به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، اردوغان به هنگام آغاز بحران سوریه عمق استراتژیک خود را این گونه تعریف می کند: تا چند روز آتی انشالله با سقوط اسد نماز را در مسجد اموی حلب برپا خواهیم نمود.
کد خبر: ۳۴۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳ 26 December 2016
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، اردوغان به هنگام آغاز بحران سوریه عمق استراتژیک خود را این گونه تعریف می کند: تا چند روز آتی انشالله با سقوط اسد نماز را در مسجد اموی حلب برپا خواهیم نمود. اما چند ماه بعد از شروع بحران نه تنها این وعده محقق نشد بلکه با پا گرفتن داعش و سایر گروه های تروریستی و با مداخله ایران، حزب الله و روسیه، این وعده به رویایی غیر قابل تحقق بدل شد. حال نه تنها حلب بدست ارتش سوریه افتاده است بلکه آرزوی ترکیه مبنی بر سقوط اسد نیز بر باد فنا رفته است. در این شرایط اردوغان ظاهرا استراتژی بطئی دیگری را تعقیب می نماید. شاید البته این نشان از واقع بینی و پراگماتیزم اردوغان باشد که هدف خود را تسخیر الباب قرار داه است.
 
الباب
شهر الباب در 30 کیلومتری مرز ترکیه واقع شده و برای  ترکیه از اهمیت بالای برخوردار است. با تصرف الباب و جلوگیری از سقوط آن توسط یگانهای مدافع کرد که آنکارا آنها را جزیی از تروریستهای پ ک ک میداند اردوغان می تواند از ان بعنوان  برگ برنده ای برای مقاصد سیاسی خود استفاده کند. عملیات سپر فرات توانست انچه راهکار ترکیه در مساله سوریه نام گرفته بود را عملی کند. ترکیه در آرزوی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در منطقه نزدیک مرزهای خود بود . حال با تصرف الباب می تواند به آرزوی چند ساله خود دست یابد.
 
علاوه بر این نزدیکی الباب به حلب هم میتواند قدرت چانه زنی اردوغان در مسایل شمال سوریه را افزایش دهد. به نظر میرسد علیرغم تلفات سنگین ترکیه در جنگ الباب منتظر نبردهای شدیدتری باشیم که در نهایت شهر الباب را به کنترل ترکیه در خواهد آورد.
نتیجه تصویری برای منطقه الباب 
 
تصرف الباب از سویی دیگر این امکان را به ترکیه میدهد که کمربند امنیتی مرزهای خود را تا عمق 30 کیلومتری خاک سوریه افزایش دهد. از طرف دیگر تصرف الباب به مثابه ورود به دروازه تصرفات داعش در شمال سوریه خواهد بود  که مهمترین آنها شهر رقه است. این یعنی اینکه اردوغان مهیای تصرف رقه است تا قبل از ورود کردها به پایتخت داعش ، خود آن را تسخیر نماید و خود را بعنوان پایان بخش عمر تروریسم جهانی داعش جا بزند.
 
حسن امین آبادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار