانسته‌ایم آنها را بیشتر به مردم معرفی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه‌های ویژه روز ملی خیام نیز اشاره کرد و گفت: همایش «آفتاب صبح نیشابور»، رونمایی از مجسمه خیام در باغ نیشابور و برگزاری شعر و موسیقی به همراه کارگاه خوشنویسی از جمله این برنامه‌ها است.

سرابی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه «چرا برخی از شهرستان‌ها از اجرای موسیقی قبل از تشکیل جلسه شورای فرهنگی خودداری می‌کنند»، تصریح کرد: عرصه موسیقی خراسان منتظر نتیجه شورای فرهنگی نیست زیرا قرار نیست این شورا به علت مجوز دادن به برگزاری موسیقی برگزار شود و هر شهرستان بر اساس قوانین مشخص شده خود و اجازه فرماندار باید شیوه‌نامه خود را تنظیم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار