کد خبر: ۳۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ 20 December 2016
به گزارش تابناک یزد،اخيراً تجمع اعتراضي تعدادي از سهامداران شركت تعاوني مسكن مهر شهيد احمدي روشن(موسوم به بنياد شهيد) به نقل بسياري از محافل و سايت‌هاي خبري يزد تبديل شده است و حتي معترضان، مشكلات خود را به صورت نامه‌اي به مسئولان استان انعكاس داده‌اند.

اعضاي معترض نسبت به تاخير در زمان تحويل واحدهاي خود و قيمت تمام شده‌ي آنها معترض هستند و خواستار شفا‌ف‌سازي حساب‌هاي مالي اين طرح هستند.

اجراي اين طرح يك‌هزار واحدي مسكن مهر در قالب پنج فاز از سال 1392 آغاز شده است و هم‌اكنون تعدادي از فازهاي يك نيز به متقاضيان واگذار شده است.

"دانيال نظري" نماينده معترضان اين شركت تعاوني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، يكي از مشكلات مهم در رابطه با اين طرح را عدم شفاف‌سازي در قيمت تمام شده‌ي واحدها ذكر مي‌كند و مي‌گويد: به گفته‌ي مسئولان طرح ابتدا اين واحدها با قيمت تمام شده حدود 50 ميليون تومان به اعضاء گزارش شد ولي در سال 94 قيمت تمام شده 80 ميليون و در سالجاري به صورت علي‌الحساب 100 ميليون تومان تعيين شده است در حالي كه هدف از طرح‌هاي مسكن‌ مهر خانه‌دار شدن اقشار كم‌درآمد جامعه است و پرداخت اين ميزان آورده از توان مالي بسياري از اعضاء خارج است.

وي عدم عقد قرارداد با اعضاء را يكي ديگر از مشكلات عنوان و اظهار مي‌كند: براساس قانون شركت‌هاي تعاوني نهايتاً پس از يك‌سال فعاليت بايد با اعضاي خود قرارداد منعقد كنند ولي چنين اتفاقي در اين شركت نيافتاده است.

وي همچنين مي‌گويد: براساس اساسنامه شركت‌هاي تعاوني 35 درصد از اعضاي تعاوني بايد از سهامداران غيرعضو باشند در حالي كه شركت از شروع عمليات اجرايي طرح تاكنون هيچ دعوت و اقدامي در اين خصوص صورت نداده است.

نظري نسبت به نداشتن پيمانكار واحد با گريد انبوه‌سازي نيز گلايه مي‌كند و اين موضوع را دليل مشخص نبودن قيمت تمام شده و زمان واگذاري واحدها عنوان مي‌كند.

نماينده معترضان اين شركت تعاوني مسكن مهر در پايان نيز عدم انجام حسابرسي مالي و تعيين قيمت كارشناسي واحدها را يكي ديگر از مشكلات ذكر و در مورد اخذ تعهدنامه محضري از متقاضيان در هنگام واگذاري واحد براي پرداخت بي چون و چراي ساير هزينه‌ها گلايه مي‌كند و اين اقدام را بي‌احترامي نسبت به اعضاي شركت تعاوني كه از خانواده شهدا، ايثارگران و نخبگان استان هستند، مي‌داند.

تلاش براي تكميل طرح تا پايان سال

اين سخنان در حالي است كه "محمدرضا بهنيا" مدير عامل شركت تعاوني مسكن مهر شهيد احمدي روشن نظراتي دقيقاً عكس اين موارد را دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: ساخت اين مجموعه در مدت زمان طي شده از آغاز طرح يك ركوردشكني در كشور محسوب مي‌شود به نحوي كه به طور ميانگين هر روز، يك واحد از اين مجموعه مسكوني تكميل شده است.

وي در مورد روند پيشرفت اين مجموعه مسكوني تصريح مي‌كند: طرح شامل 984 واحد مسكوني در قالب پنج فاز اجرايي كلنگ‌زني شده است كه در حال حاضر فاز اول شامل 168 واحد به متقاضيان واگذار شده است و هم‌اكنون حدود 40 نفر در واحدهاي خود ساكن هستند، فاز دوم نيز با 168 واحد آماده تحويل است، فاز سوم با 192 واحد در مرحله نصب آسانسور جهت تحويل به متقاضيان است و فازهاي چهارم و پنجم نيز به ترتيب با 216 و 240 واحد داراي پيشرفت‌هاي فيزيكي 85 و 75 درصد هستند.

بهنيا از تلاش براي واگذاري كامل واحدهاي اين مجموعه مسكن مهر به متقاضيان تا پايان سالجاري خبر مي‌دهد و ياداور مي‌شود؛ علاوه بر ساخت واحدهاي مذكور، چهار هكتار خيابان و محوطه‌سازي در اين طرح ديده شده كه با هزينه‌هاي خود شركت تعاوني ايجاد شده است.

وي با تاكيد بر اين كه متاسفانه اين طرح از يادانه‌هاي دولتي مربوط به مسكن مهر محروم بوده است، مي‌گويد: حتي تاسيسات زيربنايي مانند آب و برق و فاضلاب و غيره در اين طرح از سوي خود شركت تعاوني ايجاد و تامين اعتبار شده است.

مدير عامل شركت تعاوني مسكن مهر شهيد احمدي روشن با اشاره به استفاده از مصالح ساختماني مرغوب  در اين مجموعه، ادعاي نداشتن آيين‌نامه 2800 ساختمان در اين مجموعه را تكذيب كرده و مي‌گويد: خوشبختانه در حال اخذ پايان كار فازهاي تكميل شده اين مجموعه هستيم و مشكلي نيز در اين رابطه براي اخذ مجوزها نداشته‌ايم.

وي از مهمترين علل افزايش قيمت تمام شده واحدها كه مورد اعتراض برخي اعضاء بوده است، نيز به مواردي مانند حذف كمك‌هاي دولتي در قبال مسكن مهر مانند تامين تاسيسات زيربنايي رايگان، عوارض شهرداري و ساير يارانه‌هاي دولتي، افزايش زيربناي واحدهاي مسكوني از ميزان معمول مسكن‌هاي مهر به 110 تا 120 متر مربع، تاكيد بر كيفي‌سازي جهت اكرام متقاضيان طرح كه از خانواده معزز شهدا و ايثارگران و نخبگان استان هستند و همچنين كاهش تراكم علي‌رغم داشتن مجوز تراكم بالاتر طرح، اشاره مي‌كند.

بهنيا با اشاره به سوابق و تجربيات خود در حوزه انبوه‌سازي، عدم انتخاب پيمانكار واحد براي اين طرح و استفاده از پيمانكاران متعدد در بخش‌هاي مختلف طرح را در راستاي كاهش قمت تمام شده اعلام و تاكيد مي‌كند: در صورت استفاده از پيمانكار واحد در اين طرح قطعاً قيمت تمام شده 25 درصد نسبت به قيمت كنوني افزايش مي‌يافت.

برگزاري نشست مشترك براي شفاف‌سازي مالي

"حسين كارگر" مدير تعاون اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان نيز در اين باره در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، به بازديد اخير خود از اين مجموعه اشاره مي‌كند و مي‌گويد: خوشبختانه مشكلي به لحاظ اجراي طرح در اين مجموعه يك‌هزار واحدي وجود ندارد و روند پيشرفت طرح نيز مطلوب بوده است.

وي با بيان اين كه وظيفه بخش تعاون نظارت بر امور تعاوني‌هاست، تصريح مي‌كند: البته وقتي تعاوني به صورت تخصصي در حوزه‌اي ورود مي‌كند برخي از نظارت‌هاي تخصصي مانند كيفيت و مسائل ديگر به عهده دستگاه‌هاي متولي همان حوزه قرار مي‌گيرد لذا قاعدتاً در موضوع قيمت كارشناسي واحدهاي مذكور نه تخصص و نه دخالتي داريم.

كارگر اضافه مي‌كند: با اين وجود و به دنبال اعتراضاتي كه وجود داشت، از هيئت مديره شركت تعاوني مذكور خواسته شده تا در نشستي مشترك با مديريت تعاون در اين رابطه شفاف‌سازي كند كه در همين راستا تاريخ نهم ديماه سالجاري تعيين شده است.

وي مي‌گويد: اميدواريم كه معترضان در اين رابطه قانع شوند ولي در غير اينصورت طبق قانون و در صورت عدم تفاهم سهامدارن و هيئت مديره تعاوني مراتب به مرجع رسيدگي موارد حقوقي در اين رابطه يعني مركز داوري اتاق تعاون ارجاع و پس از داوري، حكم قطعي از لحاظ قضايي توسط دادگستري اعلام مي‌شود.

مدير تعاون اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان در مورد برگزاري مجمع با حضور سهامداران كه مورد اعتراض بود نيز اظهار مي‌كند: براساس بند 10 قانون اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 مصوب سال 1386، شركت‌هاي تعاوني مي‌توانند بخشي از سهام خود را به اعضاي غيرعضو واگذار كنند و طبق همين قانون نيز الزامي براي هيئت مديره جهت دعوت از سهامداران غيرعضو در جلساتش وجود ندارد.

كارگر در پايان نيز در مورد ادعاي عدم حسابرسي مالي مجموعه نيز مي‌گويد: خوشبختانه اين شركت تعاوني داراي حسابرس قانوني است و حسابرسي از آن نيز صورت گرفته و مدارك و اسناد حسابرسي‌هاي انجام شده نيز به مراجع مربوطه ارائه شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار