رئیس اداره منابع آب ابرکوه گفت : اجرای طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی دراین شهرستان منجر به افزایش میزان آبدهی برخی قناتهای در معرض خشکیدن شده است.
کد خبر: ۳۵۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷ 07 January 2017
به گزارش تابناک یزد،محمدحسین باقری از قناتهای جعفرآباد، علی آباد ،مدوئیه ، رستم آباد و نوش آباد به عنوان این قناتها نام برد که اجرای این طرح به افزایش میزان آبدهی و یا جاری شدن دوباره آب در آنان گردیده است .
باقری ادامه داد: پیش بینی می شود در اجرای این طرح حداقل به میزان 10 میلیون مترمکعب در سال صرفه جویی حاصل شود که تصمیم های مقتضی برای استمرار این طرح در سالهای آتی نیز در دستور کار شورای حفاظت منابع آب شهرستان قرار می گیرد.
این مسئول با بیان اینکه شهرستان ابرکوه کاهش 93 درصدی بارندگی و کسری مخزن حدود 1/1 میلیارد مترمکعبی دشت این شهرستان و وقوع فرونشست بیش از 35 فروچاله را تجربه کرده اظهار کرد: این آمار نشانگر بحرانی بودن وضعیت منابع آب ابرکوه است .
وی افزود: با جلسه ها و مصوبات شورای حفاظت منابع آب ، تغییر رویکرد مصارف آب در بخش های مختلف بخصوص خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی یکی از ضروریات بود.
وی یاد آورشد: با توجه به خاموشی چاههای کشاورزی ، خوشبختانه تمهیدات لازم برای آّبرسانی به واحدهای دامداری و عشایری این شهرستان نیز از2ماه قبل بوسیله ادارات جهاد کشاورزی و منابع آب برنامه ریزی شده است تا با همکاری بخش خصوصی و ادارات دارای تانکر به واحدهای دامداری در طول خاموشی یک ماهه آبرسانی انجام شود.
باقری تصریح کرد: این تصمیم برای اینکه خللی در تولید و عملکرد دامداری ها ایجاد نشود همزمان با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستان ابرکوه گرفته شده است.
وی ادامه داد: طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی با جدیت در سطح شهرستان ابرکوه پیگیری می شود و بر اساس این طرح ملزم هستیم تا پایان برنامه ششم توسعه ، افت سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه را متوقف و تا طی یک برنامه 20ساله منابع آب این دشت احیا شود.
این مسئول بابیان اینکه همراهی، همدلی و هم فکری ادارات و ارگانهای و همچنین کشاورزان نقش تاثیر گذاری در روند خاموشی چاههای کشاورزی داشت خاطر نشان کرد: در همین راستا از ابتدای فعالیت دولت یازدهم 20جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه به ریاست فرماندار این شهرستان برای افت آبهای زیرزمینی برگزار شد.
وی اضافه کرد: باید دراجرای این طرح از همکاری خوب کشاورزان ، فرمانداری و دادستان ، ادارات عضو شورا ، جهاد کشاورزی، توزیع برق و محیط زیست قدردانی کرد.
باقری تصریح کرد: با توجه به اینکه ابرکوه به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی استان یزد مطرح است و بیش از 95درصد منابع آب دربخش کشاورزی مصرف می شود ضرورت دارد کشاورزان رعایت الگوی مصرف و تغییر الگوی کشت را سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی یادآور شد: از ابتدای خاموشی یک ماهه سه تیم از اداره برق شهرستان و سه تیم از اداره منابع آب به صورت شبانه روزی طرح مذکور را رصد می کنند.
رییس منابع آب ابرکوه با توجه به در نظر داشتن اثرات زیست محیطی طرح خاموشی یک ماهه در مصوبات شورای حفاظت منابع آب افزود: تمامی مصوبات شورای حفاظت منابع آب با حضور و هماهنگی اداره محیط زیست شهرستان انجام شده لذا از قبل از خاموشی تدابیر لازم جهت آبرسانی به وحوش از طریق تانکر در موقعیت های از قبل تعیین شده اتخاذ شده و خوشبختانه اداره محیط زیست این شهرستان نیز تاکنون تلاش قابل شایسته ای را در این خصوص به عمل آورده است.
باقری تاکید کرد: طرح خاموشی چاههای کشاورزی در نهایت همراهی و حمایت در نوع خود در سطح کشور کم نظیر است و امیدواریم با ادامه این همراهی، آثار مثبتی برای حفظ و حراست از منابع آب شهرستان ابرکوه به همراه داشته باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار