کد خبر: ۳۵۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 02 January 2017
به گزارش تابناک یزد،کافی است سرمایه‎‎گذاری و رقابت در بازار را تجربه کرده باشید تا بدانید با تجربه بودن از عواملی است که موجب اعتماد مشتری و کارفرما می‌شود. با توجه به این موضوع، کار کردن بانوان در این محیط با سختی‌های زیادی همراه است. البته درچنین شرایطی همواره تلاش و پشتکار موجب پیشرفت می‌شود و می‌توان تمام این سختی‌ها را پشت سر گذاشت. در ادامه پای صحبت‌های «مرضیه حسن رضاییان» بانوی کار آفرین یزدی می‌نشینیم. او دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران است که مدرک کارشناسی خود را در سال 83 از دانشگاه یزد و در رشته مهندسی صنایع کسب کرد.
گفت و گوی همشهری با این کارآفرین در ادامه می‌آید.
  • در چه سنی کار خود را آغاز کردید؟
از دوران دانشجویی و به سبب رشته‎‎ تحصیلی‎‎ام برای انجام طرح‌های درسی به واحدهای صنعتی رفت و آمد داشتم. از طرفی یکی از اساتیدم در پارک علم و فناوری مشغول به کار بود و به پارک علم و فناوری رفتم؛ اما کار حرفه ای را پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی و از 22 سالگی با همکاری یکی از همکلاسی‌هایم آغاز کردم.
  • در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته‎‎اید و مجموعاً چند نفر در مجموعه شما فعالیت دارند؟
اولین زمینه کاری من مدیریت طرح‎‎‌های عمرانی بود ولی پس از آن به سراغ مدیریت استراتژیک رفتم و سومین زمینه کاری‎‎ام عارضه‌‌یابی سازمانی برای واحدهای صنعتی بود. در چهارمین قدم دوره‌های آموزشی برای مدیران را برگزار کردیم و در حال حاضر نیز با توجه به این که محل کارمان پارک علم و فناوری است، برای بیشتر شرکت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، کار پشتیبانی از نرم افزار را انجام می‌دهیم.
در این 12 سال برای بیش از 100 نفر اشتغال ایجاد کرده‎‎ایم و در حال حاضر 28 نیروی بیمه شده و تمام وقت در مجموعه ما فعالیت می‌کنند.
  • در مسیر کار خود با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟
عمده فعالیت ما مشاوره و مدیریت طرح‎‎هاست ولی با توجه به این که افراد فعال در این حوزه عموماً مرد هستند، در جذب طرح و جلب اعتماد کارفرمایان با مشکل روبه‌رو بودیم. همچنین علاوه بر این موضوع جوانی و کم تجربگی ما نیز اعتماد کارفرمایان را نسبت به ما کاهش می‌داد و اصطلاحاً «موی سفید» تاثیر زیادی در جلب مشتری داشت.
  • انگیزه شما برای راه‌اندازی این کار چه بود؟
انگیزه اصلی من روحیه استقلال‌طلبی برای انجام کار بود. البته بعدها متوجه شدم که کارآفرینی بدون تجربه قبلی، سخت است ولی حس مستقل‌بودن برای من حس ارزشمندی بود.
  • وجه تمایز کار شما که موجب موفقیت شما شده است، چیست؟
فعالیت‌های خود را بر اساس نیاز بازار تنظیم می‌کنیم. به عنوان مثال در آخرین فعالیتی که داشتیم، پشتیبانی یک نرم افزار را بر عهده گرفتیم تا نیازی از نیازهای بازار را رفع کنیم.
  • تا چه میزان از لحاظ مالی برای آغاز به کار حمایت شدید؟
متاسفانه هیچ حمایت مالی‌ای برای کارمان نشدیم.
  • در صورتی که قدرت انتخاب دوباره داشتید، باز هم این حرفه را انتخاب می‌کردید؟
در حال حاضر دقیق نمی‌توانم بگویم که باز هم همین حرفه را انتخاب می‌کردم یا نه، ولی قطعاً باز هم استقلال کاری را انتخاب می‌کردم.
  • تا به حال شکست خورده اید؟
خیر، ولی سختی‌های زیادی را تحمل کردم که کم از سختی تحمل شکست نبود. مهم ترین سختی که در حرفه‎‎ام با آن روبه‌رو بودم، حجم بالای کار و بازدهی پایین بود به طوری که در آغاز به کارم روزانه 15 ساعت کار می‌‌کردم ولی درآمد 50 هزار تومانی داشتم که حدود یک سوم حقوق قانون کار بود.
  • چه پیشنهادهایی برای افراد تازه کار دارید؟
بانوان تازه کار زیادی برای آغاز به کار سراغ من می‌آیند و من صادقانه تمام مشکلات کار را به آنها می‌گویم. آنها باید تحمل سختی را داشته باشند و بدانند که یک کارآفرین از کارمند محدودتر است و فشار بیشتری را باید تحمل کند.
علاوه بر این از آنها می‌خواهم ابتدا به کسب تجربه بپردازند و سپس برای دیگران کارآفرینی کنند. البته باید به این موضوع توجه کنند که افرادی که برای کسب تجربه وارد حرفه ای می‌شوند، انگیزه خود را برای کارآفرینی از دست می‌دهند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار