نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نشست شورای اداری استان، استان یزد را کانون ثبات و پایداری در دل کویر و محل تبلور تمدن و فرهنگ اسلامی خواند و گفت: استان یزد نیازمند بودجه نیست بلکه با توجه به استعدادهای مادی و معنوی، تنها نیازمند صدور مجوزها و حمایت‎‎های لازم از سوی دولت است.
کد خبر: ۳۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 13 May 2015
به گزارش تابناک یزد، "محمدرضا تابش" آب را اصلی‎‎ترین مسئله استان دانست و تاکید کرد: تامین آب و شرب مردم از وظایف دولت است و حواله کردن تامین آن به مشارکت مردم دور از انصاف است.

تابش در این باره خواستار عنایت دولت شد و ادامه داد: در سایر مصارف گزینه‎‎های انتقال آب از خزر و خلیج فارس مورد مطالعه قرار گرفته و بخش خصوصی منابع آن را تامین خواهند کرد.

وی با اشاره به طرح بیع متقابل در اجرای طرح‎‎های فاضلاب برخی شهرستان‎‎های استان، آب‌‌گردانی و استفاده آب استحصالی از پساب برای بخش کشاورزی و محیط زیست را راهکار خوبی برای استان کم آب استان ذکر کرد.

این نماینده مجلس، معادن را جزو انفال خواند و از این که پروانه بهره‎‎برداری معادن توسط دولت اخذ شود و حق انتفاع آن از مردم گرفته شود، گلایه کرد.

وی با اشاره به استخراج معادن قبلاً استخراج شده، خواستار توجه و برنامه‎‎ریزی دولت در خصوص اکتشاف معادن جدید براساس عناصر در اولویت شد.

کم آبی راه توسعه را به روی یزد بسته است

"محمد صالح جوکار" نماینده مردم یزد و اشکذر نیز در این نشست استان یزد را از هر جهت الگویی برای تمدن ایران اسلامی دانست و گفت: یزدی‎‎ها با کمترین امکانات و در کمترین فضا در برابر ناملایمتی‎‎های طبیعت از تهدیدات فرصت ساخته و این دیار را آباد کردند.

وی با بیان این که آب راه توسعه را به روی یزد بسته است، گفت: این محدودیت مانع ایجاد و توسعه خیلی از صنایع و سرمایه‎‎گذاری‎‎ها در استان شده است.

جوکار با اشاره به روند کند اجرای خط انتقال آب از بهشت آباد، خواستار تامین اعتبار چند هزار میلیاردی این طرح از طریق معادن استان شد.

وی با تاکید بر این که با بودجه قطره چکان فعلی، آب به یزد نمی‎‎رسد، گفت: استفاده از فاینانس را نیز به عنوان دیگر راهکار برای سرعت بخشیدن به اجرای این طرح بیان کرد.

وی با اشاره به آبرسانی با تانکر به 345 روستای استان، این موضوع را یک تهدید عینی برای استان خواند.

این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت‎‎های صنعت استان، نیاز آنها به سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: صنعت نساجی استان برای قرار گرفتن در رتبه اول کشور همانند گذشته نیامند نوسازی است و این امر حمایت‎‎های دولت را می‎‎طلبد.

وی با تاکید بر رشد متوازن استان، سرمایه‏‏گذاری سرمایه‎‌‌گذاران در مناطق محروم را نیازمند مشوق‎‎ها و حمایت‎‎های دولت خواند.

جوکار درخصوص خام فروشی معادن استان نیز گلایه کرد و خواستار توجه دولت به ارتقای منزلت فرهنگیان شد.

رییس مجمع نمایندگان استان در پایان نیز با بیان این که بودجه استان یزد تنها یک چهارم درآمد تولیدی استان برای دولت است، پیشنهاد کرد: استان یزد به عنوان پایلوت بودجه خود را تنها از محل درآمدهای استانی خود تامین کند و الگویی برای خودکفایی دیگر استان‎‎ها شود.

یزد، یک استان دو قطبی است

نماینده حجت الاسلام "دخیل عباس زارعزاده" نماینده 5 شهرستان استان نیز گفت: استان یزد هر چند از بیرون یک استان برخودار دیده می‎‎شود ولی در واقع از دو قطب برخودار و بسیار محروم و مهاجر ده تشکیل شده است به نحوی که شاید 50 درصد جمعیت استان را مهاجران حوزه بنده تشکیل بدهند.

وی رفع تبعیض و بی عدالتی و توسعه متوازن در تامین زیرساخت‎‎ها را خواسته اصلی مردم حوزه خود خواند و افزود: کمبود شدید اعتبارات عمرانی، کمبود شدید انگیزه و مشوق برای سرمایه‎‎گذاری در این حوزه، کمبود شدید زیرساخت‎‎ها جهت توسعه سرمایه ‎‎گذاری از عمده مشکلات شهرستان‎‎های بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز است.

وی با بیان این که شهرستان بافق بهشت معادن کشور است، این شهرستان را بی بهره از بسیاری از امکانات زیرساختی خواندو گفت: در مورد صنایع جوار معدنی این شهرستان که توسط بخش خصوصی در حال اجراست بسیار کم لطفی شده است.

زارعزاده در ادامه به تفکیک هر کدام از شهرستان‌‌های حوزه خود به تشریع مشکلات و ظرفیت‎‎های هر یک پرداخت.

در این نشست که با سخنرانی معاون اول رییس جمهور و همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی کشور همراه بود، دکتر قمی و دکتر داد به نمایندگی از صنایع استان، مشکلات این حوزه را بیان کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار