تابناک: رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان سمیرم گفت: حفر هر گونه چاه مجاز و غیر مجاز باعث خشکی و در معرض خطر قرار گرفتن چشمه های این شهرستان می شود.
کد خبر: ۳۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳ 13 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، احمد قربانی شامگاه سه شنبه در نشست بررسی مشکلات و مسائل کشاورزی، آب و خاک منطقه سمیرم، با اشاره به ادامه خشکسالی و تبعات آن اظهار کرد: طبیعی است زمانی که برف به عنوان پشتوانه ذخیره آب نبارد چشمه ها هم کم آب تر می شوند و حفر چاه نیز روند خشک شدنشان را سرعت می بخشد.

این مسئول صنف کشاورزی جاری بودن آب در هفت ماه سال و نیز بی آبی در پنج ماه ابتدایی سال در این شهرستان را یادآور شد و افزود: پیشنهاد ما اجرای طرح های آبخیزداری و استخرهای ذخیره آب در هر مزرعه و در ادامه تسطیح اراضی و آبیاری تحت فشار برای مقابله با بحران خشکسالی است.

قربانی تصریح کرد: روان آبهای سطحی زیادی در ماه های نیمه دوم سال در این شهرستان جاری و رهاست که اگر این روان آبها و آبهای فصلی مدیریت شوند در نیمه اول سال مشکلات کمتری در بخش تامین آب کشاورزی وجود خواهد داشت.

نماینده مردم سمیرم در مجلس نیز گفت: ضرورت برنامه ریزی صحیح و دقیق برای بهره وری در مناطقی که منابع آب کافی دارند بیش از پیش احساس می شود.

سکینه عمرانی با تاکید بر غیرکارشناسی بودن انتقال آب از شهرستان سمیرم به دیگر مناطق خاطر نشان کرد: غیر منطقی است که ما سرمایه ملی را صرف انتقال آب کنیم در حالی که در همین منطقه با مدیریت درست می توان بیشترین بهره برداری را داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نهم درباره اجرای الگوی کشت اظهار کرد: سمیرم ظرفیت خوبی برای اجرای طرح الگوی کشت و توسعه کشاورزی پایدار دارد.

شهرستان سمیرم با پنج هزار و 224 کیومتر مربع مساحت دارای 36 هزار هکتار باغ، 22 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.

در این شهرستان که در جنوب استان اصفهان قرار دارد سالانه علاوه بر محصولات زراعی مختلف 350 تا 400 هزار تن سیب درختی تولید می شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار