کد خبر: ۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲ 08 February 2015

نیاز فطری آدمی به پرستش قدرتی مافوق طبیعی و پروردگاری لایزال، همواره در تمامی ادوار حیات انسانی مشهود می­باشد. چنین نیازی زمینه را برای پذیرش ادیان الهی آماده نموده و بستری همخوان با جهان­بینی الهی را فراهم­ آورده­است. شهرها و روستاها به عنوان اولین بسترهای زندگی جمعی تمدن­های بشری، متجلی روان خداجوی انسان­ها و تمایل به اتصال به مفهومی والاتر از زندگی نفسانی بوده است.

با تاکید بر کشور ایران، می­توان گفت اگرچه ورود دین مقدس اسلام مصادف با دوران حکمرانی ساسانیان بوده است، اما پیش از آن نیز مردم این زادبوم به پرستش مهر و آفتاب و مواردی از این دست می­پرداختند. پس از ورود دین اسلام به ایران بدلیل روشنگر بودن این دین و ارزش­های والای انسانی آن، نه تنها زمینه برای پذیرش اسلام در اذهان مردم به سرعت فراهم­شد، بلکه پایه­های تجلی فرهنگ و جهانی­بینی مردمی یعنی شهرها و ابنیه نیز دستخوش تغییرات شدند. چنین تغییراتی از تحولات جزئی در معماری و چارچوب­های شهری آغاز گردید.

بر این اساس، تئوری اسلام پس از ورود به ایران با پایه­های شهری موجود ادغام شد. برخی نمادها همچون قرارگیری پرستش­گاه­ها در شکل آتشکده­ها در مرکز شهر و شکل­گیری بازارها به عنوان قلب تجاری شهرها از پیش از ورود اسلام در تمدن­ ایران به چشم می­خورد. پس از ورود اسلام به ایران، مساجد به عنوان شاخص­ترین نماد این دین مقدس، اولین بناهایی بودند که مورد توجه قرار گرفتند. مسدود نمودن سه سمت از چارسوی آتشکده­ها و چارطاقی­ها، حذف آتش و آتشدان و تبدیل آن­ها به مساجد با قبله­گاه یگانه نخستین نمود کالبدی ادغام دین مقدس اسلام با خطوط معماری ایرانی بود.

در پی پذیرش روز افزون این دین در ایران، فرهنگ و هنر و در پی آن معماری و شهرسازی ایرانی به سمت تکامل و تعالی رفته و این طی طریق برگرفته از جهان­بینی ناب اسلامی بود. تغییر خطوط ابنیه به منحنی و جایگزینی آن با خطوط منقطع کهن در ساخت و ساز، تاکید بر گنبد به عنوان نماد سیر به عالم بالا، استفاده از نقوش طبیعی و ممانعت از بکارگیری تصاویر چهره­های انسانی در بناهای مذهبی، شکل­گیری مسیرهای عزاداری و سایر آیین­های مرتبط با اسلام، از مواردی به حساب می­آیند که برگرفته از ورود اسلام به دیار ایران می­باشند. ادغام ارزش­های والای اسلام با معماری غنی ایرانی و شکل­گیری بسترهای الزامی این دین در شهرها و بناهای این کشور، نوع نابی از معماری و شهرسازی را خلق نمود که به عنوان معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی در طول ادوار شناخته و ارزش نهاده شده است.

بر این اساس، شناخت تئوری اسلامی، چرایی نمود آن در قالب چنین تغییراتی در همخوانی با هنر و معماری ایران و چگونگی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این دو مهم از یکدیگر ما را به شناخت پیشینه معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی رهنمون خواهد ساخت.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار